Największy wiklinowy kosz w Europie z Nowego Tomyśla to jedna z promowanych atrakcji Największy wiklinowy kosz w Europie z Nowego Tomyśla to jedna z promowanych atrakcji

Największy wiklinowy kosz w Europie z Nowego Tomyśla to jedna z promowanych atrakcji (© Andrzej Szozda)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Promocja atrakcji turystycznych naszego regionu pozwala lepiej wykorzystać posiadane atuty

Wydawałoby się, że o pięknie Wielkopolski nie trzeba nikogo przekonywać. Pierwsza stolica Polski wraz z całym Szlakiem Piastowskim, pałace w Śmiełowie i Łukowie, gdzie podczas powstania listopadowego bawił Mickiewicz, muzeum parowozów w Wolsztynie – wymieniać można długo.

Do tego piękna przyroda, z dobrą infrastrukturą sprzyjającą wypoczynkowi i wydawałoby się, że więcej nie trzeba, aby turyści zjeżdżali do naszego regionu tłumnie.
Choć na brak turystów narzekać nie możemy, to jednak potencjał naszego regionu pozostawał przez lata niewykorzystany. Powód? Wiedziało o nim zbyt mało osób. Także sami Wielkopolanie często nie doceniali możliwości, jakie stwarza bliższa i nieco dalsza okolica.

Zmiana tego stanu rzeczy oznaczała konieczność poważnych inwestycji – przede wszystkim w promocję i informację. Dzięki funduszom unijnym takie działania stały się możliwe.

Jednym z największych projektów obejmujących cały region jest „Kompleksowa promocja wiodących produktów turystycznych Wielkopolski”, realizowana przez Wielkopolską Organizację Turystyczną. Całe przedsięwzięcie zostało rozpisane na lata. Pierwsze prace wykonano w 2009 roku, zakończenie projektu nastąpi w grudniu tego roku. Łączny jego koszt to 4,5 miliona złotych, z czego ponad 3,8 miliona zł dołożyła Unia Europejska.

Aby wydać te pieniądze efektywnie, trzeba było przede wszystkim dowiedzieć się, kto i po co do Wielkopolski przyjeżdża, a także jak ocenia poziom dostępnych usług.
Badania przeprowadzono nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Okazało się, że najpopularniejszym celem przyjazdu do Wielkopolski jest zwiedzanie (prawie42proc. ankietowanych). Ponad 37 proc. turystów przyjeżdża tutaj jednak po to, aby aktywnie wypoczywać. Natomiast dla 31 proc. decydującym czynnikiem jest rozrywka.
Wyniki badań wskazały kierunki, w których powinna pójść promocja.

– Kampania promocyjna podhasłem głównym„Wielkopolska. Wielka Historia. Wielka Przygoda” to najważniejszy i największy element projektu – mówi Dobiesława Dembecka z Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, kierownik projektu. – Hasło przewodnie kampanii prowadzonej w kraju i zagranicą uzupełniają hasła towarzyszące opisujące sztandarowe produkty turystyczne Wielkopolski, tj. kulturalno-historyczne, tradycyjne, kolejowe oraz aktywne –wyjaśnia.

I tak pod hasłem „Otwórz się na historię” jest promowane Gniezno, Kalisz wraz z rezerwatem archeologicznym, gród Pobiedziska, Słup Koniński i średniowieczne opactwo Benedyktynów w Lubiniu.

Hasło „Wkręć się w tradycję” promuje między innymi Kopalnię Soli w Kłodawie, Nowy Tomyśl z jego wikliniarskimi tradycjami i największym wiklinowym koszem w Europie.

„Kolej na przygodę” – mówi sama za siebie: koleje wąskotorowe, kolej drezynowa i wreszcie perła w koronie kolejowych zabytków na skalę światową Parowozownia w Wolsztynie.

„Skocz na weekend” to oferta dla aktywnych: szlaki konne i rowerowe, centrum hippiki oraz jeziora.

Kampania promocyjna rozpoczęła się wiosną i potrwa niemal do końca grudnia. Obejmuje obecność na portalach społecznościowych, reklamy w internecie i telewizji . Oprócz samej kampanii Wielkopolska Organizacja Turystyczna promowała atrakcje naszego regionu za pomocą informatorów i folderów, przygotowanych w pięciu wersjach językowych, na targach krajowych i zagranicznych.

– Dzięki tym środkom możemy przyciągać do regionu nowych turystów, proponując im nie tylko zwiedzanie zabytków, ale także aktywny wypoczynek na wodzie czy na rowerze. Nie odcinamy się jednak od wizerunku regionu związanego z biznesemi intensywnie promujemy także turystykę konferencyjną –podkreśla Tomasz Wiktor, prezes WOT, dyrektor Departamentu Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego.

Promocja turystyki w Wielkopolsce z wykorzystaniem unijnych funduszy tonie tylko działania obejmujące całe województwo. Wiele, niezwykle interesujących projektów realizują także samorządy lokalne. Miasto Leszno w ramach projektu „Promocja produktów turystycznych południowo-zachodniej Wielkopolski”, którego realizacja potrwa do listopada oprócz druku ulotek, folderów i albumu prezentującego uroki tej części regionu organizuje także rokrocznie piknik szybowcowy, piknik żużlowy, agroturystyczny i wiele innych.

–Ten projekt jest kontynuacją wcześniejszych działań, rozpoczętych w 2007 roku, w ramach których określiliśmy najważniejsze produkty turystyczne regionu – mówi Anna Dziamska z Urzędu Miasta w Lesznie. – Teraz je promujemy i dostosowujemy do potrzeb różnych grup odbiorców: dzieci, osób starszych, wypoczywających aktywnie.
Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 2 miliony złotych, unijny wkład wynosi zaś 1,8 miliona złotych.

Niech świat się o nas dowie - mówi Marek Woźniak marszałek województwa wielkopolskiego: [/b]
Wielkopolska jest doskonałym miejscem do wypoczynku. Wiele atrakcji jest mieszkańcom dobrze znana. Nadal jednak wiedza o walorach turystycznych regionu jest niewystarczająca.

Chcemy to zmienić, dlatego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego przeznaczyliśmy z pieniędzy unijnych ponad 16 mln zł na promocję wielkopolskiej turystyki. Ogólna wartość podjętych działań promocyjnych przekracza 21 mln zł.

Przykładem jest projekt: „Wągrowiec perłą w koronie jezior”. Wągrowiec od dawna słynie ze sportowego i rekreacyjnego charakteru. Są tam 3 jeziora, las, sieć promenad położonych wzdłuż rzek i jezior. Można także podziwiać unikalne zjawisko hydrograficzne – skrzyżowanie rzek Wełny i Nielby (jedyne w Europie i jedno z dwóch w świecie).

Jest też niezła baza turystyczna – kąpielisko w centrum miasta z wypożyczalnią sprzętu wodnego, 8 hoteli i ośrodków wczasowych, przystanie żeglarskie oraz hala sportowo-widowiskowa, gabinety odnowy biologicznej, pełnowymiarowe boiska do piłki nożnej i korty tenisowe.


Zmieniamy Wielkopolskę

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!