Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytkowe motocykle: Sokół [ZDJĘCIA]

Waldemar Kaiser
Motocykl Sokół
Motocykl Sokół Andrzej Szozda/Archiwum
Zabytkowe motocykle. Sokół produkowany był w Państwowych Zakładach Inżynierii w latach 1934 - 1939 oraz w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 2 w Warszawie w okresie od 1947 do 1950 roku (model 125). Przed wojną Sokół był najbardziej znanym polskim motocyklem.

W Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie pod marką Sokół produkowanych było kilka modeli motocyklów. Pierwszym był motocykl turystyczny Sokół 600 RT, a kolejnym - motocykl ciężki CWS M111. Motocykle Sokół 1000 i 600 wykorzystywała polska armia. Montowano - na doczepianych do nich wózkach - na przykład ciężkie karabiny maszynowe.

Przed wybuchem II wojny światowej do produkcji wszedł jeszcze Sokół 200. Niewiele jednak maszyn do września 1939 roku zdążyło opuścić mury warszawskiej fabryki.

Świetnym motocyklem mógł się okazać Sokół 500 M311. Planom produkcyjnym na przeszkodzie stanęły jednak działania wojenne.

Zobacz też: Zabytkowe motocykle: BMW R71 [ZDJĘCIA]

Motocykli turystycznych Sokół RT w warszawskich zakładach powstało łącznie 1400 sztuk, a ciężkich CWS M111 - 3400 egzemplarzy. Obydwa modele produkowane były też w wersjach z wózkami. Motocykl z silnikiem o najmniejszej pojemności bez kosza spalał 4 litry oleju napędowego na 100 km, a z przyczepką - 5,6 l. Motocykl ciężki zaś zużywał około 7,5 litra paliwa na tym samym dystansie.

Ciężka wersja Sokoła kosztowała przed wojną 4200 zł, a lekka bez kosza - 2 300 zł. Za przyczepkę trzeba było dodatkowo zapłacić w zależności od wersji 680 bądź 750 zł. Warto odnotować, że polski rząd przed wojną wspierał rodzimą motoryzację. Kupując pojazd polskiej produkcji, można było uzyskać ulgę w podatku.

Zobacz też: Zabytkowe motocykle: SFM Junak [ZDJĘCIA]

Polaków chyba specjalnie nie trzeba było zachęcać do zakupy rodzimych motocykli. Sokoły bowiem były nowoczesnymi konstrukcjami, które zdobywały liczne nagrody i wygrywały rajdy.

Sokół 125 skonstruowany został po wojnie. Wzorowany był na DKW RT12. W 1950 roku uznany został za nierozwojowy. Zastąpił go motocykl SHL.

Skomentuj:

Zabytkowe motocykle: Sokół [ZDJĘCIA]

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto