Jak żyć 2 lata dłużej? Naukowcy z Poznania szukają sposobu. To, co jemy, ma znaczenie

Sylwia Rycharska
Sylwia Rycharska
Wydłużenie średniego czasu życia w zdrowiu o 1-2 lata ma nastąpić poprzez opracowanie i wprowadzanie nowych, spersonalizowanych strategii żywieniowych z wykorzystaniem innowacyjnej żywności funkcjonalnej. Pozwoli to m.in. na znaczące ograniczenie zespołów wielochorobowych przewlekłych typowych dla osób w starszym wieku oraz poprawić ich jakość życia.
Wydłużenie średniego czasu życia w zdrowiu o 1-2 lata ma nastąpić poprzez opracowanie i wprowadzanie nowych, spersonalizowanych strategii żywieniowych z wykorzystaniem innowacyjnej żywności funkcjonalnej. Pozwoli to m.in. na znaczące ograniczenie zespołów wielochorobowych przewlekłych typowych dla osób w starszym wieku oraz poprawić ich jakość życia. Pexels/Zdjęcie ilustracyjne
Udostępnij:
Jak poprawić stan zdrowia Polaków oraz wydłużyć średnio czas życia w zdrowiu do 2 lat? Te pytania przyświecają nowemu programowi strategicznemu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, który ma ruszyć w 2022 r. W związku z nim, Uniwersytet Przyrodniczy gościł przedsiębiorców zainteresowanych wspólnymi projektami z zakresu dietetyki spersonalizowanej i żywności funkcjonalnej.

Wydłużenie średniego czasu życia w zdrowiu o 1-2 lata ma nastąpić poprzez opracowanie i wprowadzanie nowych, spersonalizowanych strategii żywieniowych z wykorzystaniem innowacyjnej żywności funkcjonalnej. Pozwoli to m.in. na znaczące ograniczenie zespołów wielochorobowych przewlekłych typowych dla osób w starszym wieku oraz poprawić ich jakość życia.

Zobacz też: Mniej plastiku na owocach i warzywach

Jednak zanim to, naukowcy z poznańskich instytucji: Uniwersytetu Przyrodniczego oraz Uniwersytetu Medycznego oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza chcieli pokazać swój potencjał badawczy przedstawicielom biznesowym, aby ustalić potencjalne tematy i rozpocząć przygotowania do zdefiniowania konkretnych projektów, które mogłyby uzyskać finansowanie w ramach programu "NUTRISTRATEG" w latach 2022-2027.

Sposób na dłuższe życie: żywność funkcjonalna

- Żywność można nazwać funkcjonalną, jeśli poza zwykłym efektem odżywczym ma ona udowodniony korzystny wpływ prozdrowotny na jedną bądź więcej funkcji organizmu

- wyjaśnia dr Andrzej Siemaszko z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Czy dany produkt wpisuje się w tę kategorią, wykazują m.in. badania przeprowadzane przez uczelnie medyczne.

W programie "NUTRISTRATEG" naukowcy z przedsiębiorcami będą chcieć rozwijać i wdrożyć produkcję żywności funkcjonalnej o zmodyfikowanym składzie. Jak podaje dr Siemaszko z Łodzi, ma to nastąpić poprzez:

  • modyfikację procesów produkcji,
  • wprowadzenie dodatkowych substancji bioaktywnych (np. witamin, antyoksydantów, minerałów),
  • usunięcie składników niepożądanych np. tłuszczu, cholesterolu, glutenu, laktozy lub stosowanie ich zamienników,
  • zmiany składników konserwujących na naturalne,
  • zastosowanie dodatków w celu zwiększenia przyswajalności składników odżywczych.

Dr Siemaszko przedstawił również przykłady produktów żywności funkcjonalnej:

  • sery topione/utwardzone tłuszcze roślinne z dodatkiem roślinnych steroli,
  • chleb z dodatkiem magnezu i zwiększoną ilością błonnika,
  • majonez wzbogacony o niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6,
  • płatki śniadaniowe wzbogacone w kwas foliowy i błonniki, mikroelementy,
  • przetwory mleczne ze składnikami zawierającymi antyoksydanty i witaminy, probiotyki
  • prebiotyki wprowadzone do żywności (przetwory zbożowe, w tym dedykowane przekąski),
  • wyroby mleczne i roślinne specjalnego przeznaczenia.

Żywność funkcjonalna znana od dawna

Żywność funkcjonalną znano już w Japonii od czasów II wojny światowej, więc dlaczego teraz chcą ją wykorzystać do przedłużenia życia?

- Dzisiaj jesteśmy na takim etapie badań, że możemy stwierdzić, że dieta jest epigenetyczna - nie genetyczna

- podkreśla prof. dr hab. Jan Barciszewski z UAM w Poznaniu.

Czy biorąc tabletkę zastanawiasz się czym popijać leki? Jeśli uważasz, że to bez znaczenia to jesteś w błędzie, ponieważ leki powinno się popijać tylko czystą wodą. W przypadku, gdy masz do dyspozycji inny napój lepiej odłóż przyjęcie tabletki na później.

Sprawdź, czym nie popijać leków i dlaczego nie jest to wskazane!

Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Tym nie popijaj leków! 6 napojów, którymi lepiej nie popijać...

Profesor dodał, że zawdzięczamy to stosunkowo młodej dziedzinie nauki, jaką jest nutrigenomika. Najnowsze badania pokazują, że ludzie, którzy różnią się między sobą genetycznie, inaczej reagują na określoną dietę. Dlatego dzięki wiedzy o genomie człowieka można tak dopasować zalecenia dietetyczne, aby sposób odżywiania się jak najlepiej wpływał na jego zdrowie.

- Mając nowoczesną biologię molekularną na stole, możemy więcej wiedzieć o mechanizmie działania składników diety

- mówi prof. Barciszewski.

Platforma internetowa pomocna w zdrowym życiu

W ramach strategii i pozyskania finansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju powstałaby też platforma informatyczna wspierająca doradztwo w zakresie żywności funkcjonalnej, zdrowia i dietetyki. Promowałaby ona zmiany w nawykach żywieniowych, aby podnieść odporność organizmu, osiągnąć poprawę zdrowia w sposób trwały oraz jej celem byłoby doradztwo dietetyczne poprzez mobilne aplikacje typu "asystent dietetyczny", "awatar zdrowia", które byłyby wyposażone w sztuczną inteligencję.

NUTRISTRATEG w celu wydłużenia czasu życia w zdrowiu

Jak podaje Uniwersytet Przyrodniczy, zakres możliwej współpracy z przedsiębiorcami w ramach programu, obejmuje obszary takie jak:

  • profilaktyka i terapia dla chorób cywilizacyjnych (dietozależnych) - zmniejszenie chorobowości o 10 proc.,
  • dieta a zdrowe starzenie,
  • przeciwdziałanie i ograniczanie skutków pandemii COVID-19,
  • determinanty diety i personalizowane strategie dietetyczne,
  • działanie substancji bioaktywnych na organizm,
  • produkcja i pozyskiwanie substancji bioaktywnych,
  • nowa żywność funkcjonalna i spersonalizowana.

Program "NUTRISTRATEG" jest zgodny z europejską strategią FOOD 2030, a w szczególności z żywieniem w zrównoważonej i zdrowiej diecie. Jest on zgodny również ze strategiami GREEN DEAL, FARM-TO-FORK, DIGITAL EUROPE.

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie