Wzdłuż Nowej Głogowskiej w Poznaniu może pojechać tramwaj

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Drugi wariant zakłada, że Nowa Głogowska będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, a wzdłuż niej będzie przebiegać linia tramwajowa
Drugi wariant zakłada, że Nowa Głogowska będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, a wzdłuż niej będzie przebiegać linia tramwajowa ZDM w Poznaniu
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu zaprezentował koncepcję ulicy Nowa Głogowska. – Do dyskusji proponujemy dwa warianty. Pierwszy to droga dwupasmowa, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Druga wersja zakłada drogę jednopasmową oraz wzdłuż niej trasę tramwajową – tłumaczy Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta.

Z koncepcją zapoznali się radni z komisji transportu i polityki mieszkaniowej.

– Nowa Głogowska powstanie w przyszłości, jeśli znajdziemy pieniądze na to zadanie – mówi radny Wojciech Kręglewski, szef komisji. I przypomina: – Przygotowywana jest zmiana studium zagospodarowania. Niewykluczone, że będzie także wymagane wprowadzenie do niego zmian, aby dostosować ten dokument do koncepcji Nowej Głogowskiej.

Aktywiści klimatyczni zablokowali Głogowską:

Nowa Głogowska ma połączyć ulicę Głogowską z Hetmańską. Będzie przebiegać wzdłuż torów kolejowych, począwszy do Głogowskiej – w rejonie skrzyżowania torowisk tramwajowych w sąsiedztwie Zachodniej (miejsce zjazdu tramwajów z Głogowskiej na trasę PST) aż do skrzyżowania Kolejowej z Hetmańską.

– Nowa Głogowska odciąży Głogowską, a w szczególności Kolejową, ograniczy tranzyt, a także będzie wesprze obsługę komunikacyjną planowej dzielnicy Wolne Tory – podkreśla prezydent Wiśniewski. I dodaje: – W przypadku drugiego wariantu, który przewiduje linię tramwajową, mamy szansę na pozyskanie dofinansowania zewnętrznego.

– Połączenie Wildy z Łazarzem na Wolne Tory nastąpiłoby na wysokości Kanałowej – dodaje Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora ZDM. – Tutaj przestrzeń jest ograniczona, ponieważ kolej planuje w tym miejscu swoją inwestycję. Ma tutaj powstać Centrum Sterowania i Sygnalizacji.

W pierwszym wariancie droga dwupasmowa miałaby parametry drogi głównej, powstałaby na odcinku 1,6 km. Miasto musiałoby wykupić ponad 5,5 ha gruntów, w drugim wariancie nieco mniej, bo ok. 4,5 ha.

– Na kwotę finalną inwestycji znacząco rzutują wykupy gruntu – twierdzi Ciesielski. – Warto zastanowić się, czy utrzymać drogę dwupasmową, czy też skupić się na jednojezdniowej ulicy zbiorczej. Wstępnie szacowane przez nas koszty, ujmujące wykup i budowę, to w zależności od wybranego rozwiązania 120-200 milionów złotych.

Ciesielski potwierdza, że większość gruntów potrzebnych na tę inwestycję to tereny będące własnością Skarbu Państwa we władaniu PKP. W związku z tym można byłoby wystąpić o ich komunalizację z uwagi na to, że mają być wykorzystane na realizację celu publicznego.

– Taką możliwość będziemy sprawdzać – deklaruje Wiśniewski.

ZDM rekomenduje wybór drugiego wariantu.

– Realizacja układu drogowego z linią tramwajową jest słuszną propozycją – uważa radny Kręglewski. – Z punktu widzenia potrzeb transportowych miasta pierwszy wariant nie ma uzasadnienia - dodaje.

Korytarz na Nową Głogowską jest uwzględniony w studium zagospodarowania, a także w projektowanym planie miejscowym Wolnych Torów. Radny Łukasz Mikuła, szef komisji polityki przestrzennej i rewitalizacji zwraca uwagę, że znajdujące się tu nieruchomości zyskają na atrakcyjności.

Te firmy zniszczyła pandemia! Park rozrywki, hotele, pensjon...

– Pytanie, jak rozwiązać dostęp do budynków, które mogłyby powstać wzdłuż tej ulicy? Czy miałaby to być droga serwisowa i gdzie następowałby wyjazd z niej na Nową Głogowską – zastanawia się Mikuła.

Zdaniem Ciesielskiego, ulica zbiorcza daje dwie możliwości – to droga serwisowa lub bezpośrednie zjazdy co oznacza częstsze skrzyżowania.

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie