Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wygraj zaproszenia na "Proroka" w Cinema City Kinepolis

Redakcja
Tylko w trzech kinach w Polsce zobaczymy przedpremierowe pokazy obsypanego nagrodami filmu Jacquesa Audiarda – „Prorok”. Zobacz wstrząsającą historię o karierze w więziennej hierarchii.

„Prorok” (Un Prophete) to historia 19-letniego, półanalfabety Malika El Djebena (w tej roli świetny Tahar Rahim), który trafia do więzienia, by odsiedzieć swój sześcioletni wyrok i z przysłowiowego chłopca na posyłki, dzięki swojemu sprytowi i umiejętności szybkiej adaptacji z czasem staje się szefem rządzącego więzieniem gangu.

Ten film to zdobywca nagrody Grand Prix na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes oraz aż 9 tegorocznych Cezarów m.in. za najlepszą reżyserię i scenariusz oraz za najlepszą pierwszoplanową rolę męską. To niezwykle ciekawie opowiedziana, angażująca widza historia, gdzie brutalność realiów więziennego życia idzie w parze z odrealnionymi sekwencjami. Dzieki nim widzowie nie tylko lepiej poznają głównego bohatera, ale wręcz wczuwają się w jego sytuację, a cały obraz zyskuje niesamowitą „siłę rażenia”.

Wielu krytyków twierdzi nawet, że „Prorok” to jeden z najleszych europejskich filmów ostatnich lat i kolejna po włoskiej „Gomorze” znakomita europejska odpowiedź na filmy Scorsese i de Palmy. „Proroka” na tydzień przed polską premierą zobaczymy w poznańskim Cinema City Kinepolis – w piątek, tylko 14 maja.

Nim przedstawimy wam zasady konkursu, w którym do wygrania są trzy dwuosobowe zaproszenia na seans „Proroka”, przeczytajcie fragment rozmowy z reżyserem filmu, Jacquesem Audiardanem.

Czy możesz powiedzieć coś o ironii zawartej w tytule „Prorok”?

Tytuł ma skłonić widza refleksji. Wyrazić to, co niekoniecznie pokazane jest w filmie – że mamy do czynienia z prorokiem, który zapowiada nowy prototyp bohatera.

Na początku chciałem znaleźć francuski odpowiednik tytułu piosenki Boba Dylana „Gotta Serve Somebody”, która mówi o tym, że zawsze jesteśmy na czyichś usługach. Podobał mi się fatalizm i moralny aspekt tego powiedzenia, ale nigdy nie znalazłem tłumaczenia, które by do mnie przemawiało, tak więc został „Prorok”.

Co skłoniło Cię, by opowiedzieć tę historię?

Najciekawsze dla mnie i Thomasa Bidegaina (drugiego scenarzysty) było przełożenie pomysłu Abdela Raoufa Dafriego i Nicolasa Peufaillita na język filmowy. Musieliśmy nadać „Prorokowi” bardzo współczesny, aktualny wydźwięk.

Chcieliśmy stworzyć bohaterów, jakich jeszcze w kinie nie było. Arabowie są bardzo dobrym przykładem. W kinie francuskim jest tendencja do pokazywania ich w sposób naturalistyczny. My wybraliśmy czyste kino gatunkowe, które jak western, ukazuje nieznaną dla nas postać i tworzy z niej bohatera.

Dlaczego do roli Malika El Djebena wybrałeś aktora o szczególnie młodym wyglądzie –Tahara Rahima?

Zawsze fascynowali mnie bohaterowie, których siłę niekoniecznie określa poziom testosteronu. Jest wiele podobieństw pomiędzy Taharem Rahimem i Matthieu Kassovitzem, z którym kilkakrotnie pracowałem. Nie znaczy to, że jeden przypomina mi drugiego, ale obaj stanowią pewien obraz mężczyzny, który wydaje mi się intrygujący.

Czy to był także sposób, by widz identyfikował się z bohaterem?

Zawsze trudno mi projektować identyfikację z bohaterem wobec kogokolwiek poza samym sobą, ale taki oczywiście był zamysł. Moi skazańcy nie są umięśnieni, jak typowi bohaterowie filmów więziennych, nie są stworzeni do tego środowiska, paradoksalnie dopiero tu rozwijają zdolności, które pozwalają im przetrwać i dominować nad innymi.

Postać Malika rodzi refleksję, że wiedza daje dostęp do władzy…

Tak, to myśl, która wydaje mi się najbardziej interesująca. Ta postać łamie stereotyp. Nie jest to typowy chuligan. Podążając za nim, widzimy jak rozwija się jego umysł – umysł, który cechuje niezwykła elastyczność. Ta umiejętność dostosowywania się do otoczenia pozwala mu ocalić skórę, a później zmienić swój los i zdobyć władzę.  

Ten aspekt filmu, przywodzi na myśl innego Twojego bohatera – Dehousse’a w „Wielce skromny bohater”.

Tak, można powiedzieć, że ci bohaterowie reprezentują pewien model nauki. Pokazujemy ich w stanie całkowitej nędzy, aby dać im szansę, możliwość stworzenia heroicznej postaci. Historia opowiedziana w „Proroku” pokazuje los człowieka, który nigdy nie osiągnąłby takiej pozycji, gdyby nie trafił do więzienia. Tu rodzi się paradoks.

W jaki sposób tworzyłeś bohatera z Malika?

Częściowo odwołując się do filmowego stereotypu Arabów, który bywa głupi i sprowadza wszystkich Arabów do terrorystów albo bardzo naturalistyczny i pokazuje ich zawsze w społecznym kontekście. Ta myśl bardzo szybko przerodziła się w zasadnicze pytanie o casting. Do roli Malika potrzebowaliśmy kogoś niezwykle polimorficznego, kto znakomicie oddawałby motyw rodzącej się tożsamości. Młody mężczyzna, który nie ma swojej historii, ale napisze ją na naszych oczach. Od początku wiedzieliśmy, że tej roli nie może zagrać znany aktor, ponieważ jest to opowieść o wyjściu z cienia.

To dopiero pierwsza część długiej rozmowy z Jacquesem Audiardanem. Wierzymy, że zaostrzyła wam apetyt na obejrzenie „Proroka” i udział w konkursie. By wygrać jedno z trzech dwuosobowych zaproszeń na seans filmu w Cinema City Kinepolis w komentarzach pod tym tekstem napiszcie za co cenicie europejskie kino. Na dodanie swoich komentarzy macie czas do godz. 12 w czwartek, 13 maja. Później nasze redakcyjne jury wybierze trzy najciekawsze wpisy, a ich autorów nagrodzi zaproszeniami na „Proroka” do Cinema City Kinepolis w piątek, 14 maja, o godz. 20.

Uwaga! Konkurs przeznaczony wyłącznie dla zarejestrowanych Użytkowników MM Moje Miasto Poznań. Nie masz jeszcze stałego loginu? Dołącz do nas!


Prorok
Reżyseria - Jacques Audiard
Scenariusz - Jacques Audiard, Thomas Bidegain
Zdjęcia - Stéphane Fontaine
Muzyka - Alexandre Desplat

Obsada:
Malik El Djebena - Tahar Rahim
César Luciani - Niels Arestrup
Ryad - Adel Bencherif
Reyeb - Hichem Yacoubi
Jordi - Reda Kateb
Vettori - Jean-Philippe Ricci
Prof - Gilles Cohen

Czas projekcji: 149 min.
Produkcja: Francja, Włochy 2009

Dystrybucja w Polsce: Syrena Films

W kinach od 21 maja 2010

Nagrody:
2010 Cezar – Najlepszy Film
2010 Cezar – Najlepszy Reżyser
2010 Cezar – Najlepszy Scenariusz Oryginalny
2010 Cezar – Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy – Tahar Rahim
2010 Cezar – Najlepszy Nowy Aktor – Tahar Rahim
2010 Cezar – Najlepszy Aktor Drugoplanowy – Niels Arestrup
2010 Cezar – Najlepsze Zdjęcia
2010 Cezar – Najlepsza Scenografia
2010 Cezar – Najlepszy Montaż
2010 BAFTA – Najlepszy Film Obcojęzyczny
2009 Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej – Najlepszy Aktor – Tahar Rahim
2009 Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej – Prix d'Excellence
2009 Festiwal Filmowy w Londynie – Najlepszy Film
2009 Nagroda National Board of Review
2009 Festiwal Filmowy w Cannes – Grand Prix

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto