18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

POZNAŃ - Internet nie dla lekarzy czyli kolejka musi być

Katarzyna Kamińska
Możliwość rejestrowania się przez internet nie zamyka drogi do zapisów telefonicznych
Możliwość rejestrowania się przez internet nie zamyka drogi do zapisów telefonicznych fot. TOMASZ BOLT / POLSKAPRESSE
Telefon jeden, drugi, dziesiąty. Zajęte, zajęte, zajęte... Dodzwonienie się rano do którejś z poznańskich przychodni lekarza rodzinnego graniczy z cudem. A gdy się uda, często okazuje się, że numerki się skończyły, lekarz więcej pacjentów nie przyjmie, kolejka jest zajęta do wieczora...

Tak dziś wygląda rzeczywistość pacjentów przychodni rodzinnych w Poznaniu. Do wyboru mamy rejestrację telefoniczną lub osobistą. Na palcach jednej ręki można policzyć placówki, które umożliwiają pacjentom rejestrację elektroniczną, czyli przez internet.

A mogłoby być inaczej – w internecie można by do swojego lekarza zarejestrować się o dowolnej porze dnia i nocy. To oszczędziłoby nerwów pacjentom, a czasu rejestratorkom. Takie rozwiązanie – portal Twoja-poradnia.pl – funkcjonuje w Poznaniu od poniedziałku. Narzędzia do takiej rejestracji są już zresztą na rynku od kilku lat – oferują je duże firmy informatyczne, można też korzystać z platformy przygotowanej przez Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia. Zainteresowanie wśród lekarzy jest jednak znikome. Swoją niechęć tłumaczą najczęściej kosztami, „na które ich nie stać” oraz koniecznością dokształcenia kadry.
Sprawdziliśmy. Koszty to kiepska wymówka.

– Dajemy oprogramowanie i zapewniamy szkolenie dla rejestratorki – mówi Wojciech Pie-chocki, dyrektor Info-Medica, twórca poznańskiego portalu Twoja-poradnia.pl. – Roczny koszt możliwości e-rejestracji do jednego specjalisty to mniej niż 500 złotych – dodaje.

Co ważne, nawet największa poradnia, zatrudniająca setkę specjalistów, zapłaci nie więcej niż 3 tys. złotych rocznie. A wszystko to dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, jakie twórcy portalu otrzymali. Na razie jednak na ponad 600 placówek zdrowia różnego typu (SPZOZ, NZOZ, gabinety prywatne, praktyka indywidualna) działających w Poznaniu z dotowanych przez Unię usług portalu skorzystały... cztery.

– Możliwości, jakie daje ten portal są obiecujące – mówi Krzysztof Adamczak z gabinetu KA-Dent. – Jeśli faktycznie będzie działało tak, jak nas zapewniano, będzie to dla nas spore ułatwienie w pracy.

Na razie jednak w sieci trudno jest znaleźć specjalistę i zarejestrować się do niego on-line.
– Lekarze na ogół wypowiadają się o takiej możliwości pozytywnie, ale zaznaczają, że jest to rozwiązanie „na przyszłość” – mówi Piechocki. – Tymczasem to dzieje się tu i teraz, to nie jest science fiction.

Skąd niechęć do e-rejestracji? Fakty są takie, że zaledwie połowa przychodni lekarza rodzinnego w ogóle... ma komputer. Z tego tylko jedna trzecia podłączona jest do internetu.

– Przymierzamy się do wprowadzenia tego systemu – mówi Krzysztof Nowakowski, p.o. dyrektora POSUM, największej przychodni specjalistycznej w Poznaniu . – Chcemy wprowadzić również karty chipowe dla pacjentów, ale to na razie odległa przyszłość.

Rozwiązania, o których mówi dyrektor POSUM, funkcjonują już w ministerialnych planach informatyzacji służby zdrowia od co najmniej dekady, ale zawsze... jako projekty.

Do rejestrowania się do lekarza w sieci na pewno nie trzeba przekonywać pacjentów.
– Zarejestrowanie się do lekarza to jakiś koszmar – mówi Szymon, pacjent przychodni na os. Łokietka. – Kiedy człowiek już się dodzwoni, to słyszy, że „miejsc nie ma”. Nie rozumiem ich oporów przeciw internetowi. Oszczędziliby nam i sobie czas.

Lekarze jako argument przeciw e-rejestracji podają również i to, że w większości ich pacjentami są osoby w podeszłym wieku, które nie potrafią posługiwać się nowoczesnymi narzędziami technicznymi.

– Można założyć subkonto dla osoby starszej w rodzinie i ją w ten sposób rejestrować – mówi Katarzyna Kuźnik, rzecznik prasowy InfoMedica. – Poza tym e-rejestracja nie wyklucza innych form zapisywania się do lekarza. Rejestratorka wie o nowym zgłoszeniu w sekundę po jego pojawieniu się w systemie.
Optymizmu dla informatyzacji nie kryje Leszek Sikorski, dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Służby Zdrowia.

– Klimat dla wprowadzania takich zmian zmienia się powoli, ale są one nieuniknione – mówi. – Choć opory przed wprowadzeniem nowych narzędzi były, są i będą – zastrzega.

Pan spróbuje jutro. Zadzwonić

Piętnaście minut dzwonienia, telefon za telefonem i... nic. Może coś się zepsuło? To jeszcze raz. I... znowu nic.
Znają to Państwo? Z pewnością. Ja też znam – tak wygląda każda próba umówienia się przez telefon do pediatry. Jak już się człowiek dodzwoni, to słyszy, że „pani doktor dzisiaj już na pewno syna nie przyjmie”. To może jutro? „Na- przód nie rejestrujemy.”.
Mam tego – tak jak Państwo – serdecznie dość. Tym bardziej dziwi mnie, że przytłaczająca większość poznańskich przychodni i gabinetów nawet nie przetestowała e-rejestracji. Im jest dobrze, tak jak jest. A że pacjentom nie? Co z tego! I tak przecież przyjdą.

Flesz - Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3