Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Igrek" będzie wjeżdżał na Dworzec Główny PKP

Piotr Talaga
"Igrek" będzie wjeżdżał na Dworzec Główny PKP
"Igrek" będzie wjeżdżał na Dworzec Główny PKP Sławomir Seidler
Ważą się losy przebiegu Kolei Dużych Prędkości. Raczej nie ma szans na terminal Nowy Dębiec

Wszystko wskazuje, że pociągi Kolei Dużych Prędkości („Igrek”) będą wjeżdżały na dworzec Poznań Główny PKP. Kolejarze rozważają kilka różnych koncepcji. Nie ma w nich jednak tej zakładającej budowę terminala kolejowego Nowy Dębiec. Po 25 maja powinien zostać rozstrzygnięty przetarg na opracowanie studium wykonalności dla poznańskiego węzła kolejowego.

Zobacz także: Co PKP zrobi z odnowionym Dworcem Letnim?

Jak nas poinformowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, pociągi „Igreka” prawdopodobnie będą wjeżdżać do Poznania z uwzględnieniem istniejącego układu torowego od stacji Poznań Starołęka.

– Powoduje to co prawda konieczność zmiany kierunku jazdy w relacji do Berlina, jednak taka zmiana odbywać się będzie w czasie nie dłuższym niż 5-6 minut – twierdzi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. – Nie zachodzi bowiem potrzeba przestawiania lokomotyw, ponieważ konstrukcyjnie pociągi dużych prędkości posiadają kabinę maszynisty na dwóch końcach pociągu – dodaje Łańcucki. Kolejarze wskazują, że te kilka minut pociąg i tak musi stać na stacji, by umożliwić wsiadanie i wysiadanie podróżnych.

Z obliczeń będących w posiadaniu Bogdana Brescha, prezesa zarządu oddziału Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji w Poznaniu, wynika jednak, że wjazd na stację Poznań Główny i ponowny wyjazd w kierunku południowym spowoduje wydłużenie przejazdu o 15 minut. By jej uniknąć wskazywał on na możliwość zbudowania terminala kolejowego Nowy Dębiec na wysokości starego stadionu Lecha. Ta koncepcja zakładała, że pociągi „Igreka” wjeżdżałyby na Poznań Główny, ale byłyby kierowane dalej na Berlin przez stację na Górczynie. Otwarte na tę propozycję były zarówno władze samorządu wojewódzkiego, jak i prezydent Poznania Ryszard Grobelny. Okazuje się jednak, że ta koncepcja może w ogóle nie być rozpatrywana.

W PKP PLK wskazują, że przejazd z Warszawy przez Poznań do Berlina czy Zielonej Góry stanowić ma tylko część połączeń, ponieważ większość pociągów kończyłaby bieg w Poznaniu, a pozostałe kontynuowałyby jazdę w kierunku Szczecina, co nie wymagałoby zmiany kierunku jazdy.

– Oprócz połączenia przez Starołękę analizowany jest także inny wjazd, od strony Swarzę-dza, który jest wynikiem przeprowadzonych w Poznaniu konsultacji społecznych – wskazuje Krzysztof Łańcucki. – W studium wykonalności dla poznańskiego węzła kolejowego wykonawca ma przeanalizować także możliwości budowy łącznika Poznań Główny – port lotniczy, co umożliwi włączenie go do Kolei Dużych Prędkości oraz zapewni przejazd przez Poznań do Berlina bez zmiany jego kierunku.

R. Grobelny potwierdził w rozmowie z nami, że rozważane są różne koncepcje przejazdu „Igreka” przez Poznań. – Wybór ostatecznego rozwiązania powinien być poprzedzony rachunkiem ekonomicznym, który wskazywałby rozwiązanie korzystniejsze. Ta analiza powinna uwzględniać nie tylko efektywność kolei, ale także całego systemu transportowego – uważa prezydent Grobelny.

Pod koniec kwietnia PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji rozpisało przetarg na opracowanie studium wykonalności dla przystosowania poznańskiego, łódzkiego i wrocławskiego węzła kolejowego do obsługi dużych prędkości oraz zapewnienia ich skorelowania z innymi środkami transportowymi. Wybrany wykonawca będzie miał 930 dni na przygotowanie projektu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: "Igrek" będzie wjeżdżał na Dworzec Główny PKP - Poznań Nasze Miasto

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto