Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wypłata odszkodowania przez ubezpieczyciela

Kuba Błoszyk
Kuba Błoszyk
Dochodzi do kolizji lub wypadku. Ustalamy sprawców, udajemy się do ubezpieczyciela i... czekamy w nieskończoność na wypłatę ubezpieczenia. Czy tak powinno być?

Zakład ubezpieczeń podejmuje postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego zdarzenia, zasadności zgłoszonych roszczeń i wysokości świadczenia, a także informuje osobę występującą z roszczeniem pisemnie lub w inny sposób, na który osoba ta wyraziła zgodę, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub wysokości świadczenia, jeżeli jest to niezbędne do dalszego prowadzenia postępowania.

Przekroczenie terminu wypłaty:

Jeżeli w terminach określonych w umowie lub w ustawie zakład ubezpieczeń nie wypłaci świadczenia, zawiadamia pisemnie osobę zgłaszającą roszczenie o przyczynach niemożności zaspokojenia jej roszczeń w całości lub w części, a także wypłaca bezsporną część świadczenia.

Jeżeli świadczenie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona w zgłoszonym roszczeniu, zakład ubezpieczeń informuje o tym pisemnie osobę występującą z roszczeniem, wskazując na okoliczności oraz na podstawę prawną uzasadniającą całkowitą lub częściową odmowę wypłaty świadczenia. Informacja zakładu ubezpieczeń powinna zawierać pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.

Po 30 dniach od daty zawiadomienia o wypadku ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie lub go odmówić, chyba, że inaczej mówią postanowienia ogólnych warunków ubezpieczeń lub indywidualnej umowy ubezpieczenia. Termin ustawowy likwidacji szkód dotyczy zarówno ubezpieczenia obowiązkowego, jak i dobrowolnego. Niedochowanie terminu likwidacji umożliwia poszkodowanemu dochodzenie odsetek ustawowych za zwłokę.

Gdy ubezpieczyciel wyda niekorzystny werdykt:

W sytuacji, gdy zakład ubezpieczeń wydał niekorzystne dla ubezpieczonego stanowisko (odmowa odszkodowania, zbyt niskie odszkodowanie), należy wówczas zakwestionować stanowisko ubezpieczyciela odwołując się od niego.  W dostarczonym ubezpieczonemu przez towarzystwo piśmie powinny zostać wskazane środki odwoławcze przysługujące klientowi w odniesieniu do wydanego przez zakład ubezpieczeń oświadczenia. Istnieje możliwość odwołania się do okręgu lub centrali zakładu ubezpieczeń (złożenie skargi do wyższej instancji towarzystwa , np. do Dyrektora Okręgu lub Zarządu zakładu ubezpieczeń) prosząc o ponowne rozpatrzenie roszczenia . Gdy powyższy tryb ulegnie wyczerpaniu, jedyną formą znajdowania wspólnego stanowiska dotyczącego rekompensaty za zaistniałą szkodę jest droga sądowa.

Recznik Ubezpieczonych:

Istnieje możliwość odwołania się również do Rzecznika Ubezpieczonych, nie istnieje przepis prawny przymuszający zakład ubezpieczeń do respektowania stanowiska rzecznika zajętego w sporze z ubezpieczonym. Z tego powodu towarzystwa mogą, ale nie muszą, brać pod uwagę stanowisko Rzecznika, dotyczące oceny racji stron w sporze. Do skargi nie ma konieczności dołączania dokumentacji, Rzecznik zwróci się po nią do zakładu ubezpieczeń. Dostarczenie dokumentacji skróci niewątpliwie czas postępowania.

Czy zakład ubezpieczeń może odmówić wypłaty odszkodowania?

Zakład ubezpieczeń nie może odmówić wypłaty odszkodowania ze względu na brak zakończenia postępowania prokuratorskiego. Pozew cywilny to już ostateczność, stosowany wtedy gdy zawodzą inne metody nacisku na zakład ubezpieczeń.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto