Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Marcin Meller: Facet w reklamie to debil

Katarzyna Mucha
Katarzyna Mucha
Z czym kojarzy wam się kobieta postrzegana przez pryzmat mediów? Z proszkiem do prania? Wiecznym zagubieniem i proszeniem o radę? A może z seksem? Kobieta w mediach była tematem pierwszego spotkania z cyklu „Bomba w Bookarest”.

W Bookareście wybuchła prawdziwa bomba - na pierwszym z cyklu spotkań poświęconym wizerunkowi kobiety w mediach rozmawiała Magdalena Miecznicka i niespodzianka dla przybyłych w postaci pisarki Agnieszki Drotkiewicz. Udowodnić, że mężczyźni są w równie spaczony sposób przedstawiani przez media, próbował Marcin Meller.

Zapowiadało się naprawdę gorąco: z jednej strony młode autorki, umieszczające w swoich powieściach postacie współczesnych kobiet, z drugiej – Marcin Meller, redaktor naczelny „Playboy’a”, któremu  wizerunek kobiet w mediach także nie jest obcy, choć może od nieco innej strony…
- Chcieliśmy, aby na temat kobiety w mediach zabrały głos osoby, które prezentują różne stanowiska – mówiła prowadząca spotkanie Agnieszka Wolny-Hamkało.

Temat wizerunku kobiety w szeroko pojmowanych mediach to temat rzeka –  uczestnicy spotkania zadbali więc, aby wachlarz obrazów kobiety był naprawdę szeroki: od kobiety pojawiającej się w reklamach, literaturze czy serialach po kobietę w mediach elektronicznych.

Obydwie uczestniczki dyskusji to autorki powieści, których bohaterką jest współczesna kobieta. Jaki wizerunek wyłania się z ich historii? Kobieta współczesna to kobieta, która „za bardzo się stara”, a przez ciągły wysiłek do dążenia bycia kimś innym, jest zmęczona. Zmęczona odgrywaniem różnych, narzucanych na nią ról i ciągłym perfekcjonizmem…

Marcin Meller próbował przekonać swoje partnerki dyskusji, że przewartościowania i zamiany ról również dotykają mężczyznę, który staje się przez to zagubiony, niepewny swojej tożsamości, i osłabiony.
- Stereotypy działają w obie strony – mówił Meller. – Weźmy chociażby obraz mężczyzny w reklamie, który najczęściej jest debilem, otoczonym przez stadko mu podobnych, udających się na piwo.

Mimo tych kontrargumentów obraz obu płci, jaki wyłania się z mediów wyraźnie faworyzuje mężczyzn, którym zdecydowanie więcej wolno – mogą być lekkomyślni, niedojrzali, popełniają słodkie grzeszki.

Dostało się także polskim serialom, w których, według uczestników dyskusji, nie znajdziemy pozytywnego wzorca męskiego. Jest za to wiele sprzecznych ze sobą wizerunków kobiet: od silnej i niezależnej, po cierpiącą i kochająca, pragnącą porad istotę.
- To kobieta rządzi światem emocji – mówiła Magdalena Miecznicka. – I to ona trzyma wszystko w ryzach. Mężczyzna wciąż jest niesfornym niedojrzałym chłopcem, tak jak bohater serialu „39 i pół”.

Jaki zatem obraz kobiety wyłania się ze współczesnych mediów? Spokojnie, jak przekonuje Agnieszka Wolny-Hamkało, nie jest tak źle.
- Żyjemy w czasach głębokiej przemiany światopoglądowej i  kulturowej- wyjaśniała prowadząca.  - Zmieniają się role społeczne i zmienia się także obraz kobiety w mediach. Kobieta powoli przestaje być jedynie obiektem seksualnym lub kurą domowa – ma też inne role i to coraz częściej widać, także w mediach.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto