Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak spędzić wakacje bez problemów?

Silber
Silber
Planując wakacje trzeba zwrócić uwagę na wiele rzeczy, by uniknąć rozczarowań wynikających choćby z tego, że niedokładnie przeczytaliśmy umowę...

Na co powinniśmy zwrócić uwagę podpisując umowę z biurem podróży - bez względu na to, czy planujemy wakacje w kraju czy za granicą?

- Należy zwracać uwagę na no to, co jest napisane – wyjaśnia dr Marek Janczyk, Miejski Rzecznik Konsumentów. - Nie powinno być żadnych ustnych zapewnień. Należy dokładnie czytać wszystkie informacje zawarte w umowie.

W umowie musi być podana nazwa i adres oraz dane kontaktowe biura podróży. Kolejnym ważnym elementem jest miejsce i czas pobytu oraz cena naszych wczasów. Nie powinno również zabraknąć danych o przysługującym nam ubezpieczeniu oraz o terminie i sposobie reklamacji.

Do obowiązków biura podróży należy poinformowanie o tym, czy na miejscu będziemy mieli opiekę pilota, na temat lokalnych wycieczek, wiz obowiązujących na terenie danego kraju, standardu hoteli. Posiadając te wszystkie informacje możemy czuć się bezpieczniejsi korzystając z usług biur podróży.

Jednak poza istonymi informacjami umowa z biurem podróży może zawierać zapisy, na które powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę - to te, których zazwyczaj są pisane drobnym drukiem...

Najczęściej spotykanym „kruczkiem” jest ograniczenie odpowiedzialności biura podróży czy zmiany w umowie bez zgody klienta: np. biuro zastrzega, że nie ponosi odpowiedzialności, jeśli klienta nie wpuszczą do klasztoru, bo był nieodpowiednio ubrany - nawet jeśli opłacił tę wycieczkę.  Zmiany w umowie mogą dotyczyć także wyboru wycieczek. Może się zdarzyć, że ktoś podczas pobytu w Algierii nastawił się na zwiedzanie Sahary i wybrał wycieczkę, która mu to umożliwiała, a po przyjeździe dowiedział się, że nie ma jej w oferowanych wyjazdach. Jeśli wycieczka jest zapisana w umowie - może żądać odszkodowania.

Często biura podróży zastrzegają sobie też prawo do wprowadzania dodatkowych opłat np. za klimatyzację w pokojach lub do podwyższania ceny wczasów np. gdy nieoczekiwanie zmieni się kurs wymiany waluty. Tylko czytając uważnie umowę możemy się o tym dowiedzieć i jeśli nam te zasady nie odpowiadają - albo negocjować je z tour operatorem, albo wybrać inną wycieczkę.

Jednak nawet po przeczytaniu wszystkiego uważnie, także tego, co jest napisane drobnym drukiem, i zaakceptowaniu tylko tych punktów umowy, które nam odpowiadają,  wyjazd może nie spełnić naszych oczekiwań. Wtedy mamy prawo do złożenia reklamacji.

- Reklamacja powinna być złożona jak najszybciej. Termin powinien być podany w umowie. Może być telefoniczna lub pisemna – dodaje Miejski Rzecznik Konsumentów.

Reklamacja powinna zawierać dokładne, ale zwięzłe informacje na temat tego, co reklamujemy. Jeśli np. otrzymaliśmy miejsce w hotelu o innym standardzie, niż to precyzowała umowa, dobrze, jeśli będziemy dysponować zdjęciami hotelu i pokoju. Warto też mieć adresy i numery telefonów innych osób biorących udział w wycieczek, którzy będą mogli potwierdzić waszą wersję wydarzeń.


17, 18, 24, 25 lipca, Stary Rynek
3 lipca 2010 - Malta
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto