Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Znaki z czołgiem na polskich drogach. Co oznaczają?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Kierowcy wojskowych ciężarówek i czołgów mogą ocenić, czy wjadą na most o ruchu dwukierunkowym
Kierowcy wojskowych ciężarówek i czołgów mogą ocenić, czy wjadą na most o ruchu dwukierunkowym GDDKiA
Nowe znaki na polskich drogach należą do militarnego oznakowania dróg i stawiane są na trasach, którymi w ramach manewrów Defender 2020 przejadą wojskowe konwoje.

Wybrane drogi prowadzą na poligony i do jednostek wojskowych, a kierowane są na nie konwoje przekraczające zachodnią granicę i jadące do wyznaczonych jednostek we wszystkich niemal województwach.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że pierwszy konwój żołnierzy ze sprzętem przekroczył wieczorem 28 lutego granicę w Kołbaskowie i skierował się na poligon w Drawsku Pomorskim. W najbliższych dniach kolejne kolumny wjeżdżać będą do Polski przez przejścia graniczne w Świecku i Kołbaskowie i korzystając m. in. z autostrady A2 i drogi krajowej nr 10, kierować się będą na poligony w głębi kraju. Ćwiczenia potrwają do sierpnia.

Zobacz też: Kierowco, uważaj! Możesz stracić prawo jazdy za... gwałtowne hamowanie i niebezpieczne wyprzedzanie

Wojskowe kolumny mają przejeżdżać przede wszystkim w nocy, by nie utrudniać nadmiernie ruchu na drogach. Nie we wszystkich przypadkach będzie to możliwe i GDDKiA ostrzega, że kolumny mogą jechać nawet w godzinach szczytowego natężenia ruchu. Dlatego kierowcy muszą wiedzieć, jak zachować się na drodze, gdy dojeżdżają do oznakowanej i niejadącej zbyt szybko kolumny ciężarówek i lawet z czołgami oraz z transporterami.

- Najważniejszą zasadą jest zachowanie szczególnej ostrożności – informuje GDDKiA. - Skupmy się na prowadzeniu auta, a nie na dodatkowych czynnościach jak robienie zdjęć czy nagrywanie filmów. Nie należy wjeżdżać pomiędzy pojazdy wojskowe jadące w kolumnie. Najważniejsze jest, aby każdy kierowca pamiętał o dużej masie wojskowych pojazdów, a co za tym idzie ich wydłużonej drodze hamowania. Pamiętajmy, że sprzęt militarny jest przewidziany do zadań bojowych, a więc może nie posiadać tak samo dobrej widoczności mijających go pojazdów jak samochody cywilne.

Zobacz też: 40 tysięcy kierowców straci prawo jazdy w 2021 roku? Nadchodzi rewolucja w prawie o ruchu drogowym: zobacz najważniejsze zmiany

Kolumny otwierane są i zamykane przez samochody z pomarańczowymi tablicami, na których widnieje sylwetka ciężarówki i kontury następnej, a także dwiema pionowymi strzałkami, skierowanymi w górę. Od strony kierowców pierwszy pojazd może mieć zamontowaną niebieską chorągiewkę, a ostatni w kolumnie – zieloną. Mogą też być pilotowane i ubezpieczane od tyłu przez samochody żandarmerii z włączonymi sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi - wówczas traktowane są całościowo jako przejazd kolumny uprzywilejowanej.

W kolumnie może jechać maksymalnie 20 pojazdów, a odległości między kolumnami nie przekraczają 500 metrów. Kierowcy tych samochodów muszą przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Jeśli wyprzedzamy kolumnę, to tylko wtedy gdy ocenimy, że uda nam się dokonać tego całościowo, czyli bez wbijania się między jej pojazdy.

Przy drogach, którymi poruszają się konwoje wojskowe, a dokładnie w rejonie mostów, stawiane są znaki drogowe MLC, mówiące o obciążeniu i wymiarach danego obiektu. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów może się różnić od tej, jaka jest stosowana w przypadku pojazdów cywilnych. Jedna jednostka MLC oznacza około 907 kg. Żółte, okrągłe znaki oznaczają:

  • klasę obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym: W-1 – z cyframi centralnie ulokowanymi, np. 40,
  • klasę obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym: W-2 – podzielony pionowo na dwie połówki z cyframi i strzałkami kierunku ruchu,
  • klasę obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych: W-3 - podzielony poziomo na dwie połówki z sylwetkami samochodu i czołgu,
  • klasę obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych lub dla pojazdów gąsienicowych – znaki W-4 i W-5, takie jak W2, ale podzielone na trzy części, gdzie na jednej, górnej znajduje się sylwetka samochodu ciężarowego lub czołgu,
  • wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu: W-7 – pionowa żółta tablica, podająca wysokość
  • szerokość mostu lub środka przeprawowego: W6 – pozioma żółta tablica, podająca szerokość.

Sprawdź też:

Zobacz też: Jak powstają znaki drogowe?

Źródło: TVN Turbo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto