Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań wydał ponad 232 tys. zł na agencję PR

Paulina Jęczmionka
Profesjonalna agencja PR zadba o promocję Poznania
Profesjonalna agencja PR zadba o promocję Poznania Waldemar Wylegalski
Ponad 232 tys. zł zapłacił Poznań agencji PR za promocję poznańskich wydarzeń obejmujących kulturę, sport, design, ekonomię oraz ekologię.

Miasto ma nową obsługę public relations. Do połowy grudnia agencja Eskadra Publica z Warszawy będzie m.in. odpowiadać za relacje z mediami oraz opracowywanie działań promocyjnych w kontekście różnych poznańskich wydarzeń. Miasto zapłaciło za tę obsługę ponad 232 tys. zł. Mimo że w urzędzie od dawna działa m.in. biuro promocji, biuro kształtowania relacji społecznych i biuro prasowe.

W ogłoszeniu rozstrzygniętego już przetargu czytamy m.in., że główny nacisk miasto chce położyć na relacje z "dziennikarzami mediów ogólnopolskich i środowisk należących do głównego nurtu dyskusji we wskazanych obszarach tematycznych". Listę wydarzeń, które ma promować agencja PR, podzielono na pięć obszarów: kulturę, sport, design, ekonomię i ekologię. A praca agencji ma polegać przede wszystkim na opracowaniu strategii promocji tych wydarzeń i kompleksowej obsłudze dziennikarzy. Czy nie tym właśnie zajmuje się biuro promocji i biuro prasowe urzędu?

Zobacz także: Paskudne kartki pocztowe zalewają rynek [ZDJĘCIA]

- Biuro prasowe, choć ma kontakty z dziennikarzami mediów ogólnopolskich, głównie zajmuje się relacjami z mediami lokalnymi - tłumaczy Borys Fromberg, wiceszef biura promocji. - Naszym celem jest natomiast powiększenie bazy kontaktów ogólnopolskich, przez co chcemy zwiększyć liczbę cytowań i publikacji na temat Poznania. Biuro prasowe i rzecznik z uwagi na zakres zadań, nie jest w stanie w pełni tego realizować.

Fromberg tłumaczy też, że biuro promocji miasta ma inne zadania niż te powierzone agencji. Bo choć w biurze pracuje PR-owiec, to on zajmuje się bieżącą realizacją zadań - od obsługi dziennikarzy przybywających do Poznania, przez przygotowywanie dla nich materiałów, po internet społecznościowy.

Zobacz także: Los Angeles - Laury dla Poznania za promocję [WIDEO]

- Specjalista ds. PR rozsyła też materiały do mediów ogólnopolskich, ale są to tylko działania przy bieżących wydarzeniach - mówi Borys Fromberg. - A miastu jest potrzebny cały system komunikacyjny, np. systematyczne newslettery i kompleksowa informacja o całości realizowanych przez miasto projektów. Jedna osoba nie jest w stanie tego zrobić. A wartością agencji PR jest posiadana już ogromna baza kontaktów medialnych.

Z kolei do zadań biura kształtowania relacji społecznych, jak czytamy w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta, należą m.in.: działania z zakresu komunikacji społecznej (public relations - PR), obsługa prasowa prezydenta miasta i urzędu oraz promocja turystyczna miasta. Jednak zdaniem urzędników i te kompetencje nie kłócą się z zadaniami nowej agencji PR.

- Nasze biuro zajmuje się komunikacją z mieszkańcami - mówi Włodzimierz Groblewski, dyrektor biura kształtowania relacji społecznych. - Docieramy do nich poprzez media lokalne, organizację dużych konferencji i konsultacji społecznych. A problem Poznania dotyczy przede wszystkim tego, że mówi się o nas za rzadko w mediach centralnych. I, niestety, głównie wyolbrzymiając problemy. Tym wizerunkiem może zająć się tylko duża agencja PR.

W przetargu złożono dwie oferty: firm Ecorys i On Board, które zgłosiły się jako konsorcjum oraz agencji Eskadra Publica. Zwyciężyła ta ostatnia, proponując jako cenę swoich usług blisko 232,5 tys. zł. Ecorys i On Board zaproponowały 652 tys. zł. Eskadra Publica to warszawska agencja, której prezesem i udziałowcem jest Adam Łaszyn - twórca m.in. kampanii wyborczej Hanny Gronkiewicz-Waltz w 2006 r., Platformy Obywatelskiej w 2007 r., a także obecny doradca PO. Eskadra ma na swoim koncie m.in. pracę przy projekcie "Śląskie. Pozytywna Energia".

Kiedy odwiedziliśmy stronę internetową agencji, w zakładce "kontakt dla mediów" ujrzeliśmy nazwisko... Damiana Zalewskiego, pracownika biura promocji miasta Poznań. A pod nim widniał e-mail i numer telefonu do... poznańskiego urzędu. Zapytany o to Borys Fromberg nie krył zdziwienia. I zastrzegł, że Zalewski nie był i nie jest pracownikiem Eskadry. Później dane na stronie agencji zostały zmienione.

Miejski przetarg budził wiele kontrowersji. Do Rady Etyki PR wpłynęło bowiem zgłoszenie o naruszeniu kodeksu dobrych praktyk PR przez startujące agencje. Chodziło m.in. o zapis w dokumentach przetargowych, który zakładał, że efektem pracy agencji ma być co najmniej 350 publikacji w ogólnopolskich mediach. Na portalach branżowych pojawiło się wiele słów krytyki. Agencje oświadczyły jednak, że nie zagwarantowały w ofertach minimalnej liczby publikacji. A Rada Etyki PR ostatecznie uznała przetarg za etyczny, ale po praz pierwszy w jej historii jeden z członków zgłosił zdanie odrębne.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto