MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

89 milionów złotych na nową pętlę autobusową i parking w Poznaniu. Skorzystają zaledwie dwie linie. Czy to komukolwiek potrzebne?

OPRAC.:
Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Dworzec autobusowy na os. Sobieskiego w Poznaniu. Naprzeciwko, po stronie kampusu UAM, powstanie pętla autobusowa.
Dworzec autobusowy na os. Sobieskiego w Poznaniu. Naprzeciwko, po stronie kampusu UAM, powstanie pętla autobusowa. ADAM JASTRZEBOWSKI
Poznań planuje połączenie nowych przystanków kolejowych z komunikacją miejską przez kilka węzłów przesiadkowych. Najkosztowniejszy z nich, Poznań Piątkowo, ma kosztować niemal 90 mln zł. Projekt zakłada powstanie pętli dla dwóch linii autobusowych oraz przedłużenie ulicy Krygowskiego, które jednak nie wpłynie na poprawę publicznego transportu w tej części aglomeracji. Pieniądze na tę inwestycję pochodzą z budżetu na zrównoważoną mobilność, ale nie przewidują poprawy połączenia autobusowego między Poznaniem a Suchym Lasem.

Spis treści

Po co komu pętla na dwa autobusy?

W ramach pieniędzy unijnych z programu FEnIKS, Poznań zainwestuje w nowe tramwaje, dokończenie trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka oraz budowę węzłów przesiadkowych przy Towarowej Obwodnicy Poznania. W sumie powstanie osiem węzłów przy różnych przystankach, w tym Poznań Piątkowo, który znajdzie się w rejonie pętli tramwajowej na osiedlu Sobieskiego.

Poznań zamierza wydać 98 mln zł na budowę nowej pętli autobusowej na os. Sobieskiego, parkingu i drogi. Czy to potrzebne?
Poznań zamierza wydać 98 mln zł na budowę nowej pętli autobusowej na os. Sobieskiego, parkingu i drogi. Czy to potrzebne? UM Poznań

Projekt węzła przesiadkowego Poznań Piątkowo obejmuje budowę pętli autobusowej, przedłużenie ulicy Krygowskiego, budowę nowych przystanków autobusowych oraz ciągu pieszo-rowerowego. W skład węzła włączony zostanie również parking Park&Ride, realizowany jako oddzielne zadanie. Nowa pętla będzie miała ograniczoną liczbę miejsc postojowych dla autobusów, co wynika z faktu, że na razie korzystać z niej będą tylko dwie linie autobusowe.

Trwa głosowanie...

Czy Poznań potrzebuje pociągów pasażerskich na obwodnicy towarowej?

Pętla miałaby sens dla autobusów z Suchego Lasu

Analizy pokazują natomiast, że lepszym rozwiązaniem dla poprawy komunikacji podmiejskiej byłaby budowa kolejnego fragmentu ulicy Krygowskiego w kierunku Suchego Lasu. Takie rozwiązanie skróciłoby czas dojazdu do Poznania i umożliwiło lepsze wykorzystanie autobusów.

– Możemy potwierdzić, że brak połączenia drogowego pomiędzy nową pętlą autobusową oraz parkingiem (po północnej stronie linii kolejowej) a ul. Morasko nie pozwoli na ukształtowanie optymalnego, z punktu widzenia organizacji transportu publicznego oraz potrzeb pasażerów, dojazdu autobusów na liniach ZTM od strony Moraska czy Suchego Lasu. Zakładamy, że będzie to możliwe w przyszłości, po wykonaniu połączenia drogowego – stwierdził Rafał Wąsowicz z Działu Komunikacji Społecznej ZTM, cytowany przez portal Rynek Kolejowy.

Obecnie, planowany projekt nie uwzględnia budowy przejść podziemnych pod torami kolejowymi, co mogłoby poprawić funkcjonalność i dostępność infrastruktury. Miasto rozważa budowę ulicy Krygowskiego w kierunku Deszczowej, ale brak jest konkretnych planów.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto