Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zwrot za spóźniony pociąg

Beata Sypuła
fot. Mikołaj Suchan.
Przestajemy być pasażerami, którzy mają tylko obowiązki i żadnych praw. Podpowiadamy, jak starać się o rekompensatę w kraju i w państwach UE

Od 4 grudnia pasażer spóźnionego pociągu może się starać o rekompensatę. Na zwrot części kosztów biletu mogą liczyć osoby jeżdżące 38 obsługiwanymi przez PKP Intercity pociągami międzynarodowymi oraz korzystający z około 130 połączeń przygranicznych z krajami należącymi do Unii Europejskiej. Obsługują je Przewozy Regionalne oraz koleje czeskie, słowackie i niemieckie.


Jakie prawo?

Rozporządzenie 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, które weszło w życie, oznacza, że każdego Polaka w kraju i za granicą dotyczą rozporządzenia i dyrektywy unijne.

Otwierają one rynek pasażerskich przewozów kolejowych na terenie wspólnoty, przyznają pasażerom dodatkowe prawa, np. do ubiegania się o odszkodowanie za skradziony lub zniszczony bagaż, albo jeżeli pociąg spóźni się więcej niż o godzinę. Najwięksi przewoźnicy zapewniają jednak, że opóźnienia nie są w naszym kraju problemem, i że najwyżej co 10. pociąg w Polsce jest opóźniony.


Ile zwrócą?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE stanowi, że za spóźnienie pociągu przewoźnik będzie musiał oddać pasażerowi w gotówce:

- 25 procent ceny biletu - jeśli pociąg spóźni się od 60 do 119 minut,

- 50 procent ceny biletu - jeśli spóźnienie przekroczy 120 minut.

Jeżeli pociąg spóźni się ponad godzi-nę, przewoźnik będzie musiał zapewnić ciepły posiłek. Jeśli przez opóźnienie pasażer nie zdąży na przesiadkę i ugrzęźnie na długie godziny w jakimś miejscu lub przejazd zostanie odwołany - powinien zapewnić hotel lub alternatywny transport.


Jak to załatwić?

W przypadku opóźnienia pociągu kategorii InterCity o co najmniej o 60 minut, pasażer otrzyma poświadczony przez pracownika PKP Intercity druk (patrz wzór wniosku).

W ciągu 2 miesięcy powinien wypełnić wniosek.

Do wniosku dołącza oryginały dokumentów przewozowych: bilet i rezerwację.

Dokumenty należy złożyć w jednym z centrów obsługi klienta (patrz mapa) lub przesłać pocztą na jeden z adresów takiego centrum (podajemy je niżej). Niestety, takich placówek na razie jest mało, a w województwie śląskim, nie ma ani jednej, choć - jak nas zapewniono - planowane jest uruchomienie takiego punktu.

W ciągu 30 dni wniosek zostanie rozpatrzony, a na adres pasażera przesłany bon. Będzie można zrealizować go we wszystkich pociągach PKP Inter-city w ciągu 12 miesięcy od wystawienia.

Uwaga!

Podstawą uzyskania odszkodowania jest:

- bilet kupiony na pociąg, który był niepunktualny, a także

- oświadczenie o wielkości opóźnienia, które powinien wydać konduktor lub kierownik pociągu.


Ważne adresy:

Wniosek o rekompensatę należy przesłać na jeden z podanych adresów:

PKP Intercity SA Zakład Centralny, Aleje Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa,

PKP Intercity SA Zakład Północny, Osada Kolejowa 12, 81-220 Gdynia,

PKP Intercity SA Zakład Zachodni, al. Niepodległości 8, 61-875 Poznań,

PKP Intercity SA Zakład Południowy, Rondo Mogilskie 1, 31-516 Kraków.


Ruch regionalny

Na trasach obsługiwanych przez Tanie Linie Kolejowe (w tym również dawne pociągi pospieszne i ekspresowe) - jak przewiduje rzecznik PKP Intercity - vouchery pojawią się najwcześniej za dwa lata.

Przewozy Regionalne nie biorą pod uwagę podobnych rozwiązań na trasach krajowych. Unijne przepisy nie będą dotyczyły pociągów kursujących po kraju przynajmniej do czerwca 2011 roku. Tak zastrzegli posłowie w nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym.

Mimo to spółka PKP Intercity od 24 listopada wprowadziła własny system rekompensat w połączeniach krajowych.

Ważne!

Zamiast gotówki podróżni mogą dostać vouchery, uprawniające do zniżki na pociągi Intercity. Zasady są w 99 procentach identyczne, jak wymogi unijne, czyli:

- za opóźnienia przysługują odpowiednio wysokie zniżki na kolejne połączenia.

Uwaga!

Rekompensaty częściowo się skończą, gdy wejdzie w życie nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym. PKP Intercity będzie płacić odszkodowania za spóźnienia dopiero od czerwca 2011 r., jeśli ustawa o ruchu kolejowym wejdzie w życie po nowym roku. Daje ona możliwość kolejnego odroczenia obowiązku wypłaty odszkodowań. Na wniosek przewoźników, minister infrastruktury będzie mógł ją przedłużyć dwa razy - maksymalnie na 5 lat.


Co w Europie

Dla pasażerów ważne jest to, że na obszarze całej Unii Europejskiej weszło w życie rozporządzenie, które reguluje kwestie odszkodowań dla pasażerów opóźnionych pociągów, choć różne kraje członkowskie UE w różny sposób skorzystały z możliwości zawieszenia obowiązku wypłaty rekompensat.

Pamiętaj!

Tam, gdzie przepis działa, podróżni mogą się domagać zwrotu 25 proc. ceny biletu przy opóźnieniach z winy przewoźnika sięgających 1-2 godzin i połowy ceny, gdy spóźnienia są dłuższe.

Od 2005 roku podróżujący po Europie mogą - w razie problemów - liczyć na pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

W przypadku opóźnień środka lokomocji, uszkodzenia lub zagubienia bagażu w podróży transgranicznej, eksperci ECK pomagają dochodzić roszczeń poszkodowanym pasażerom.

Przykład

Do ECK wpłynęła skarga konsumenta, który w grudniu 2008 roku - z powodu spóźnienia pociągu o ponad 4 godziny - stracił połączenie lotnicze ze stolicą jednego z krajów europejskich. Musiał zmienić rezerwację na następny dzień i nocować w hotelu. Cena nowych biletów lotniczych i noclegu wyniosła prawie 1.200 euro. Złożenie pisemnej reklamacji do przewoźnika kolejowego nie przyniosło jednak oczekiwanych rezultatów.

Po prawie 4 miesiącach bezowocnego oczekiwania poszkodowany zwrócił się o pomoc do sieci ECK. Centrum podjęło interwencję i ustaliło, że ewidentnie doszło do naruszenia praw konsumenta. W wyniku działań ECK, przewoźnik kolejowy przychylił się do roszczeń konsumenta i wypłacił odszkodowanie w wysokości 1.100 euro.

Warto więc pamiętać, że - zgodnie z prawem - tam, gdzie jest ono respektowane, w sytuacji ponad 60-minutowego opóźnienia pociągu, pasażer będzie mógł wybrać jedną z trzech możliwości:

- żądać zwrotu wartości niezrealizowanego biletu (z zapewnieniem powrotu do miejsca wyjazdu, jeżeli połączenie było z przesiadkami),

- kontynuować lub zmienić trasę podróży w porównywalnych warunkach w najbliższym dostępnym terminie lub w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.


Ważny adres:

Europejskie Centrum

Konsumenckie, tel. 022 55 60 118

e-mail: [email protected]

www.konsument.gov.pl

Pamiętaj!

Przewoźnik odpowiada co prawda za uzasadnione szkody, jakie poniósł pasażer w wyniku opóźnienia lub odwołania połączenia, mimo to krajowe przedsiębiorstwa kolejowe mogą wprowadzać próg minimalny, poniżej którego odszkodowanie nie będzie wypłacane.

Aby złożyć reklamację, poszkodowany powinien mieć na bilecie stosowne poświadczenie upoważnionego pracownika danej stacji lub dworca.



Rozszerzona odpowiedzialność

Nowe regulacje zawierają również przepisy chroniące niepełnosprawnych pasażerów:

przewoźnicy nie będą mogli odmówić osobie niepełnosprawnej sprzedaży biletu ani wymuszać na niej konieczności podróżowania z osobą towarzyszącą, chyba że jest to absolutnie konieczne (zgodnie z zasadami dostępu do usług przewozowych opracowywanych wspólnie z organizacjami reprezentującymi niepełnosprawnych),

- bilety mają być sprzedawane bez żadnych dodatkowych opłat,

- osobom niepełnosprawnym ma być zapewniona pomoc na stacjach kolejowych i w pociągu, np. przy wsiadaniu i wysiadaniu.

Rozporządzenie unijne precyzuje też przepisy dotyczące odpowiedzialności przewoźnika za uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu. Przepisy stanowią, że podczas podróży pociągiem nadzór nad bagażem sprawuje pasażer. Przewoźnik odpowiada za uszkodzenie lub utratę bagażu tylko wtedy, gdy szkoda wynikła z jego winy.

W konsekwencji wejścia w życie Rozporządzenia 1371/2007, przedsiębiorcy kolejowi są zobowiązani do stworzenia odpowiedniego systemu składania skarg i reklamacji, a także sporządzania sprawozdań z liczby skarg, ich rozpatrywania i środków podjętych w celu zaradzenia powtarzającym się problemom. Tylko w usprawiedliwionych przypadkach można przekroczyć termin rozpatrywania skargi. Wówczas przewoźnik poinformuje pasażera o terminie (do 3 miesięcy od złożenia skargi), w jakim można spodziewać się odpowiedzi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto