- Budowa trzeciego i czwartego toru na odcinku linii kolejowych nr 554 i 555 Poznań Główny – Poznań Wschód będzie jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w Wielkopolsce: ta kluczowa dla funkcjonowania poznańskiego węzła kolejowego budowa umożliwi rozwój Poznańskiej Kolei Metropolitalnej i przyspieszy rozwój kolei dalekobieżnych – zapowiada Bartłomiej Wróblewski, poseł na Sejm RP. - Koncepcja ta ma już dwa atuty: przygotowano już studium wykonalności, i lada dzień otrzyma decyzję środowiskową. Potrzebny jest jednak trzeci – pieniądze, dlatego trzeba starać się, by zostały przyznane na ten cel.
Studium wykonalności, zlecone przez Polskie Linie Kolejowe, Miasto Poznań i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, wskazuje, że potrzebna będzie suma 921 mln złotych. Poseł Wróblewski wystąpił już do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej o rozważenie przekazania środków z bieżącej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej, czyli o zapewnienie finansowania budowy. Rozmawiając z ministrem Waldemarem Budą, mówił, że te środki to „być albo nie być” niezbędnego regionowi projektu.
- Potrzeba decyzji politycznej i o nią mocno zabiegamy wraz z Polskimi Liniami Kolejowymi – zapewnia Bartłomiej Wróblewski. - Jak nie będzie tego dofinansowania, to bardzo potrzebny, ważny dla komunikacji w regionie projekt nie będzie po prostu realizowany: ani miasto, ani województwo, ani kolej nie uzbierają potrzebnych środków.
Siedem wariantów rozbudowy układu torowego w Poznaniu
Pierwotnie koncepcja, wpisująca się w stawiające na rozwój kolei w aglomeracjach cele Krajowego Programu Kolejowego, miała aż siedem wariantów poprowadzenia dodatkowych torów, zredukowanych w 2018 roku do czterech. Wybrano ostatecznie optymalny i dla niego przygotowano studium i decyzję środowiskową.
Tory nie będą ingerować w istniejący układ miasta
Układ torowy wzbogaciłby się o dwa tory – nr 3 i nr 4, przejście torów ze strony północnej na południową miałoby rozpoczynać się za mostem nad rzeką Cybiną, a z południowej na północną – w okolicy wiaduktu przy al. Niepodległości. Wiadomo, że układ torowy będzie maksymalnie wykorzystywał istniejące obiekty inżynieryjne oraz teren przewidziany pod rozbudowę, do tego ma w jak najmniejszym stopniu ingerować w tkankę miejską.
W ramach prac planowana jest też budowa przynajmniej jednego wiaduktu – na ul. Krańcowej – i tunelu pieszo – rowerowego - na ul. św. Michała, likwidacja strzeżonych przejazdów kolejowych na tych ulicach, budowa dwóch nowych przystanków osobowych – Poznań Zawady i Poznań Grudzieniec. Spowoduje to poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz doprowadzi do rozwiązania niektórych problemów komunikacyjnych we wschodniej części Poznania. Wiadomo też, że dzięki takiej przebudowie układu torowego, w zdecydowanej większości nowego odcinka (aż 85%) pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 100 km/godz.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?