Masz zdjęcie do tego tematu?
WyślijBez innowacji trudno dziś mówić o sukcesie gospodarczym i rozwoju. Wbrew stereotypom firmy z Wielkopolski nie boją się wyzwań i stawiają na technologie przyszłości.
W błyskawicznie zmieniającej się, bardzo konkurencyjnej globalnej wiosce, by odnieść sukces trzeba mieć do zaproponowania wciąż nowe produkty i rozwiązania. Nowe wyzwania stawia także rzeczywistość. Wiele z nich jest związanych z bezpieczeństwem, którego oczekujemy w każdym aspekcie życia. Inne dotyczą ochrony środowiska, a więc zarówno transportu wolnego od emisji zanieczyszczeń, jak i wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
Wielkopolska z roku na rok wypada lepiej, gdy chodzi o wskaźniki innowacyjności. Poznań w ostatnim rankingu Forbesa znalazł się na trzecim miejscu w Polsce pod względem innowacyjności. Takie wyniki nie dziwią, gdy spojrzy się na wielkopolskie firmy. Choć opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań wiąże się z ryzykiem, odważnie stawiają mu czoła. Wystarczy wymienić choćby dwie spośród grona laureatów siedemnastej już edycji konkursu o nagrodę marszałka województwa „i-Wielkopolska - Innowacyjni dla Wielkopolski”
Firma Małkowski-Martech od dwóch dekad zajmuje się projektowaniem, produkcją i montażem tak zwanych biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych. Są to bramy i drzwi przeciwpożarowe, kurtyny dymowe czy przeciwpożarowe zabezpieczenia okien. Oferowane rozwiązania mają charakter autorski. Firma ma na koncie wykonywanie zabezpieczeń przeciwpożarowych w wielu, różnego rodzaju obiektach w całym kraju. Wystarczy wymienić choćby Stadion Narodowy w Warszawie, dworzec Łódź Fabryczna, fabryki Bridgestone w Stargar-dzie Szczecińskim i Poznaniu, MTP, lotnisko Ławica, .
Laury w konkursie i-Wielkopolska firma Małkowski-Martech zdobyła za swoją kurtynową elastyczną bramę Marc-Ok. - To jedyne tego typu rozwiązanie w Europie. Zostało opatentowane. Przedsięwzięcie polegało na stworzeniu lekkiej, cienkiej przeciwpożarowej bramy jednopłaszczowej o bardzo wysokiej odporności ogniowej - informuje Joanna Sobkowiak z firmy Małkowski-Martech. - Udało się osiągnąć zamierzony cel - powstał produkt, który przy grubości płaszcza 9 mm waży zaledwie 6 kg/m2 . Elastyczna bramy kurtynowa Marc-Ok ma szerokie zastosowanie - jest montowana w obiektach przemysłowych, użyteczności publicznej czy biurach - wyjaśnia
Spółka Małkowski -Martech nie spoczywa na laurach.
- Rozwijamy eksport, umacniamy markę na rynku polskim. Silnie współdziałamy z architektami - podkreśla Joanna Sobkowiak.
Firma skorzystała z dotacji z WRPO 2014+ na rozwój eksportu. Głównym dotowanego projektu była promocja produktów w Danii, Holandii, Rumunii, Belgii, Estonii i na Łotwie. Firma wzięła także udział w Targach BUDMA w Poznaniu. Promowała rozwiązania przeciwpożarowe, a jej przedstawiciele spotkali się m.in. z potencjalnymi partnerami handlowymi w Danii i Holandii.
Dla firmy Solaris, produkującej autobusy, trolejbusy i tramwaje eksport to codzienność. Pojazdy firmy z podpoznańskiego Bolechowa jeżdżą m.in. w Niemczech, Szwecji, Norwegii, Rumunii, we Włoszech i Hiszpanii. Taki sukces nie byłby możliwy, gdyby firma nie oferowała innowacyjnych rozwiązań. W portfolio Solarisa są więc obok autobusów z napędem konwencjonalnym, z napędem hybrydowym i zeroemisyjne - elektryczne i z napędem wodorowym.
W przyjazne środowisku autobusy Solarisa coraz częściej inwestują też, również ze wsparciem z WRPO 2014+ samorządy. Wkrótce pierwsze takie autobusy wyjadą na ulice Poznania, zamówił je także Konin i Ostrów. Piła kupiła na niskoemisyjne autobusy hybrydowe. Solaris zdecydował się skorzystać z unijnej dotacji, by stworzyć autobus jeszcze lepiej dopasowany do potrzeb samorządów. Ma to być niskopodłogowy, 12-metrowy autobus, znacząco lżejszy niż typowe autobusy miejskie.
- Pomysł zrodził się z obserwacji rynku i najnowszych trendów transportu publicznego. Większość producentów autobusów dąży do wdrożenia coraz to nowocześniejszych rozwiązań technologicznych, co czasem sprawia, że wprowadzane ulepszenia są tak skomplikowane w konstrukcji, że wpływają na ciężar pojazdu, a to generuje koszty podczas ich eksploatacji. Dlatego też pomyśleliśmy, że warto wprowadzić na rynek nowy rodzaj autobusu, który byłby ukierunkowany na klienta poszukującego nieskomplikowanego, ale nowoczesnego pojazdu, wyróżniającego się nie tylko jakością i komfortem, ale także niskim kosztem eksploatacji - mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik Zarządu ds. Elektromobilności i PR firmy Solaris Bus & Coach.
W konkursie i-Wielkopolska Innowacyjni dla Wielkopolski firma została wyróżniona za pojazd z napędem wodorowym.
Ta technologia wpisuje się w kierunek rozwoju, którym podąża całe województwo. Zarząd województwa powołał do życia Wielkopolską Platformę Wodorową, której prace mają wspierać rozwój zeroemisyjnej i niskoemisyjnej gospodarki.
- Chcemy być w awangardzie zielonego ładu - podkreślał marszałek Marek Woźniak w czasie jej inauguracyjnego posiedzenia.
www.wrpo.wielkopolskie.pl
Linki do profili społecznościowych WRPO 2014+:
Wielkopolska z roku na rok wypada lepiej, gdy chodzi o wskaźniki innowacyjności. Poznań w ostatnim rankingu Forbesa znalazł się na trzecim miejscu w Polsce pod względem innowacyjności. Takie wyniki nie dziwią, gdy spojrzy się na wielkopolskie firmy. Choć opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań wiąże się z ryzykiem, odważnie stawiają mu czoła. Wystarczy wymienić choćby dwie spośród grona laureatów siedemnastej już edycji konkursu o nagrodę marszałka województwa „i-Wielkopolska - Innowacyjni dla Wielkopolski”
Bezpieczeństwo na eksport
Firma Małkowski-Martech od dwóch dekad zajmuje się projektowaniem, produkcją i montażem tak zwanych biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych. Są to bramy i drzwi przeciwpożarowe, kurtyny dymowe czy przeciwpożarowe zabezpieczenia okien. Oferowane rozwiązania mają charakter autorski. Firma ma na koncie wykonywanie zabezpieczeń przeciwpożarowych w wielu, różnego rodzaju obiektach w całym kraju. Wystarczy wymienić choćby Stadion Narodowy w Warszawie, dworzec Łódź Fabryczna, fabryki Bridgestone w Stargar-dzie Szczecińskim i Poznaniu, MTP, lotnisko Ławica, .
Laury w konkursie i-Wielkopolska firma Małkowski-Martech zdobyła za swoją kurtynową elastyczną bramę Marc-Ok. - To jedyne tego typu rozwiązanie w Europie. Zostało opatentowane. Przedsięwzięcie polegało na stworzeniu lekkiej, cienkiej przeciwpożarowej bramy jednopłaszczowej o bardzo wysokiej odporności ogniowej - informuje Joanna Sobkowiak z firmy Małkowski-Martech. - Udało się osiągnąć zamierzony cel - powstał produkt, który przy grubości płaszcza 9 mm waży zaledwie 6 kg/m2 . Elastyczna bramy kurtynowa Marc-Ok ma szerokie zastosowanie - jest montowana w obiektach przemysłowych, użyteczności publicznej czy biurach - wyjaśnia
Spółka Małkowski -Martech nie spoczywa na laurach.
- Rozwijamy eksport, umacniamy markę na rynku polskim. Silnie współdziałamy z architektami - podkreśla Joanna Sobkowiak.
Firma skorzystała z dotacji z WRPO 2014+ na rozwój eksportu. Głównym dotowanego projektu była promocja produktów w Danii, Holandii, Rumunii, Belgii, Estonii i na Łotwie. Firma wzięła także udział w Targach BUDMA w Poznaniu. Promowała rozwiązania przeciwpożarowe, a jej przedstawiciele spotkali się m.in. z potencjalnymi partnerami handlowymi w Danii i Holandii.
Technika na miarę czasów
Dla firmy Solaris, produkującej autobusy, trolejbusy i tramwaje eksport to codzienność. Pojazdy firmy z podpoznańskiego Bolechowa jeżdżą m.in. w Niemczech, Szwecji, Norwegii, Rumunii, we Włoszech i Hiszpanii. Taki sukces nie byłby możliwy, gdyby firma nie oferowała innowacyjnych rozwiązań. W portfolio Solarisa są więc obok autobusów z napędem konwencjonalnym, z napędem hybrydowym i zeroemisyjne - elektryczne i z napędem wodorowym.
W przyjazne środowisku autobusy Solarisa coraz częściej inwestują też, również ze wsparciem z WRPO 2014+ samorządy. Wkrótce pierwsze takie autobusy wyjadą na ulice Poznania, zamówił je także Konin i Ostrów. Piła kupiła na niskoemisyjne autobusy hybrydowe. Solaris zdecydował się skorzystać z unijnej dotacji, by stworzyć autobus jeszcze lepiej dopasowany do potrzeb samorządów. Ma to być niskopodłogowy, 12-metrowy autobus, znacząco lżejszy niż typowe autobusy miejskie.
- Pomysł zrodził się z obserwacji rynku i najnowszych trendów transportu publicznego. Większość producentów autobusów dąży do wdrożenia coraz to nowocześniejszych rozwiązań technologicznych, co czasem sprawia, że wprowadzane ulepszenia są tak skomplikowane w konstrukcji, że wpływają na ciężar pojazdu, a to generuje koszty podczas ich eksploatacji. Dlatego też pomyśleliśmy, że warto wprowadzić na rynek nowy rodzaj autobusu, który byłby ukierunkowany na klienta poszukującego nieskomplikowanego, ale nowoczesnego pojazdu, wyróżniającego się nie tylko jakością i komfortem, ale także niskim kosztem eksploatacji - mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik Zarządu ds. Elektromobilności i PR firmy Solaris Bus & Coach.
W konkursie i-Wielkopolska Innowacyjni dla Wielkopolski firma została wyróżniona za pojazd z napędem wodorowym.
Ta technologia wpisuje się w kierunek rozwoju, którym podąża całe województwo. Zarząd województwa powołał do życia Wielkopolską Platformę Wodorową, której prace mają wspierać rozwój zeroemisyjnej i niskoemisyjnej gospodarki.
- Chcemy być w awangardzie zielonego ładu - podkreślał marszałek Marek Woźniak w czasie jej inauguracyjnego posiedzenia.
www.wrpo.wielkopolskie.pl
Linki do profili społecznościowych WRPO 2014+: