Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZDM - Będą kontrapasy dla cyklistów

Janusz Ludwiczak
Kontrapas powstanie m.in. na ulicy Jarochowskiego
Kontrapas powstanie m.in. na ulicy Jarochowskiego Janusz Romaniszyn
Zarząd Dróg Miejskich wprowadzi dwukierunkowy pas rowerowy na kilku poznańskich jednokierunkowych ulicach (m.in. Chrobackiej, Skwierzyńskiej, Zamkowej i Jarochowskiego). Dzięki temu cykliści będą mogli legalnie jeździć "pod prąd".

– Kontrapasy to norma w wielu miastach na Zachodzie. Są wygodne dla ruchu rowerowego. Pozwalają skrócić czas przejazdu i umożliwić rowerzystom objechanie dróg, które są jednokierunkowe – mówi Ryszard Rakower z Sekcji Rowerzystów Miejskich.

ZDM wymaluje kontrapasy, gdy tylko poprawią się warunki atmosferyczne. Okazuje się jednak, że kontrapasy w Poznaniu to żadna nowość. Już w 1992 roku ZDM wyznaczył pierwszy kontrapas w ciągu ulic Wszystkich Świętych i Za Bramką. W ubiegłym roku powstał też kontrapas na ul. Skotarskiej.

– Wyznaczenie kontrapasów wymaga analizy ruchowej wszystkich uczestników ruchu z uwzględnieniem bezpieczeństwa i zasad parkowania – mówi Tomasz Libich z ZDM.

Niestety rowerzystom nie udało się wywalczyć przygotowanego z myślą o nich pasa ruchu na ul. Gronowej. – Pomysł wyznaczenia kontrapasa został negatywnie zaopiniowany przez radę osiedla z uwagi na bardzo duże zapotrzebowanie na miejsca postojowe – mówi Tomasz Libich. Zaraz jednak dodaje: – Chcemy wyznaczyć kolejne kontrapasy w centrum miasta oraz na Jeżycach.

W czwartek poznańscy radni uchwalili tegoroczny budżet, który zakłada m.in. utworzenie nowej drogi rowerowej na ulicy Bukowskiej. Ponadto na ponad 150 skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną działają już specjalne czujniki dla jednośladów. Dzięki nim rowerzyści nie muszą już czekać na nadjeżdżający samochód, by zapaliło się dla nich zielone światło.

Zdaniem rowerzystów, to jednak za mało. – Poznań w porównaniu z innymi polskimi miastami nie wypada za dobrze. U nas ciągle powstają drogi rowerowe z kostki brukowej, a to utrudnia jazdę rowerzystom. Nie są one też całkowicie bezpieczne – mówi Ryszard Rakower.

– W Gdańsku czy Krakowie stosuje się asfalt. W miastach tych trasy rowerowe prowadzą wzdłuż ważniejszych arterii komunikacyjnych i można dostać się nimi do ścisłego centrum miasta – dodaje Rakower.

Wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto