MATURA 2013. Język polski - poziom podstawowy [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Już we wtorek, 7 maja rozpocznie się matura 2013. Maturzystów czeka najpierw język polski - poziom podstawowy. W dniu egzaminu zamieścimy na naszej stronie arkusze pytań oraz rozwiązania testu.

Matura 2013: Język polski - poziom podstawowy

Zobacz: ARKUSZ PYTAŃ

ODPOWIEDZI
Przykładowe odpowiedzi do zadań przygotowali poznańscy nauczyciele języka polskiego. Uwaga! Nie są to odpowiedzi z klucza CKE.

CZĘŚĆ I - ROZUMIENIE CZYTANEGO TEKSTU

ZADANIE 1
Wyjaśnij, czemu może służyć użycie przez Tomasz Rożka czterdziestu czterech zer w zapisie liczby, którą możemy przedstawić jako 10 do potęgi 44

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:Zapis matematyczny jest bardziej sygestywny. Dzięki temu widać, jak duża jest to liczba.

ZADANIE 2
Odwołując się do akapitu 1., wyjaśnij, na jakiej podstawie autor uznaje człowieka za istotę wyjątkową we Wszechświecie

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Człowiek jest wyjątkowy, bo ciekawi go wszechświat i chce zbadać jego tajniki, żeby wiedzieć, co go otacza na co dzień.

ZADANIE 3
Określenie horyzont poznania użyte przez autora tekstu w akapicie 2. to

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: metafora

ZADANIE 4
Za pomocą jakich zabiegów językowych autor wyraził wątpliwości związane z niektórymi sądami prezentowanymi w akapicie 3.? Wypisz dwa i je nazwij.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
1. nazwa zabiegu językowego: użycie partykuł i spójników, które mogą wskazywać na niepewność
przykład: "Może lepiej upajać się wizją świata ułożonego, oswojonego i dostosowanego?"

2. nazwa zabiegu językowego: zastosowanie zdań pytających
przykład: "Świat przyszłości - świat czasów, w których wszystkie reguły zostaną poznane (jeżeli w ogóle to kiedykolwiek nastąpi) - będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?"

ZADANIE 5
W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens dwóch wyrażeń przyimkowych użytych w zdaniach: Świat przyszłości […] będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
do człowieka - to może oznaczać, że otaczająca nas rzeczywistość jest tworzona na użytek człowieka, tak by odpowiadała na jego potrzeby

dla człowieka - to może oznaczać, że otaczająca nas rzeczywistość jest tworzona zgodnie z potrzebami człowieka, ale nie zawsze będą one dla wszystkich korzystne o takie, jakich człowiek w danym momencie oczekuje

ZADANIE 6
Wskaż dwa problemy, których dotyczą pytania zadawane naukowcom przez Tomasza Rożka.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:Autor pyta o granice odpowiedzialności nauki, wyznaczanie ich i przestrzeganie ich przez badaczy naukowych. Zwraca przy tym uwagę na moralność badaczy i fakt, że muszą oni za nie ponosić odpowiedzialność.

ZADANIE 7
Na podstawie tekstu podaj dwie konsekwencje wynikające z faktu, że świat rozwija się […] szybciej niż refleksja nad nim.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:Po pierwsze, za badaniami naukowymi trudno nadążyć. Postęp powoduje, że to co jeszcze przed chwilą było aktualnie, może nie być aktualne za jakiś czas. Poza tym, trudno na bieżąco śledzić wszystkie odkrycia naukowe. Po drugie - zapis badań naukowych często jest obszerny i zbyt fachowy. Niezrozumienie treści badań powoduje, że wątpimy w ich jakość.

ZADANIE 8
Autor stawia pytania: Czy [...] warto zaprzątać sobie głowę refleksją nad przyszłością? Nad kierunkiem i tempem rozwoju nauki? Napisz, jakiej udziela na nie odpowiedzi i jak ją uzasadnia.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Refleksja nad nad badaniami naukowymi jest potrzebna, dzięki niej potrafimy się uczyć, wyciągać wnioski, a także zauważać ewentualne błędy.

ZADANIE 9
W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens frazy: zaglądamy za horyzont zdarzeń.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: "Zaglądamy za horyzont zdarzeń" czyli szukamy praw jakimi kieruje się przyroda i poznaje je. Dzięki temu, że interesuje nas to co "za horyzontem" przestajemy skupiać się tylko na wydarzeniach, a zaczynamy szukać ich przyczyn. Zastanawiamy sięt eż nad skutkami. poszukując

ZADANIE 10
Od wyrazu „cybernetyka” utwórz

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
nazwę specjalisty w tej dziedzinie nauki – cybernetyk
nazwę wirtualnej przestrzeni – cyberprzestrzeń

ZADANIE 11
Wypisz dwa przykłady zastosowania współczesnej technologii w medycynie, podane przez Tomasza Rożka.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:

przykład 1. implanty i protezy dla m.in. dla osób niepełnosprawnych i chorych
przykład 2. współczesne technologie stosowane w medycynie są dla wielu ratunkiem, dlatego wierzymy w nie i liczymy na ich dalszy rozwój

ZADANIE 12
Akapit 6. jest uzupełnieniem treści akapitu 5. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: W akapicie 6. autor rozwiewa obawy, o których mówił w akapicie 5. Zaznacza, że naukowcy dbają o wiedzę i biorą odpowiedzialność za swoje badania naukowe.

ZADANIE 13
Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę „I”, jeśli zdanie zawiera informację, lub literę „O”, jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.
1. Niedługo nie będzie istniała elektronika bez nanotechnologii i medycyna bez biotechnologii. OPINIA
2. Najmniejsze struktury, których istnienia jesteśmy pewni, to kwarki. INFORMACJA
3. Nasz świat jest pędzącym pociągiem, z którego patrzymy przez okno. OPINIA

ZADANIE 14
Tekst został napisany w stylu
A. popularnonaukowym.

Określ dwie właściwości stylu, którym posłużył się autor.
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Autor unikał typowego stylu naukowego, przez co tekst jest czytelny dla wszystkich. W prosty sposób obrazował badania naukowe pokazując do czego możemy ich używać w życiu codziennym.

KONIEC CZĘŚCI PIERWSZEJ

Matura 2013 potrwa od 7 do 28 maja. Poszczególne egzaminy będą przeprowadzane w dniach:

7 MAJA , WTOREK

godz. 9
Język polski - poziom podstawowy

godz. 14
Wiedza o tańcu - poziom podstawowy
Wiedza o tańcu - poziom rozszerzony

8 MAJA, ŚŒRODA

godz. 9
Matematyka - poziom podstawowy

godz. 14
Historia muzyki - poziom podstawowy
Historia muzyki - poziom rozszerzony

9 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Język angielski - poziom podstawowy

godz. 14
Język angielski - poziom rozszerzony
Język angielski dla klas dwujęzycznych

10 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Matematyka - poziom rozszerzony

godz. 14
Język polski - poziom rozszerzony

13 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Wiedza o społeczeństwie - poziom podstawowy
Wiedza o społeczeństwie - poziom rozszerzony

godz. 14
Filozofia - poziom podstawowy
Filozofia - poziom rozszerzony

14 MAJA, WTOREK

godz. 9
Chemia - poziom podstawowy
Chemia - poziom rozszerzony

godz. 14
Geografia - poziom podstawowy
Geografia - poziom rozszerzony

16 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Języki mniejszoœści narodowych - poziom podstawowy
Język kaszubski - poziom podstawowy

godz. 14
Języki mniejszośœci narodowych - poziom rozszerzony
Język kaszubski - poziom rozszerzony

17 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Biologia - poziom podstawowy
Biologia - poziom rozszerzony

godz. 14
Historia - poziom podstawowy
Historia - poziom rozszerzony

20 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Fizyka i astronomia - poziom podstawowy
Fizyka i astronomia - poziom rozszerzony

godz. 14
Język łaciński i kultura antyczna - poziom podstawowy
Język łaciński i kultura antyczna - poziom rozszerzony

21 MAJA, WTOREK

godz. 9
Język niemiecki - poziom podstawowy

godz. 14
Język niemiecki - poziom rozszerzony
Język niemiecki dla klas dwujęzycznych

22 MAJA, ŒRODA

godz. 9
Informatyka - poziom podstawowy
Informatyka - poziom rozszerzony

godz. 14
Historia sztuki - poziom podstawowy
Historia sztuki - poziom rozszerzony

23 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Język rosyjski - poziom podstawowy

godz. 14
Język rosyjski - poziom rozszerzony
Język rosyjski dla klas dwujęzycznych

24 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Język francuski - poziom podstawowy

godz. 14
Język francuski - poziom rozszerzony
Język francuski dla klas dwujęzycznych

27 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Język hiszpański - poziom podstawowy

godz. 14
Język hiszpański - poziom rozszerzony
Język hiszpański dla klas dwujęzycznych

28 MAJA, WTOREK

godz. 9
Język włoski - poziom podstawowy

godz. 14
Język włoski - poziom rozszerzony

Katarzyna Sklepik

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3