Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy Poznań rozbuduje układ torów kolejowych? Poseł Wróblewski sięga po prawie miliard złotych na ten cel

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Poznań stoi przed szansą poprawy warunków komunikacji kolejowej - są środki, tylko muszą być przyznane na ten cel...
Poznań stoi przed szansą poprawy warunków komunikacji kolejowej - są środki, tylko muszą być przyznane na ten cel... Waldemar Wylegalski
Poznań ma szansę na otrzymanie prawie miliarda złotych na budowę trzeciego i czwartego toru z puli środków przyznanych Polsce przez Unię Europejską – lobbuje za tym poznański poseł Bartłomiej Wróblewski, który nie ma przy tym złudzeń. To szansa dla inwestycji, bez tych pieniędzy torów prędko nie zobaczymy.

- Budowa trzeciego i czwartego toru na odcinku linii kolejowych nr 554 i 555 Poznań Główny – Poznań Wschód będzie jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w Wielkopolsce: ta kluczowa dla funkcjonowania poznańskiego węzła kolejowego budowa umożliwi rozwój Poznańskiej Kolei Metropolitalnej i przyspieszy rozwój kolei dalekobieżnych – zapowiada Bartłomiej Wróblewski, poseł na Sejm RP. - Koncepcja ta ma już dwa atuty: przygotowano już studium wykonalności, i lada dzień otrzyma decyzję środowiskową. Potrzebny jest jednak trzeci – pieniądze, dlatego trzeba starać się, by zostały przyznane na ten cel.

Studium wykonalności, zlecone przez Polskie Linie Kolejowe, Miasto Poznań i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, wskazuje, że potrzebna będzie suma 921 mln złotych. Poseł Wróblewski wystąpił już do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej o rozważenie przekazania środków z bieżącej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej, czyli o zapewnienie finansowania budowy. Rozmawiając z ministrem Waldemarem Budą, mówił, że te środki to „być albo nie być” niezbędnego regionowi projektu.
- Potrzeba decyzji politycznej i o nią mocno zabiegamy wraz z Polskimi Liniami Kolejowymi – zapewnia Bartłomiej Wróblewski. - Jak nie będzie tego dofinansowania, to bardzo potrzebny, ważny dla komunikacji w regionie projekt nie będzie po prostu realizowany: ani miasto, ani województwo, ani kolej nie uzbierają potrzebnych środków.

od 16 lat

Siedem wariantów rozbudowy układu torowego w Poznaniu

Pierwotnie koncepcja, wpisująca się w stawiające na rozwój kolei w aglomeracjach cele Krajowego Programu Kolejowego, miała aż siedem wariantów poprowadzenia dodatkowych torów, zredukowanych w 2018 roku do czterech. Wybrano ostatecznie optymalny i dla niego przygotowano studium i decyzję środowiskową.

Tory nie będą ingerować w istniejący układ miasta

Układ torowy wzbogaciłby się o dwa tory – nr 3 i nr 4, przejście torów ze strony północnej na południową miałoby rozpoczynać się za mostem nad rzeką Cybiną, a z południowej na północną – w okolicy wiaduktu przy al. Niepodległości. Wiadomo, że układ torowy będzie maksymalnie wykorzystywał istniejące obiekty inżynieryjne oraz teren przewidziany pod rozbudowę, do tego ma w jak najmniejszym stopniu ingerować w tkankę miejską.
W ramach prac planowana jest też budowa przynajmniej jednego wiaduktu – na ul. Krańcowej – i tunelu pieszo – rowerowego - na ul. św. Michała, likwidacja strzeżonych przejazdów kolejowych na tych ulicach, budowa dwóch nowych przystanków osobowych – Poznań Zawady i Poznań Grudzieniec. Spowoduje to poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz doprowadzi do rozwiązania niektórych problemów komunikacyjnych we wschodniej części Poznania. Wiadomo też, że dzięki takiej przebudowie układu torowego, w zdecydowanej większości nowego odcinka (aż 85%) pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 100 km/godz.

Zobacz też: Ujęcia wody pitnej dla Aglomeracji Poznańskiej są zagrożone - alarmuje Aquanet. W ich sąsiedztwie mają być wywoływane wstrząsy!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto