Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

500 kierowców w Poznaniu nie zamierza więcej korzystać z parkomatów

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Od tygodnia za parkowanie w Poznaniu można płacić telefonem komórkowym. Jest wygodniej i taniej, bo płaci się za postój co do minuty.

Każdego dnia w Poznaniu wlepia się około 600 mandatów za nieopłacanie parkowania. Najczęstsze tłumaczenia kierowców to brak drobnych lub powrót do samochodu kilka minut po przekroczeniu opłaconego czasu postoju.

Zarząd Dróg Miejskich liczy, że zmieni to moBILET, czyli sposób opłacenia postoju przy pomocy telefonu komórkowego. W Poznaniu od 2008 r. można tak płacić za przejazd komunikacją miejską. 1 kwietnia 2010 r. moBILET objął także płatności w Strefie Płatnego Parkowania, gdzie ma jeszcze więcej zalet.

- System rozwiązuje główny problem kierowców, jakim często jest brak drobnych do parkomatu i brak wiedzy, na jak długo trzeba zostawić samochód – wyjaśnia Witold Müllauer z firmy Projekt & Parking Serwis Polska, która opracowała system moBILET.

Płatność przez telefon rzeczywiście rozwiązuje oba te problemy. Aby zapłacić za postój trzeba tylko mieć założone konto internetowe na stronie www.mobilet.pl i przy parkowaniu połączyć się przy pomocy telefonu komórkowego z systemem, zaznaczając czas parkowania. Co istotne czas można dowolnie wydłużać i skracać, więc nie musimy się już wracać do parkomatu, gdy okaże się, że sprawa, którą załatwiamy trwa dłużej niż sądziliśmy.

- Najlepsze rozwiązanie to wykupienie od razu parkowania na cały dzień, a po powrocie do samochodu, skrócić czas. Zapłacimy za realny czas postoju co do minuty – wyjaśnia Müllauer.

Do tego dochodzi jeszcze oczywiście koszt połączenia z Internetem, ale zdaniem twórców koszty są minimalne, bo połączenie wymaga pobrania zaledwie 1 kilobajta danych, co kosztuje około 0,3 grosza.

System działa już w 20 polskich miastach. W większości z nich kierowca korzystający z moBILETU musi mieć za szybą winietę z informacją dla parkingowych, ale w Poznaniu nie jest to konieczne.
- Parkingowi mają terminale, którymi i tak sprawdzają wszystkie samochody, więc nie ma takiej potrzeby – wyjaśnia Andrzej Arendt, menedżer projektu. – Parkingowi sprawdzają, czy pojazd o danym numerze rejestracyjnym jest w systemie i ma opłacony postój.

Sposoby rozliczania się za moBILET są dwie – można dokonać przedpłaty lub zlecić w banku polecenie zapłaty – wtedy co miesiąc z naszego konta będzie pobierana kwota za wykorzystany czas postoju w SPP.

Najdłużej z moBILETU korzystają kierowcy w Opolu, gdzie według szacunków wykonawcy systemu, w ten sposób za parkowanie płaci już około 2 procent kierowców. Wszystko wskazuje na to, że w Poznaniu ten współczynnik zostanie bardzo szybko osiągnięty – od 1 kwietnia na stronie www.mobilet.pl zarejestrowało się już ponad 500 osób.

Szczegóły korzystania z systemu znajdują się na stronie www.mobilet.pl.
- Jeśli ktoś będzie miał problem z zalogowaniem się na stronie albo jakieś inne kłopoty z korzystaniem z tej usługi, zapraszamy do naszej siedziby przy ul. Pułaskiego, gdzie nasz pracownik wszystko pokaże i wyjaśni - zapowiada Jerzy Nawrocki, zastępca dyrektora ZDM.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto