Trwa przebudowa ronda Rataje w Poznaniu. Korki są ogromne, ale główne prace już za nami

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Koniec przebudowy ronda Rataje zaplanowano na marzec 2022 r.
Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Koniec przebudowy ronda Rataje zaplanowano na marzec 2022 r. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Robert Woźniak
Trwa przebudowa ronda Rataje – wielkie prace, które prowadzone są w kilku miejscach jednocześnie, i których efekty już widać w kształtach nowego układu drogowego. Niestety powodują też utrudnienia: w wielkich korkach stoją kierowcy dojeżdżający do ronda z praktycznie każdej strony.

W poniedziałek 14 czerwca, przed godziną 14 korek przy ul. Królowej Jadwigi, od centrum w stronę ronda rozpoczynał się między Garbarami a Mostem Królowej Jadwigi, a mały odcinek od samego mostu do Jurackiej można było pokonać w 16 minut – i to tylko dlatego, że kierowcy ratowali się ucieczką w prawo. Lewy pas i ulica dalej w stronę ronda – stały. Tak samo stała ulica Zamenhofa (jedyna ucieczka możliwa była w prawo w Piłsudskiego), a na Jana Pawła II korek w stronę ronda Rataje około godz. 15.00 stał tuż za… Śródką! Nie ma innego wyjścia – prac nie da się bardziej przyspieszyć, więc jeśli to możliwe, to trzeba zwłaszcza w godzinach szczytu omijać rejon ronda.

- Obecnie prace związane z przebudową ronda Rataje koncentrują się na tarczy ronda oraz ulicach Zamenhofa i Piłsudskiego – mówi Maja Chłopocka – Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich w Poznaniu. - W następnej kolejności prowadzone będą roboty na ul. Krzywoustego, na odcinku od ronda w stronę centrum Poznania. Wyprzedzające je prace są już prowadzone na wysokości ul. Serafitek. Dzięki temu utrudnienia związane z zamknięciem ul. Krzywoustego będą mogły trwać krócej.

Rondo Rataje - co już zrobiono

PIM pocieszają, że zasadnicze prace budowlane na dwóch (na ul. Jana Pawła II I Krzywoustego od strony autostrady A2) z czterech stron ronda Rataje zostały zakończone. Odcinek między rondem a ul. Kórnicką ma już wymienione torowisko tramwajowe z siecią trakcyjną, jest też tam nowa jezdnia, chodniki i droga rowerowa.

- Od połowy maja na odcinku od ul. Kórnickiej do ul. św. Rocha dostępne są dwa pasy ruchu – przypomina Maja Chłopocka – Nowak. - Mimo zakończenia prac na ul. Jana Pawła II, wjazd na rondo jest możliwy z dwóch pasów, gdyż z uwagi na toczące się prace na tarczy ronda nie ma jeszcze możliwości wprowadzenia docelowej organizacji ruchu. Uruchomione zostało również przejście i przejazd rowerowy przez ul. Jana Pawła II na wysokości ul. Kórnickiej. Wykonano także przejazd przez torowisko tramwajowe i nawierzchnię północnej części ronda, od ul. Jana Pawła II. Analogiczne prace trwają aktualnie od strony ul. Zamenhofa, podczas których należy korzystać z tymczasowego przejazdu przesuniętego w stronę Starołęki.

Pasażerowie MPK oczekujący finału prac z równym utęsknieniem jak kierowcy mogą pocieszać się, że na przebudowywanym rondzie zastosowane zostaną nowe rozwiązania dla transportu publicznego. Zaplanowano m.in. wspólne pasy tramwajowo - autobusowe, zintegrowane przystanki tramwajowo - autobusowe oraz osobny pas dla autobusów na tarczy ronda.

Przebudowa ronda Rataje - będzie ciche torowisko

Efektem przebudowy ronda Rataje ma być zbudowaniu na nim, wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego (od ul. Serafitek do ronda), na ulicy Jana Pawła II (od ul. Kórnickiej do ronda) oraz na ulicy Ludwika Zamenhofa (na odcinku od ul. Piłsudskiego do ronda), wydzielonego, cichego torowiska tramwajowo - autobusowego.

Zmieniana jest konstrukcja jezdni, na której także powstają dodatkowe pasy ruchu. Przystanki komunikacyjne mają być tak wydłużone, by ich perony mogły obsługiwać pasażerów tramwajów i autobusów. Jednocześnie przebudowywane jest i rozbudowane oświetlenie drogowe, tak samo monitoring techniczny, sygnalizacja świetlna i kanalizacja teletechniczna, zapewniająca funkcjonowanie tych systemów, sieć trakcyjna, budowane odwodnienie torowiska i drogi.

Oto najpiękniejsze kamienice w Poznaniu.

Przejdź do galerii i zobacz --->

Te kamienice mają dusze! Najpiękniejsze kamienice Poznania. ...

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gustaw

No niestety, jak przebudowywane jest tak duże rondo to trzeba się liczyć z korkami. Ja to się tylko cieszę, że w tym roku kupiłem sobie piaggio mp3 na trzech kołach. Tym skuterem łatwo udaje mi się ominąć korki i dojazd do pracy nie jest jakoś mocno wydłużony.

Dodaj ogłoszenie