Mapa Drogowa ma być nawigacją dla samorządów, pokazującą jakie zmiany można wprowadzić w szkołach w Wielkopolsce, a także z czego mogą czerpać przykład szkoły w innych województwach.
- Mówi ona o zajęciach antydyskryminacyjnych, wprowadzeniu feminatywów w dokumentach szkolnych, o referendach uczniowskich na poziomie szkoły. Mówi także o wsparciu osób z Ukrainy
- podkreślił Kacper Nowicki, prezes Fundacji Varia Posnania.
Jednym z postulatów jest wprowadzenie instytucji referendów szkolnych. Jak podkreśla prezes fundacji, mogą dotyczyć wielu spraw - wprowadzenia roślinnych posiłków w szkołach lub corocznie do planu szkoły tęczowych piątków czy dodatkowych zajęć patriotycznych. Ważne są też kwestie architektoniczne.
- Bardzo często w szkołach nie ma, gdzie usiąść w czasie przerw, jest za zimno czy za ciepło w salach
- dodał.
Członkowie fundacji podczas rozmów z uczniami natrafiają na różne problemy. Młodzież narzeka m.in. na brak funduszy do realizacji ich projektów, czy brak wysłuchania.
- Bardzo często spotykamy się z sytuacją, że młodzież ma potężny potencjał, ogrom chęci do działania, natomiast odbija się od drzwi gabinetu dyrektorskiego. I to jest problem, o tym też informujemy prowadząc dwa maile interwencyjne po polsku i ukraińsku
- zaznaczył prezes fundacji.
Dokument proponuje zmiany możliwe do wprowadzenia na poziomie lokalnym bez udziału Ministerstwa Edukacji i Nauki i innych jednostek centralnych. Został wypracowany 5 grudnia 2022 roku podczas Okrągłego Stołu wokół Wielkopolskiej Edukacji. Jak podkreślają organizatorzy konferencji, w obradach wzięło udział ponad 80 osób z ramienia samorządów uczniowskich, nauczycieli i nauczycielek, dyrekcji szkół, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i rad rodziców.
- Bardzo byśmy chcieli, żeby nauczyciel też stał się podmiotem szkoły. Dzisiaj jest w niezwykle trudnej sytuacji
- stwierdziła Paulina Stochniałek, członkini Zarządu Województwa Wielkopolskiego.
- Łącząc te wszystkie środowiska i angażując się po stronie młodzieży w takie projekty, jak stworzenie Mapy Drogowej pokazujemy, że wszyscy jesteśmy uczestnikami tej samej społeczności. Im bardziej będziemy ze sobą rozmawiać i siebie wzajemnie rozumieć, tym większa szansa, że będzie lepiej nam się funkcjonowało.
Zobacz też: Oto 10 najlepszych szkół podstawowych w Poznaniu. Sprawdź ranking portalu WaszaEdukacja.pl
Główne postulaty zawarte w Mapie Drogowej
- Powołanie niezależnego Rzecznika Praw Uczniowskich.
- Środki na działalność projektową i bieżącą samorządów uczniowskich.
- Wprowadzenie instytucji referendów szkolnych.
- Wprowadzenie polityki lokalnej kierowanej do młodych aktywnych osób, które z uwagi na zwiększone zaangażowanie społeczne mniej angażują się w zajęcia dydaktyczne.
- Prewencja zachowań dyskryminujących poprzez kampanie informacyjne i zajęcia antydyskryminacyjne w szkołach, a także wykorzystanie instytucji mediacji do rozwiązywania niepożądanych sytuacji.
- Stosowanie feminatywów w szkolnych dokumentach i codzienności.
- Upowszechnianie wiedzy na temat przedsiębiorczości społecznej.
- Dostosowywanie elementów systemu edukacyjnego do potrzeb osób posługujących się językami innymi niż polski.
Konferencję poprowadzili: Paulina Stochniałek - członkini Zarządu Województwa Wielkopolskiego, Kacper Nowicki - prezes Fundacji Varia Posnania oraz Patryk Moszka, który pracuje na stanowisku ds. widoczności podmiotów ekonomii społecznej w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Poznaniu.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?