Choć wynik jest imponujący, to jednak w ramach programu blisko tysiąc nauczycieli zostało przygotowanych do prowadzenia multimedialnych lekcji z wykorzystaniem internetowej platformy edukacyjnej. 75 szkół, w których uczą, to jedno gimnazjum i jedno liceum z każdego powiatu w województwie.
- Chodziło o to, by stworzyć możliwość wykorzystania olbrzymich możliwości, jakie niesie ze sobą nowoczesna technologia – tłumaczy Ryszard Stefanowski, dyrektor Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej. – To program, który ma na celu zmianę myślenia o relacji uczeń-nauczyciel.
Wykorzystano do tego platformę edukacyjną Fronter, która ma w tej chwili ponad 7,5 mln użytkowników w całej Europie. – Licencje są wykupione dla całych szkół – wyjaśnia Stefanowski. – Sama idea platformy jest podobna do Naszej-Klasy: jest na początku pusta. To użytkownicy zapełniają ją treściami. Można w niej umieścić praktycznie wszystko: zadania, konkursy, quizy. Uczniowie mogą też tworzyć własne strony domowe.
Projekt zmienia przede wszystkim rolę nauczyciela. – Nie wystarczy już same pokazywanie wiedzy uczniowi – mówi Elżbieta Walkowiak, Wielkopolski Kurator Oświaty. – Nauczyciel musi stać się moderatorem i zdać sobie sprawę z tego, że większość wiedzy jaką uczniowie zdobywają nie pochodzi od nauczycieli, tylko na przykład z Internetu. Jeżeli uda się wykorzystać możliwości, jakie niesie ze sobą platforma Fronter, to stanie się ona doskonałym narzędziem zdobywania nowych umiejętności.
Jak zapewniają organizatorzy programu e-Szkoła Wielkopolska, nie ma on zastępować normalnych lekcji, ani umożliwić prowadzenie ich zdalnie – przez Internet.
- Uczeń wiedzę zdobywać będzie w domu, przygotowując się do lekcji w Internecie – wyjaśnia Stefanowski. – I już z zasobem pewnych umiejętności przyjdzie do szkoły.
Dzięki Fronterowi możliwe jest „ochudzenie” z lekcji, które pod postacią informacji, zdjęć czy animacji nauczyciel może umieścić w wirtualnym świecie, a każdy z uczniów może w każdej chwili do nich dotrzeć. To sprawi, że zajęcia będą nie tylko ciekawsze, ale nauczyciel będzie miał więcej czasu na indywidualną pracę z młodzieżą.
Projekt kosztował 6 mln zł. Sfinansowany został z Europejskiego Funduszu Społecznego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu. Opracowała go Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej przy współpracy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Najlepsze atrakcje Krakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?