Poznań Główny, Poznań Express, Brama Poznańska a nawet... Dworce Chaosu – takie propozycje nazwy, zastępującej dotychczasową – Zintegrowane Centrum Komunikacyjne – sugerowali Internauci. Węgierska spółka TriGranit, stawiająca nowy poznański dworzec kolejowy ostatecznie wybrała jednak dłuższą nazwę – Poznań Główny City Center.
– Ta dobra, dynamiczna nazwa, dobrze wpisuje się kontekst tego miejsca, w jego tradycję, historię miasta i przyzwyczajenia poznaniaków – mówi Tomasz Lisiecki, Prezes TriGranit.
Pod nową nazwą kryć się będzie całe centrum komunikacyjno-handlowe, które powstanie w miejscu dworca kolejowego. Sam dworzec nazwy bowiem nie zmieni – nadal na bilecie przyjeżdżając do Poznania będzie więc widniał napis Poznań Główny.
Poznański dworzec czeka prawdziwa metamorfoza. Już niebawem węgierska spółka powinna otrzymać pozwolenie na budowę, dzięki któremu ruszą prace na placu budowy nowego obiektu.
Choć nie ma jeszcze formalnego pozwolenia, prace na placu budowy nowego dworca w Poznaniu już trwają. – Prowadzimy prace ziemne i fundamentowe, na które mamy wcześniejsze pozwolenie - mówi Tomasz Lisiecki.
Spółka TriGranit wystąpiła o pozwolenie na budowę budynku dworca na początku lipca Zgodnie z prawem, na jego wydanie może czekać nawet 60 dni. – Sądzimy jednak, że termin ten będzie krótszy – mówi Lisiecki. Jeśli przypuszczenia prezesa się potwierdzą, prace pełną parą mogą ruszyć już w połowie sierpnia.
Jedna z poznańskich firm już przygotowuje elementy prefabrykowane, które zostaną wykorzystane na budowie.
Pod koniec roku powinny się także zacząć pierwsze prace przy przebudowie układu drogowego w sąsiedztwie dworca.
Przypomnijmy, że według projektowanych zmian, ulicą Dworcową pod budynek dworca dojechać będzie można jedynie autobusem. Do połowy ulicy dojadą taksówki jednej wybranej w przetargu korporacji, a zawracać będą mniej więcej na wysokości mostu Dworcowego. Ulica Dworcowa ma być natomiast deptakiem, a ruch kołowy do budynku będzie kierowany od strony Dworca Zachodniego.
Zmiany w organizacji ruchu czekają poznaniaków już od momentu rozpoczęcia prac budowlanych. Jak tłumaczy TriGranit, część dotychczasowego placu dworcowego musi zostać zajęta na potrzeby budowy.
Do rozpoczęcia Euro 2012 powstać ma sam budynek dworca. Później rozbudowana zostanie część handlowo-usługowa. Znajdą się tam sklepy, punkty usługowe i restauracje. Jak zapowiadają przedstawiciele węgierskiej spółki, w kompleksie nie będzie jednak hipermarketu.
– Obecnie mamy wynajęte ok. 60 proc. powierzchni – mówi Tomasz Lisiecki z TriGranit. – Pojawią się tu marki, które dotychczas nie są obecne w Polsce, ale także takie, które są już dobrze znane.
Cały kompleks ma być gotowy w II połowie 2013 roku, a koszt budowy całości to 160 mln złotych.
Czytaj także: |
Prace przy nowym dworcu PKP: Taksówkarze są oburzeni W sierpniu ciężej na dworzec główny PKP będzie dostać się ulicą Dworcową. Ucierpią na tym m.in. taksówkarze. |
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?