Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podróż w czasie na trasie Pestki

Przemek Wałczyński
Przemek Wałczyński
Historyczne tramwaje, w oryginalnym malowaniu wyjechały na ...
Historyczne tramwaje, w oryginalnym malowaniu wyjechały na ... Przemo Wałczyński
Historyczne tramwaje, w oryginalnym malowaniu wyjechały na obchodzącą 15. urodziny trasę PST.

Poznański Szybki Tramwaj 31 stycznia skończy 15 lat. To właśnie wtedy na trasę wyjechały pierwsze tramwaje. Co ciekawe, pierwsze kursy były bezpłatne.

– Tramwaje w pierwszy weekend woziły pasażerów za darmo, ale już pierwszego dnia roboczego trzeba było kasować bilety, bo wtedy Pestka rozpoczęła już swoją normalną służbę – mówił podczas urodzinowej przejażdżki jeden z członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. KMPS wspólnie z MPK zorganizowali dla poznaniaków nie lada atrakcję z okazji przypadających w tym miesiącu urodzin trasy szybkiego tramwaju.

Przez cały dzień można się przejechać odrestaurowanymi, zabytkowymi już tramwajami, które jako pierwszy zaczęły wozić pasażerów Pestki.

– To są dokładnie te same egzemplarze, które 15 lat temu wyruszyły na te tory. To jedne z nielicznych ocalałych jeszcze krótkich wersji popularnego „Helmuta”, czyli wagony GT-6 – wyjaśniali członkowie KMPS.

Tramwaje, tak jak dawniej, wyjechały na linię „D”. Podczas przejażdżki można było wysłuchać krótkiej historii powstania trasy, a także wspomóc działalność Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Oprócz tego, z okazji urodzin Pestki, kursujące po tej trasie na linie14 i 15 także otrzymały dodatkowe tramwaje historyczne 105N i 102N.

Z Pestki codziennie korzysta około 100 tysięcy pasażerów. Tramwaje po bezkolizyjnej trasie jadą dwa razy szybciej niż gdzie indziej w mieście. Prędkość komunikacyjna na PST wynosi 34,9 km/h, a na innych liniach jedynie 17,7 km/h. Długość trasy wraz z pętlą sięga 6,5 km.

W ciągu jednej godziny Pestka może przewieźć 6000 osób. Pierwotnie trasa miała być osobnym, niezależnym od innych tras tramwajowych odcinkiem. Miała łączyć Luboń z Murowaną Gośliną, ale z tych planów ze względów finansowych zrezygnowano. Pestka to wciąż jedna z nielicznych w Polsce całkowicie bezkolizyjnych tras tramwajowych. Co ciekawe, na jej większej części nie ma ograniczenia prędkości. Tramwaje rozpędzają się tutaj do maksimum swoich możliwości konstrukcyjnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto