Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koleje Wielkopolskie wygrały z niemieckimi schronami [ZDJĘCIA]

Aleksandra Ratajczak
Aleksandra Ratajczak
Budowa nowego dworca i przedłużenie trasy PST – dla pasażerów pociągów regionalnych nie brzmi to zbyt optymistycznie. Ale ratunkiem dla nich może być restaurowany właśnie Dworzec Letni.

Remont Dworca Letniego PKP trwa od września 2010 roku. Prace remontowe obejmują odtworzenie i wymianę konstrukcji, pokrycie dachowe budynku, instalacje, przebudowę peronu, wykonanie iluminacji świetlnej oraz budowę małej architektury wokół dworca i wiaty.

Na Dworcu Letnim znajdzie się peron 4b, punkt informacyjny, a także poczekalnia. Zamiast kas biletowych mają powstać biletomaty. Z zabytkowego obiektu przy ulicy Dworcowej chce korzystać spółka Koleje Wielkopolskie.

Z zabytkowego dworca w Wielkopolskę

Spółka będzie obsługiwać połączenia do Wągrowca, Gniezna i Wolsztyna. - Z Dworca Letniego będą odjeżdżać Koleje Wielkopolskie, ale jaki będzie rozkład jazdy, tego jeszcze nie wiadomo – mówi dyrektor departamentu transportu Jerzy Kriger.

Czytaj także: Poznań Główny City Center powstanie przed Euro 2012

Jesienią na czas prowadzonych prac w okolicy Dworca Głównego zamknięty zostanie peron 7 oraz jeden z torów przy peronie 6. Możliwe jest, że Dworzec Letni będzie więc użytkowany również przez inne spółki. - Pociągi będą odjeżdżać z wszystkich możliwych peronów - mówi Jerzy Kriger.

Koniec remontu Dworca Letniego przewidziany jest na koniec 2011 roku, czyli tuż po wprowadzeniu większych zmian w funkcjonowaniu poszczególnych peronów na Dworcu Głównym.

Dla pasażerów wyburzyli schrony

Na potrzeby remontu Dworca Letniego wysadzone zostały dwa schrony znajdujące się na ulicy Dworcowej. Były to schrony LSR (Luftschutz Räume), czyli przeciwlotnicze, wybudowane przez Niemców. W tych schronach, zwanymi „kołpakami”, jedno pomieszczenie po środku okalał okrężny korytarz.

Wyjścia ewakuacyjne składały się z trzech korytarzy, na końcu przegradzanych drzwiami stalowymi. Obecnie znajdują się za nimi schody przykryte prostokątnymi murowanymi doniczkami widocznymi przy drodze.

Czytaj także: Pociągi regionalne jesienią pojadą rzadziej

Schrony, podobnie jak i dworzec, stanowiły zabytki. Górę wzięła jednak użyteczność. - Jeden z bunkrów zostaje, natomiast dwa zostały wyburzone. Została przyznana zgoda od konserwatorium i wszystko dzieje się zgodnie z prawem – słyszymy od Wojciecha Starzyckiego, zastępcy dyrektora Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. Na trzecim ze schronów, który postanowiono zostawić, znajduje się bar.

Dworzec Letni został wybudowany niespełna sto lat temu, jako luksusowy i prywatny dworzec niemieckiego Cesarza Wilhelma II, do celów bezpieczeństwa. Nie można też zapomnieć, że przed Powstaniem Wielkopolskim wysiadał na nim Ignacy Paderewski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koleje Wielkopolskie wygrały z niemieckimi schronami [ZDJĘCIA] - Poznań Nasze Miasto

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto