Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy buspasy usprawnią ruch na Bukowskiej? [WIDEO]

Natalia Krawczyk
Buspasy przyczyniłyby się także do poprawy bezpieczeństwa na ulicach miasta
Buspasy przyczyniłyby się także do poprawy bezpieczeństwa na ulicach miasta S. Seidler
Pojawiły się kolejne pomysły na reorganizację ruchu na ul. Bukowskiej (od ul. Polskiej do Zeylanda). Cała inwestycja zakłada utworzenie na tym odcinku buspasów. Czy to usprawni komunikację na Bukowskiej?

Podczas wykonywania prac nastąpiłaby również wymiana nawierzchni, zmiana sygnalizacji świetlnej, powstanie ścieżki rowerowej oraz pasów zieleni.

- Jeśli chcemy dokonać bardzo porządnej i solidnej przebudowy tego odcinka ul. Bukowskiej, to inwestycja ta może wynieść nawet około 15 mln zł. Są różne wersje przebudowy, chcemy oczywiście wybrać tą najkorzystniejszą dla kierowców i mieszkańców pobliskich osiedli – mówi Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Pierwszy wariant przebudowy tego odcinka ul. Bukowskiej zakładał utworzenie 2 buspasów, co uniemożliwiałoby przejazd samochodów osobowych w kierunku centrum. Jednak po wykonaniu licznych analiz i symulacji, inwestycja ta okazała się nieopłacalna. Podczas takiego rozwiązania komunikacyjnego w godzinach szczytu pojawiały się ogromne korki na sąsiednich skrzyżowaniach w okolicach takich ulic jak Bułgarska czy Marcelińska.

Więcej filmów w serwisie Głos.TV:
Strajk na kolei
Co zmienić w kościele?
Historia studiów w pigułce

Kolejną koncepcją przebudowy jest wydzielenie buspasa w kierunku lotniska, przy pozostawieniu dwóch pasów ruchu dla komunikacji osobowej. Jednak przy takim przedsięwzięciu zysk był niezauważalny.

Najbardziej korzystnym wariantem jest utworzenie tzw. symetrycznych buspasów. Inwestycja ta opiera się na wydzieleniu trasy dla autobusów w kierunku lotniska od ul. Polskiej do ul. Przybyszewskiego. Natomiast w kierunku centrum buspas pojawiłby się od ul. Przybyszewskiego do ul. Zeylanda.

Czytaj także: MPK - Kolejne buspasy na ulicach to na razie tylko plany

- Najlepszym wariantem jest ten z symetrycznym rozdziałem buspasów. Zawsze będą tam 3 pasy ruchu, a jest to niezmiernie ważne. Skróciłoby to czas jazdy autobusu o jakieś 3-4 minuty. Nie jest to oszałamiający wynik jednak na szerszą skalę jest to ogromna oszczędność czasu i energii. Dodatkowo ta inwestycja na pewno nie będzie utrudnieniem dla kierowców pojedynczych aut, a może nawet również skróci ich czas podróży - zaznacza Rafał Kupś, zastępca dyrektora ZTM.

Problemem jest możliwość jazdy taksówek na buspasach. Według wykonanych analiz liczba ponad czterech taksówek w jednym cyklu komunikacyjnym wpłynie bardzo negatywnie na czas jazdy autobusów.

- Myśleliśmy o utworzeniu buspasów tylko dla taksówek z pasażerem. Zredukowałoby to na pewno liczbę taksówek, ale jest to wszystko głównie kwestią kultury taksówkarzy i wcześniejszych ustaleń - mówi Jerzy Nawrocki, Miejski Inżynier Ruchu.

Cała inwestycja ma zostać jeszcze poddana dyskusji oraz ostatecznej decyzji władz miasta.

- Chcemy przedstawić nasz pomysł radom osiedli, które sąsiadują z ul. Bukowską. 23 sierpnia mamy spotkać się z ich 10 przedstawicielami. Chcemy także poznać opinię korporacji taksówkarskich - informuje Włodzimierz Groblewski, dyrektor Biura Kształtowania Relacji Społecznych.

Jest szansa, że spora część inwestycji powinna zakończyć się przed Euro 2012.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pomeczowe wypowiedzi po meczu Włókniarz - Sparta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto