Szczecińska Fabryka Motocykli wyprodukowało ponad 91 tys. sztuk motocykli marki SFM Junak. Były wśród nich różne wersje i modele - także rajdowe, crossowe a nawet - trójkołowe dostawcze.
Zobacz też: Zabytkowe motocykle: BMW R71 [ZDJĘCIA]
Konstrukcja motocykla została opracowana na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku przez Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego. I co ciekawe, ale też wielce znaczące, przewyższała konkurencyjne modele produkowane na Zachodzie.
Nic w tym dziwnego, bowiem zespół konstruktorów, wykorzystał to co było najlepsze w polskiej i światowej motoryzacji. Podobieństwa nie są przypadkowe.
Junak był maszyną ciężką. Milicji służył jako motocykl pościgowy. Używany był w rajdach i motocrossach. W 1959 roku Franciszek Stachewicz na podrasowanym junaku ustanowił polski rekord prędkości, który wynosił podówczas 149,3 km/h.
Produkcja motocykli sprawiała problemy. Nie udawało się utrzymać odpowiedniej jakości, co przesądziło o losie junaka i jego następcy.
Junak, nazywany polskim Harleyem, pozostał - także obecnie - motocyklem pożądanym przez miłośników jednośladów.
Skomentuj:
Zabytkowe motocykle: SFM Junak [ZDJĘCIA]
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?