Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak samemu naprawić ubytki lakieru - poradnik

Spoza Miasta
Spoza Miasta
Drobne otarcia, ubytki lakieru samochodowego, rysy, wykwity ...
Drobne otarcia, ubytki lakieru samochodowego, rysy, wykwity ... Bartosz Gubernat
Drobne otarcia, ubytki lakieru samochodowego, rysy, wykwity korozji to - wiele z nich można jednak usunąć samodzielnie. I co najważniejsze - szybko i niewielkim kosztem. Przeczytaj, jak to zrobić.

Zanim zabierzesz się za samodzielną naprawę oceń jednak, czy dasz sobie z nią radę. Pamiętaj, że bez komory lakierniczej, pieca oraz profesjonalnych materiałów i sprzętu malarskiego można naprawić tylko niewielkie ubytki. Jeżeli blacharka twojego auta jest mocno skorodowana albo pogięta, naprawy zleć lakiernikowi.

- Kompleksowy remont jednego elementu to koszt ok. 400-500 zł. Cena zawiera rozebranie tapicerki, przygotowanie do lakierowania, a następnie malowanie, zamontowanie elementu na miejsce i powtórne uzbrojenie. Aby po naprawie nie było widać różnicy w odcieniu koloru w stosunku do sąsiednich elementów czasami trzeba wykonać cieniowanie – tłumaczy Sławomir Pałka, mechanik z Rzeszowa.

Na czym polega cieniowanie? Załóżmy, że lakierowania wymagają tylne drzwi. W tej sytuacji lakiernik naprawia szkodę, a następnie w całości pokrywa je lakierem bazowym, czyli kolorem. Zahacza nim także o jedną trzecią powierzchni przednich drzwi oraz tylnego błotnika. Następnie całość lakieruje lakierem bezbarwnym i poleruje. Wówczas naprawa jest o ok. 30 proc. droższa, ale efekt nieporównywalnie lepszy niż w przypadku malowania pojedynczego elementu.

ABC samodzielnych poprawek lakierniczych

Tego będziemy potrzebować:

Papier wodny
Grubość ok. 500 – 800. Posłuży nam do wyrównania, dotarcia podkładu bezpośrednio przed nałożeniem lakieru. Cena ok. 1,5 – 2,5 zł za arkusz.

Papier ścierny (na sucho)
Grubość 80. Użyjemy go do gruntownego oczyszczania najbardziej zniszczonych miejsc. Ten o grubości 240 będzie potrzebny do dotarcia szpachli wykończeniowej. Grubość 360 przyda się do oczyszczania głębokich rys. Ceny w zależności od grubości wahają się od 2,40 do 5,00 zł za metr bieżący.

Szpachla
Użyjemy jej do wypełnienia wszystkich ubytków. Do tych głębszych będziemy potrzebowali szpachli z dodatkiem włókna szklanego. Do płytszych szpachlę bez włókna. Materiały jednej z popularnych firm w opakowaniu 750 g kosztują ok. 13-20 zł

Lakier w sprayu (kolor do wyboru)
Będzie potrzebny do wykończenia naszej pracy. Daje ładniejszy efekt niż lakier w puszce do nakładania pędzlem (bez smug i pociągnięć). Cena od 11 zł za opakowanie 150 ml.

Lakier w słoiczku z pędzelkiem
Użyjemy go do małych, miejscowych zaprawek, mniej widocznych elementów. Cena od 7 zł za słoiczek 10 ml.

Podkład
Według lakierników najlepsze są podkłady akrylowe, dwuskładnikowe. Najwygodniejsze w użyciu w warunkach domowych są gotowe podkłady w sprayu. Puszka aerozolu o pojemności 150 ml kosztuje 10 zł. Podkład chemoutwardzalny ok. 25-40 zł.

Przemywacz
Niezbędny do dokładnego odtłuszczania elementów przed malowaniem. W warunkach domowych może to być np. benzyna ekstrakcyjna.

Rozpuszczalnik
Często jest potrzebny do rozmieszania lakierów i podkładów.

Kredka maskująca zarysowania
Daje tylko chwilowy efekt, łatwo się wyciera i nie wypełnia zarysowanego miejsca. Polecana dla kierowców, którzy nie poradzą sobie z dłuższą naprawą. Cena - ok. 10 zł.

Pasta lekkościerna
Najlepszy sposób na usuniecie małych, płytkich rys. Ceny w zależności od producenta 6,5-30 zł.

Pistolet niskociśnieniowy
Podłączamy go do kompresora. Lakier nałożony przy jego użyciu będzie wyglądał lepiej niż ten w aerozolu. Cena ok. 300 zł.

Tak naprawisz uszkodzenia:

Pęknięta szpachla
- Zniszczony element oczyść do gołej blachy papierem ściernym „80”.
- Przygotowane w ten sposób miejsce dokładnie zagruntuj lakierem podkładowym, najlepiej w sprayu (w odróżnieniu od nakładanego pędzlem uzyskasz estetyczny efekt).
- Po wyschnięciu podkładu nałóż na ubytek lakieru szpachlę. Po wyschnięciu dotrzyj ją papierem ściernym „240”.
- Jeśli w dalszym ciągu nie uzyskasz równej powierzchni, uzupełnij ją szpachlą wykończeniową i ponownie zagruntuj podkładem.
- Na koniec dotrzyj powierzchnię papierem wodnym „500-800”. Teraz możesz nałożyć lakier.

Zarysowanie na lakierze
- Płytką rysę możesz spróbować usunąć przy pomocy pasty lekkościernej. Zarysowany fragment trzeba umyć i wysuszyć. Następnie miękką szmatką rozetrzyj pastę aż do uzyskania połysku.
- Jeśli rysa jest głęboka i sięga aż do gołej blachy zniszczone miejsce trzeba oczyścić papierem ściernym „360”, a następnie wytrzeć przemywaczem (np. benzyną ekstrakcyjną). Następnie gruntujemy miejsce podkładem a po jego wyschnięciu nakładamy lakier.

Lakier wytarty do pokładu
- Ta usterka najczęściej pojawia w okolicach progów, słupków i drzwi, czyli tam, gdzie najczęściej uderzamy i ocieramy nogami.
- Jeśli spod wytartego miejsca nie widać korozji, wystarczy odtłuścić je benzyną ekstrakcyjną i położyć nowy lakier.

Korozja niszczy obdarty element
- Małe pęcherzyki możemy usunąć samodzielnie. Zardzewiały element należy oczyścić do gołej blachy grubym papierem ściernym, a następnie pomalować podkładem antykorozyjnym. Po wyschnięciu malujemy go farbą. Jeśli korozja zniszczyła duży kawałek, naprawę trzeba powierzyć lakiernikowi, który wstawi w miejscu ubytku łatę.


Źródło: Bartosz Gubernat Naprawa ubytków lakieru - co i jak możesz zrobić samemu - poradnik regiomoto.pl


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto