Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zima nie zaskoczy drogowców? Pracownicy Autostrady Eksploatacji w pełnej gotowości. Przygotowano solarki, będą dodatkowe dyżury

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Solarki Autostrady Eksploatacji już rozpoczynają dyżur zimowy
Solarki Autostrady Eksploatacji już rozpoczynają dyżur zimowy Autostrada Eksploatacja
Już na początku listopada w każdym z pięciu Obwodów Utrzymania Autostrady wprowadzono stan pełnej gotowości na sezon zimowy. Ze skutkami zimy walczyć będzie 100 pracowników wyposażonych w 42 solarki.

- Chociaż do rozpoczęcia kalendarzowej zimy pozostały prawie miesiące, to na Autostradzie Wielkopolskiej już się ona zaczęła – mówi Agnieszka Lulkiewicz z Autostrada Eksploatacja SA - Autostrada Eksploatacja zamówiła dodatkowe prognozy pogody, aby na bieżąco porównywać je z odczytami z własnych stacji meteo rozlokowanych na całym 256 km odcinku koncesyjnej autostrady oraz z informacjami pozyskanymi od patroli drogowych. Wszystko po to, aby w razie konieczności jak najszybciej wyjechać solarkami na autostradę. Gdyby okazało się, że już zgromadzone w magazynach 13 tysięcy ton soli nie wystarczy, uruchomione zostaną dodatkowe interwencyjne dostawy soli dla Autostrady Eksploatacji.

Zimowa gotowość do akcji oznacza, że mimo trwającej pandemii, w dziale eksploatacji wprowadzono dodatkowe dyżury utrzymania zimowego. Przygotowanych jest na to ponad 100 pracowników w pięciu Obwodach Utrzymania Autostrady zlokalizowanych wzdłuż koncesyjnej autostrady A2 Świecko - Konin.

72-latka wchodzi do domu przez okno. „Mur stanął w ciągu godziny”. Zobacz video

Pracownicy nie mają się ze sobą spotykać z powodu ryzyka wirusa

- By ograniczyć ryzyko zarażenia się koronawirusem, pracownicy Obwodów Utrzymania Autostrady podzieleni zostali na pięć grup nie mających ze sobą styczności. Wszystko po to, by jak najszybciej podjąć akcję zimowego utrzymania. Mamy nadzieję, że te specjalne grafiki pracy pozwolą nam sprawnie działać pomimo trwającej epidemii - dodaje Włodzimierz Matczak, dyrektor Eksploatacji i Utrzymania Autostrady w firmie Autostrada Eksploatacja.

Solarki wyjadą najpóźniej pół godziny po pierwszych płatkach śniegu

Pierwszy stopień utrzymania zimowego oznacza, że sprzęt musi wyjechać na trasę w ciągu pół godziny od rozpoczęcia opadów śniegu, a jezdnia autostrady w ciągu dnia musi być odśnieżona w 2 godziny po ustaniu opadów śniegu i w 4 godziny po ustaniu opadów nocą.

- Do prowadzenia akcji zapobiegawczych i zwalczających na autostradach nie używamy piasku, lecz soli drogowej z roztworem wodnym chlorku sodu, a przy temperaturach sięgających poniżej -7°C - z chlorkiem wapnia. Taka mieszanka pozwala szybko poradzić sobie z zalegającym na jezdni śniegiem – zapewnia Włodzimierz Matczak.

Nie wyprzedzać solarek!

Pracownicy Autostrady przypominają, by kierowcy nie wyprzedzali pracującego na drodze sprzętu odśnieżającego, ani nie podjeżdżali zbyt blisko, gdy solarki pracują.

- Pługi zamontowane w solarkach mają rozpiętość nawet do ośmiu metrów, do tego solarki mają pracować parami, by szybciej i skutecznej odśnieżać. Mimo, że jadą wolno, do 60 km/godz, kierowcy muszą zachować ostrożność, zbliżając się do takich tandemów. Trzeba zdawać sobie sprawę, że przed solarką droga jest jeszcze nieodśnieżona i poruszanie się po niej może być niebezpieczne - ostrzega Paweł Pytliński, specjalista ds. bezpieczeństwa w Autostradzie Eksploatacji.

Zobacz też: Słoń na autostradzie - czyli nietypowe przypadki z szybkich dróg samochodowych. Sprawdź, co zdarzyło się na wielkopolskiej A2

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto