To największy taki kontrakt w historii poznańskiego MPK. Tak naprawdę ta inwestycja jest drugą pod względem wielkości w całej Polsce. Tylko Warszawa może poszczycić się większą, ponieważ w stolicy będzie jeździć aż 186 nowych tramwajów.
Przestronne i pięknie wykończone wnętrze, wszechobecne ciekłokrystaliczne monitory oraz - co chyba dla pasażerów najważniejsze - pełna klimatyzacja tramwaju, to tylko nieliczne zalety nowego nabytku MPK.
- Solarisy Tramino, które wyprodukujemy dla Poznania, będą mieć nowoczesny design i najnowsze rozwiązania techniczne - mówi Krzysztof Olszewski, przewodniczący rady nadzorczej Solarisa. - Mogę zapewnić mieszkańców Poznania, że zostaną one wykonane z najwyższą starannością i zachowaniem najwyższych standardów jakości. Tak naprawdę dzięki słowom mojej córki, która porównała nasz tramwaj do francuskiego TGV jestem pewien, że spełnimy wasze wszystkie oczekiwania - dodaje z uśmiechem.
Solaris Tramino LF 32 to pełna nazwa czterdziestu niskopodłogowych tramwajów, których pierwsze egzemplarze już w czerwcu 2011 roku pojawią się na torowiskach naszego miasta. Natomiast ostatnie z 40 sztuk zasilą tabor MPK w marcu 2012 roku tuż przed Euro 2012, którego będziemy gospodarzami.
- Bardzo się cieszę, że pomimo nieoczekiwanych trudności, które towarzyszyły temu przetargowi spotykamy się w tym miejscu, aby wreszcie sfinalizować ten od dawna upragniony kontrakt - mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK. - Jestem pewien, że tramwaje przysłużą się całemu miastu, a przede wszystkim jego mieszkańcom.
Oficjalne podpisanie umowy odbyło się przed pokazowym egzemplarzem nowego tramwaju, który niedawno przyjechał do Poznania aby odbyć tu wszystkie wymagane testy.
- To jest na razie wersja testowa i wiele rzeczy jeszcze będzie dostosowanych do wymagań MPK - mówi Krzysztof Olszewski. - Na pewno kolor nadwozia będzie dostosowany do reszty poznańskich tramwajów. Przez najbliższe miesiące będziemy sprawdzać każdy detal, po to aby wyeliminować jakikolwiek błąd w produkcji seryjnej - deklaruje prezes Solarisa.
Tramwaj, który już znajduje się w zajezdni MPK przy ulicy Głogowskiej na początku przyszłego roku ma dostać homologację - czyli pozwolenie na jazdę. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, to właśnie wtedy wyruszy w trasę.
Podpisany kontrakt z MPK o wartości 342 mln złotych, obejmuje zarówno dostawę pojazdów, jak i specjalistyczne wyposażenie zajezdni oraz pakiet naprawczy. Producent zaoferował 5-letnią gwarancję na wszystkie elementy oraz dodatkowo 14-letnią gwarancję na trwałość nadwozia.
Solaris najprawdopodobniej wyprodukuje nowe tramwaje we współpracy z lokalnymi firmami.
- Najbardziej zaawansowane rozmowy na temat naszej ewentualnej współpracy toczą się z poznańską spółką Modertrans - mówi Solange Olszewska, prezes zarządu Solarisa. - Mamy także w planach rekrutację wykwalifikowanych pracowników Zakładów Hipolita Cegielskiego.
Dane techniczne Solarisów Tramino LF 32
Długośc - 31,9 m
Szerokość - 2,4 m
Liczba miejsc pasażerskich - 229
Układ napędowy - 4 silniki o mocy 105 kW każdy
Wózki - 2x napędowe, 1x toczne
Drzwi - 4 podwójne 1,500 mm każde, 2 razy pojedyncze 750 mm każde
Minimalna szerokość przejścia wewnątrz - 750 mm
Wysokość podłogi nad torami - 350 mm w obrębie drzwi
Dodatkowo tramwaj miał w całości niskopodłogowy wewnątrz tramwaju oraz miał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Tramwaj, który wyjedzie na trasę w przyszłym roku, zaopatrzony jest także w nowoczesny biletomat.
Żeby zobaczyć więcej zdjęć - kliknij w miniaturkę w galerii poniżej.
Wylicytuj wspaniały prezent dla najbliższych i pomóż dzieciom |
9 grudnia 2009 | 24-27 listopada | finał 3. edycji i start 4. 14 listopada |
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?