W długi czerwcowy weekend 5-6 czerwca w stolicy Wielkopolski odbyła się już trzecia edycja akcji Poznań za pół ceny. W jej ramach wiele poznańskich restauracji, hoteli, muzeów i innych podmiotów zarabiających głównie na turystach na te dwa dni obniżyło ceny o połowę.
- Główną ideą było znalezienie sposobu na promocję Poznania – wyjaśnia Barbara Surma, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, która stworzyła i koordynowała akcję. – Co roku mieliśmy ten sam problem – jak zachęcić turystów do odwiedzenia Poznania. Poza tym Poznań cały czas jest miastem, gdzie w weekendy obłożenie hoteli jest mniejsze niż w środku tygodnia i ta akcja miała to zmienić.
Ilu turystów przyciągnął Poznań za pół ceny?
W pierwszą edycję Poznania za pół ceny włączyło się 35 podmiotów, w drugą 58, a w trzecią już 113. Jeszcze intensywniej przybywało osób, które korzystały z wyjątkowego poznańskiego weekendu. Właśnie podsumowano tegoroczną akcję, w której wzięło udział ponad 65 tysięcy osób – to aż trzykrotnie więcej niż przed rokiem. Aż 13,5 proc. turystów, którzy odwiedzili stolicę Wielkopolski stanowili obcokrajowcy. Przełożyło się to wydatnie na zarobki hotelarzy i restauratorów.
- W porównaniu do weekendu majowego w Poznaniu wynajęto średnio niemal 2,5-krotnie więcej pokoi w hotelach niż przed rokiem – mówi dr Piotr Zmyślony z Katedry Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który badał skuteczność akcji. – Podobny wzrost odnotowały restauracje, w których w tych dniach aż 85 proc. klientów stanowiły osoby korzystające z promocyjnego menu przygotowanego specjalnie na akcję Poznań za pół ceny.
Oczywiście akcja przyciągnęła nie tylko turystów, ale też samych poznaniaków, którzy skorzystali z okazji, aby taniej zjeść w restauracji lub wziąć udział w jednej z wycieczek po rodzinnym mieście.
- Turyści, czyli osoby, które przyjechały i nocowały w Poznaniu stanowiły 32 proc. uczestników akcji, dla porównania przed rokiem takich osób było tylko 13 proc. – zwraca uwagę dr Zmyślony.
Wysoka ocena atrakcyjności Poznania
Większość badanych wskazywało, że do przyjazdu najbardziej zachęciły ich obniżone ceny. Wabik okazał się jednak skuteczny w promowaniu atrakcji turystycznych miasta - w wypełnionych ankietach średni poziom atrakcyjności Poznania w 10-stopniowej skali wyniósł 8,13, a ponad połowa badanych zadeklarowała, że chciałaby spędzić w Poznaniu jeszcze jeden weekend w ciągu najbliższego roku. A co się najbardziej podobało?
- Bardzo dużym powodzeniem cieszył się fort, który w ciągu dwóch dni zwiedziło około 2 tysięcy osób – mówi Jan Mazurczak, dyrektor PLOT. – Z kolei Nowe Zoo odwiedziło 21 tysięcy osób.
Poznań za pół ceny - co się nie podobało turystom?
Jeśli chodzi o to, na co najbardziej narzekali turyści, to dominowały narzekania na tłok, hałas i fakt, że w restauracjach trzeba było długo czekać na posiłek, a w zoo trzeba było też swoje odstać w kolejce. To jednak tylko dowód na to, że akcja była sporym sukcesem.
- Tłok był przede wszystkim w restauracjach skupionych wokół rynku – mówi Mazurczak. – W lokalach położonych dalej było zdecydowanie luźniej.
Organizatorzy liczą, że w przyszłym roku akcja znów przynajmniej podwoi zarówno liczbę turystów jak i partnerów akcji.
- Żadna restauracja, która brała udział w poprzednich edycjach, nie zrezygnowała z udziału w kolejnej – zapewnia Mazurczak. \
Zobacz szczegółowy program akcji Poznań za pół ceny 2011:
Poznań za pół ceny 2011 - gdzie promocje: (restauracje, hotele, muzea, atrakcje)
Czytaj też: |
Poznań za pół ceny przeżywa szturm turystów! Akcja „Poznań za pół ceny” okazała się wielkim hitem – tłumy turystów przybyły do naszego miasta przyciągnięte wyjątkową promocją. |
Fort VIIa otworzył swoje wrota... po raz pierwszy! Fort VIIa na Marcelinie - po raz pierwszy udostępniony turystom - odwiedziły w weekend tłumy poznaniaków. |
17, 18, 24, 25 lipca, Stary Rynek | 3 lipca 2010 - Malta |
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?