18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Dieta orientalna- na czym polega?

abcZdrowie.pl
by Carlos Gracia via Flickr.com
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Odchudzanie nie musi być nudne – jeśli w jadłospisie znajdują się orientalne dania, dążenie do utraty wagi staje się wręcz przyjemnością.

Kuchnia azjatycka ma wiele twarzy, preferencje smakowe mieszkańców Azji różnią się bowiem w zależności od regionu. Bogactwo i różnorodność aromatów sprawiają, iż dania orientalne cieszą się popularnością na całym świecie. Niemałe zainteresowanie wzbudza również dalekowschodnia filozofia yin-yang, której celem jest doprowadzenie do uzyskania i zachowania stanu równowagi w organizmie. Połączenie filozoficznego podejścia do życia oraz wytycznych z zakresu żywienia autorstwa doktora Haya zaowocowało stworzeniem tak zwanej diety orientalnej.

Jak wygląda dieta orientalna?

Zwolennicy diety orientalnej przekonują, że jest to zdrowy sposób na utratę zbędnych kilogramów. Podobno w ciągu zaledwie tygodnia stosowania tej kuracji odchudzającej można stracić nawet 2-3 kilogramy, co podaje jednak w wątpliwość bezpieczeństwo diety orientalnej – jak wiadomo, dietetycy zalecają osobom z nadwagą lub otyłością utratę maksymalnie 0,5-1 kg tygodniowo. Powolna redukcja masy ciała jest bowiem najlepszym sposobem na uniknięcie efektu jo-jo.

Jakie są najważniejsze zasady diety orientalnej?
• W trakcie kuracji nie trzeba kontrolować skrupulatnie liczby spożywanych kalorii. Ilość pożywienia nie jest ściśle określona, choć wskazane jest zjadanie niedużych porcji pożywienia.
• Należy zachować równowagę między produktami węglowodanowymi, białkowymi i tak zwanymi neutralnymi.
• Produkty węglowodanowe (słodkie, soczyste owoce, pieczywo, makaron, ryż) należy jeść codziennie, ale nie w połączeniu z produktami białkowymi. Nie należy spożywać ich wieczorem!
• Produkty białkowe (nabiał, soja, jaja, mięso, ryby i owoce morza) najlepiej spożywać w południe, w połączeniu z warzywami.
• Produkty neutralne (orzechy, warzywa, przyprawy, oleje, grzyby, pełnomleczne produkty) można jeść o różnych porach, zarówno w połączeniu z produktami węglowodanowymi, jak i białkowymi.
• Będąc na diecie orientalnej, można spożyć kieliszek czerwonego wina lub szklankę piwa do posiłku.
• Nie należy przyjmować mniej niż sześciu szklanek płynów dziennie – najlepszym wyborem jest niegazowana woda mineralna.
• W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć typowo orientalnych produktów, takich jak makaron sojowy, kiełki, olej sezamowy, sojowe tofu, suszone grzyby (najlepiej chińskie, choć można, oczywiście, pozostać przy grzybach polskich), sos chili, sos rybny oraz przyprawy (imbir, curry, chili).
• Zaleca się jedzenie zupy (nawet w niewielkich ilościach) każdego dnia – wywary warzywno-mięsne lub warzywne to źródło cennych substancji odżywczych, a gorący płyn działa pobudzająco na układ trawienny.

Zalety diety orientalnej

Odżywianie się według zasad diety orientalnej może przynieść wiele wymiernych korzyści, między innymi wzmocnienie odporności, poprawę nastroju i redukcję zmęczenia. Dlaczego kuchnia azjatycka (lub wzorowana na niej dieta orientalna) to dobry pomysł? Mocną stroną diety orientalnej jest dobór zalecanych produktów spożywczych, bogatych w witaminy i składniki mineralne. Ważne są również proporcje spożywanych pokarmów – ilość warzyw w jadłospisie wyraźnie przewyższa zalecaną podaż mięsa, z korzyścią dla sylwetki (warzywa są niskokaloryczne) i zdrowia (błonnik zawarty w warzywach zapobiega zaparciom).

Urozmaicona dieta, stanowiąca esencję kuchni azjatyckiej to ciekawy sposób na uzyskanie szczupłej sylwetki, wzmocnienie układu immunologicznego i stworzenie optymalnych warunków do regeneracji organizmu. Warto wypróbować dietę orientalną, zwłaszcza że obietnica utraty aż 2-3 kilogramów tygodniowo wydaje się nierealna (a co za tym idzie, ryzyko wystąpienia efektu jo-jo jest nikłe).

Partnerem serwisu jest

Jest zielone światło na szczepionki dla dzieci!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie