Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czekają na wyniki

Katarzyna SKLEPIK, Tomasz RYTYCH
Wczoraj o 9.00 rano w wielkopolskich szkołach średnich prawie 42 tysiące maturzystów przystąpiło do egzaminu dojrzałości z matematyki, historii, biologii lub języków obcych.

Wczoraj o 9.00 rano w wielkopolskich szkołach średnich prawie 42 tysiące maturzystów przystąpiło do egzaminu dojrzałości z matematyki, historii, biologii lub języków obcych.

- Każdy, kto pisał matmę, napewno ją zda - twierdzą maturzyści - bez dwóch zdań!
Zdanie abiturientów podziela Anna Kurzyca, matematyk z II Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu. - Myślę, że uczniom podobały się zadania, nie były trudne. Aby zdać maturę na piątkę wystarczy wyliczyć poprawnie trzy zadania z pięciu. Więc na tzw. dopuszczającą ocenę należy rozwiązać tylko półtora zadania.

Bez niespodzianek

- Tematy z biologii były dopasowane do naszych możliwości - stwierdzili maturzyści po opuszczeniu sali - dawały szansę zaprezentowania zdobytej przez cztery lata wiedzy.
Uczniowie najchętniej wybierali trzeci temat - dotyczący dziedziczności jako podstawowej cechy żywych organizmów - który już od kilku lat konstruowany jest na bazie książeczki, w której należy rozwiązać określone zadania, według ścisłych reguł.
Egzamin dojrzałości z historii zaskoczył zdających tylko tym, że był łatwy, a tematy dotyczyły konkretnych zagadnień (przeważnie z jednej epoki).

- Maturzyści najczęściej wybierali temat pierwszy - opowiada Waldemar Palinkiewicz, historyk z poznańskiej „dwójki” - ponieważ dotyczył tylko jednego problemu - w tym wypadku kozackiego - więc można było udzielić wyczerpującej i konkretnej odpowiedzi.

Szczęście dopisało

- Ściągi nie były potrzebne - twierdzą dziewczyny, wyciągając je ukradkiem spod pończoch - szkoda tylko tego pisania.

- Po co robić ściągi z matmy - kontrują inni - wszystko jest w tablicach matematycznych...

Egzaminy z języków obcych co roku są prawdziwą niewiadomą. Zarówno maturzyści jak i nauczyciele po próbnych egzaminach, które były zdecydowanie za trudne, byli pełni obaw... Tym razem ich obawy były bezpodstawne. Matury z języków obcych były dostosowane do wiedzy i umiejętności językowych maturzystów.

- Najważniejsze, że tym razem Okręgowa Komisja Egzaminacyjna zwróciła u- wagę na to, by matury z języków obcych, konstruować w taki sposób, by bardzo dobrzy uczniowie mieli szansę otrzymać ocenę bardzo dobrą i celującą - powiedziała Helena Barbara Materny, dyrektor II LO.

Nauczyciele języków obcych są zgodni, że tegoroczna matura była latwiejsza niż w roku ubiegłym
Hanna Politycka
(nauczyciel języka niemieckiego)
Maria
Kozłowska (nauczyciel języka angielskiego)
Zofia Lis (nauczyciel języka francuskiego)
Tegoroczna matura w porównaniu z maturą próbną i ubiegłoroczną była łatwiejsza i dostosowana do umiejętności językowej uczniów oraz ich wiedzy, wyniesionej po czterech latach nauki w liceum. Tym razem rozumienie tekstu „ze słuchu” i tekstu czytanego nie powinno przynieść uczniom większych problemów. Słownictwo było zrozumiałe, niespecjalistyczne Zadania do tych tekstów również nie były skomplikowane. W części gramatyczno- leksykalnej ujęte były najważniejsze struktury gramatyczne, które przerabiane były w ciągu czterech lat. Tematy wypracowań były wolne i na każdy z trzech podanych tematów uczniowie bez problemu napisaliby esej.
(szczegóły dotyczące matur z języków obcych podamy w poniedziałkowej „Gazecie młodych”).

Wyjaśnia Waldemar Palinkiewicz, nauczyciel historii
Tematy były łatwe. Sfomułowane przejrzyście. Ich atutem było to, że dotyczyły konkretnych zagadnień.
1. Dokonaj analizy problemu kozackiego w polityce wewnętrznej i zagranicznej Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
Wstęp pracy powinien zawierać: wyjaśnienie pojęcia kozaczyzna (pochodzenie, terytorium, kultura, granice etniczne) oraz zasygnalizowanie stosunków Rzeczpospolitej Obojga Narodów z mniejszością kozacką zamieszkałą na jej terytorium (pd.-wsch. tereny Polski). W rozwinięciu należy zwrócić uwagę na: sposób traktowania Kozaków przez Polaków, politykę Stefana Batorego, rejestr kozacki do polskiej służby wojskowej, powstania kozackie (XVI- XVIII wiek), powstanie Chmielnickiego i ugodę Hadziacką (klęska). Podsumowanie eseju to przede wszystkim upadek mocarstwowości Polski, podział Ukrainy między Polskę a Rosję na linii Dniepru, oraz stopniowy upadek Polski aż do rozbiorów.
2. Udowodnij albo odrzuć tezę: „...Niemcy zostały zjednoczone nie tylko przysłowiową drogą krwi i żelaza, jaką wytyczył kanclerz Bismarck; zostały zjednoczone także poprzez narodowe dążenie do zjednoczenia gospodarczego kraju (...), a także - i to w poważnej mierze - przemiany w mentalności zarówno społeczeństwa pruskiego, jak i niemieckiego ...” (Stanisław Salomonowicz)
W pracy należało uwzględnić hegemonię Prus w XIX wieku i dążenie do pozyskania przez nie jak największej władzy politycznej. Trzeba było krótko scharakteryzować podział polityczny Prus a potem Rzeszy: rolę Napoleona w tworzeniu Związku Reńskiego, Kongresu Wiedeńskiego (Związek Niemiecki). Wpływy „rewolucji” przemysłowej na kształtowanie się przemysłu i gospodarki w Prusach oraz wpływ romantyzmu na mentalność społeczeństwa. Należy wspomnieć także o Wiośnie Ludów (która chciała zjednoczenia Niemiec w kierunku państwa demokratycznego). Istotą pracy jest polityka Wilhelma I oraz premiera Bismarcka, którzy dążyli do zjednoczenia Niemiec pod egidą Prus, pokonania przeciwników Austrii (wojna austriacko-pruska) o- raz Francji (wojna francusko-pruska), klęska Napoleona III oraz ustanowienie Wilhelma I cesarzem II Rzeszy. W zakończeniu pracy powinno znaleźć się ciągłe dążenie II Rzeszy (mocarstwa) do pozyskania coraz większych wpływów i terytoriów w Europie.
3. Gospodarka i społeczeństwo Polski średniowiecznej. Analiza źródeł historycznych.
W tym zadaniu należy ściśle przestrzegać poleceń, związanych z tekstami źródłowymi. A także na ich podstawie scharakteryzować gospodarkę i społeczeństwo średniowiecznej Polski. Oczywiście w źródłach nie są podane wszystkie informacje, które powinny znaleźć się w pracy. Myślę, ze dobór tekstów jest trafny i w większości były one bardzo pomocne uczniom.
Wyjaśnia Anna Kurzyca, matematyk
Zadania były bardzo ciekawe i dostosowane do umiejętności uczniów. Aby zdać maturę na piątkę należało poprawnie wyliczyć trzy zadania. Myślę, że uczniowie najczęściej wybierali zadanie drugie, z pierwszym zadaniem mogły być trudności. Zadanie trzecie dotyczyło geometrii analitycznej, czwarte - rachunku prawdopodobieństwa a piąte geometrii przestrzennej. Ten materiał przerabiany jest w klasie IV, więc nie powinien sprawić żadnych problemów.
Wyjaśnia Małgorzata Dembska, nauczyciel biologii
1. Przedstaw różnorodność sposobów rozmnażania zwierząt jako przejaw adaptacji do warunków środowiskowych
- W tym pytaniu należało przede wszystkim: wyjaśnić termin ,,rozmnażanie’’ i jego istotę, wykazać, że jest to podstawowa właściwość organizmów żywych oraz wyjaśnić terminy: gamety, gonady, zapłodnienie. Przedstawić sposoby rozmnażania bezpłciowego i płciowego oraz różnice między nimi. Podać na czym polega: podział komórki, pączkowanie, poliembrionia, rozdzielno- płciowość, obojnactwo, dymorfizm płciowy i partenogeneza. A także na wybranych przykładach przedstawić przemiany pokoleń u zwierząt i różne sposoby rozmnażania zwierząt związanych ze środowiskiem ich życia
2. Wykaż różnice w budowie oraz fizjologii komórek roślinnych i zwierzęcych.
Pracę należało rozpocząć od charakterystyki komórek roślinnych (ściana komórkowa, chloroplasty, wakuole) oraz zwierzęcych (mikrokosmki, wodniczki, centriole). Porównać sposoby odżywiania się komórek roślinnych i zwierzęcych (samożywny i cudzożywny) i przedstawić ruch jako proces typowy dla komórek zwierzęcych. Wymienić różnice dotyczące funkcji wakuoli roślinnych i wodniczek w komórkach zwierząt.
3. Dziedziczność jako podstawowa cecha żywych organizmów (pakiet zadań do rozwiązania)
Zadanie to składa się z 26 części, które wymagają krótkiej, zwięzłej lub rozbudowanej odpowiedzi. Niektóre zadania związane są z materiałem źródłowym, które trzeba wykonać zgodnie z poleceniem. **

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maturzyści zakończyli rok szkolny. Czekają na nich egzaminy maturalne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto