Wyremontują stary dworzec PKP w Poznaniu. Dla pasażerów ma być dostępny w 2023 roku

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
W 2013 r. zamknięto stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny, jego funkcję przejął otwarty w 2012 r. obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Waldemar Wylegalski
Do 2023 roku zmodernizowany zostanie stary dworzec Poznań Główny. PKP oraz władze miasta zapowiadają, że znów będzie pełnił funkcje pasażerskie.

W 2013 r. zamknięto stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny, jego funkcję przejął otwarty w 2012 r. obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Od tej chwili nowy dworzec znajdował się w ogniu krytyki ruchów miejskich, pasażerów, urbanistów, a w końcu władz Poznania, które uznają go za niefunkcjonalny i nieczytelny.

W 2015 r. zaczęto mówić o tym, że stary budynek zostanie odnowiony, a ponadto w tym miejscu powstaną nowoczesne biurowce oraz hotele. Za inwestycję miała wspólnie odpowiadać kolej ze spółką TriGranit, która wybudowała nowy dworzec i galerię handlową Avenida.

Remont dworca PKP w Poznaniu: Już były projekty

Jednak w 2016 r. wojewoda wielkopolski odmówił ustalenia lokalizacji rozbudowy poznańskiego dworca według koncepcji TriGranit, zaś kolej zrezygnowała ze współpracy ze spółką i postanowiła samodzielnie wyremontować dworzec. Ówczesny wojewoda Zbigniew Hoffmann powołał zespół mający się zająć kwestią modernizacji dworca, a były poseł PiS Tadeusz Dziuba wiele razy zapowiadał przywrócenie funkcji pasażerskiej staremu dworcowi, ale niewiele z tego wynikało. Na początku ubiegłego roku PKP S.A. podpisały umowę o wartości ponad 1,7 mln zł z firmą Pas Projekt, która ma przygotować projekt rozbiórki i budowy nowego budynku starego dworca.

Generalny wykonawca miał zostać wyłoniony do marca 2020 r., a realizacja robót docelowo zakończy się do maja 2022 r. Ale i z tych zapowiedzi, jak się okazało, nic nie wynikało, bowiem projekt nie spełniał wymagań miejskiego konserwatora zabytków.
Teraz sytuacja ma się zmienić. W środę w urzędzie wojewódzkim przedstawiciele PKP S.A podpisały z władzami Poznania list intencyjny, który przewiduje modernizację starego dworca Poznań Główny. To przede wszystkim efekt starań i kampanijnych zobowiązań minister rozwoju i poznańskiej posłanki Jadwigi Emilewicz, która w ubiegłym roku zainicjowała „okrągły stół” w sprawie przyszłości dworca.

– Do końca czerwca nastąpi wybór pracowni architektonicznej, a do końca 2020 r. przygotowany zostanie projekt architektoniczno-budowlany – zapowiada Jadwiga Emilewicz. I dodaje: - Zakończenie inwestycji nastąpi w 2023 r., wtedy pojawią się w budynku kasy pasażerskie i punkty obsługi pasażera. Wiemy już, po uzgodnieniach z miejskim konserwatorem zabytku, że większość budynku będzie musiała pozostać.

Zobacz też: Kup dom od komornika! Licytacje komornicze w Wielkopolsce [MARZEC 2020]

Sam projekt będzie jednak przedstawiał nie tylko bryłę dworca, ale także tereny bezpośrednio do niego przylegające. Chodzi między innymi o plac dworcowy, który należy do miasta, a także ewentualne budynki biurowe i hotel, który może pojawić się w przyszłości za dworcem. Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podkreśla, że tym razem wierzy w przywrócenie dworca poznaniakom i podróżnym.

– Teraz współpracujemy z konkretnymi, rzeczowymi osobami, które są politykami, ale mają inne podejście niż były poseł Dziuba, czy minister Szynkowski vel Sęk. Chcemy, by dworzec był funkcjonalny, a jego najważniejszymi parametrami były wygoda podróżujących i elementy estetyczne – tłumaczy.

Miasto, wykorzystując remont dworca, chce zintegrować przystanki komunikacji miejskiej z dworcem autobusowym i w perspektywie doprowadzić do powstania zintegrowanego węzła komunikacyjnego. Ma w tym pomóc współdziałanie z PKP S.A przy wyborze pracowni architektonicznej, która przygotuje projekt. Wybór ma nastąpić, korzystając z formuły dialogu konkurencyjnego.

Czytaj także: Poznań: Kolejne odkrycia archeologów na placu Kolegiackim. Co udało się znaleźć tym razem? [ZDJĘCIA]

Remont dworca PKP w Poznaniu: 37 milionów nie wystarczy

– Poznań to piękne miasto z nadal trochę brzydkim dworcem, dlatego chcemy tu, przy ścisłej współpracy z miastem, stworzyć węzeł multimodalny. Uważam, że po remoncie kasy w części handlowej powinny zostać zamknięte, ponieważ funkcje pasażerskie powinny znaleźć się w jednym miejscu i być dobrze ze sobą skomunikowane – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Wiadomo już, że na przebudowę dworca nie wystarczy 37 mln zł z pieniędzy unijnych, ale jak zapewnia M. Zielińska, dodatkowe finansowanie zapewni spółka.

Zarówno władze miasta, minister Emilewicz, jak i wojewoda Łukasz Mikołajczyk podkreślają, że w przypadku modernizacji dworca polityka pozostanie na drugim planie. – Spory ideowe odstawiamy na półkę – zapewnia pani minister.

ZOBACZ:

Tak jeszcze niedawno wyglądał poznański dworzec. Zobacz zdję...

Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie