Będą darmowe przejazdy dla emerytowanych pracowników MPK?

Bogna Kisiel
Byli pracownicy MPK – emeryci, renciści, wdowy po nich czy ich uczące się dzieci do czasu skończenia 26 lat – być może znów będą za darmo jeździć autobusami oraz tramwajami. Tomasz Lewandowski, szef komisji gospodarki komunalnej i polityki mieszkaniowej, chce przygotować projekt uchwały w tej sprawie.

Związkowcy z MPK są gotowi walczyć o ten projekt do ostatniej kropli krwi. Ich zdaniem ten przywilej należy się byłym kolegom. Gwarantuje to układ zbiorowy, obowiązujący w spółce. I dopóki MPK było przewoźnikiem i organizatorem transportu na terenie miasta, ów zapis był respektowany. Po powołaniu Zarządu Transportu Miejskiego sytuacja się zmieniła. To on w imieniu miasta sprzedaje bilety. Nie ma jednak prawa ustalać osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów.

Może to zrobić Rada Miasta. I radni przyjęli uchwałę, ale daje ona prawo darmowej jazdy autobusami oraz tramwajami wyłącznie pracownikom MPK i ich rodzinom. O pozostałych zapomniano. Gdy teraz okazało się, że od stycznia muszą płacić – podnieśli larum.

– Są trzy warianty rozwiązania problemu – mówi Lewandowski. – MPK kupi bilety w ZTM albo będzie wola w radzie i ta rozszerzy kategorię osób uprawnionych do darmowych przejazdów. I ostatnie, najbardziej radykalne, MPK zmieni układ zbiorowy.

Biorąc pod uwagę postawę związkowców, ta ostatnia propozycja wydaje się nierealna. – Możemy kupić bilety, ale to jest koszt dla firmy – tłumaczy Wojciech Tulibacki, prezes MPK. – Jeśli przekażemy bilety emerytom, będą musieli zapłacić podatek dochodowy.

Zwraca też uwagę na pewną niekonsekwencję, bo ci ludzie, „jak pracują, to jeżdżą bezpłatnie, a idą na emeryturę i muszą płacić”.

W ubiegłym roku z tego przywileju mogło skorzystać 847 emerytów, 779 rencistów i 363 wdowy. Mogło, ale nie musiało, co podkreślają przedstawiciele związków zawodowych i prezes. Do końca nie wiadomo jednak, jakie są koszty stosowania ulg. Podstawą do obliczenia byłby tzw. bilet zerowy, wydawany tym emerytom i rencistom, którzy rzeczywiście jeżdżą. Związkowcy rozmawiali na ten temat z Mirosławem Kruszyńskim, zastępca prezydenta. Na rozmowach, na razie, się skończyło. – Najlepiej, gdy będzie PEKA z możliwością logowania się, rejestrowania każdego przejazdu. Wtedy sprawdzimy, ile to kosztuje – uważa Tulibacki.

ZTM twierdzi, że będzie to spora kwota. Zdaniem Lewandowskiego, w tym przypadku jednak nie można mówić o kosztach, ale utraconych dochodach. – To najprostsze rozwiązanie i nie obciąża MPK – wtóruje mu Adrian Kaczmarek, radny SLD. – Najrozsądniej będzie rozszerzyć przywilej – dodaje Lewandowski.

Do budżetu miasta nie trafią co prawda pieniądze z ewentualnej sprzedaży biletów, ale spółka wywiążę się ze swoich zobowiązań wobec byłych pracowników i uwolni się od nacisków ze strony związków zawodowych. Zachęcony tym sposobem myślenia Michał Grześ, radny PiS, poszedł dalej. – Jestem zwolennikiem darmowych przejazdów dla wszystkich poznaniaków – twierdzi Michał Grześ. I chyba już ironizując, dodaje: – Oszczędności z tego tytułu byłyby większe.

Radni powinni myśleć o mieście
Bogna Kisiel, dziennikarz działu Miasto
Jeśli MPK ma kupić bilety dla swoich byłych pracowników i ich rodzin, to ponosi koszty. W przypadku, gdy miasto zafunduje im ulgi, to nie generuje kosztów. Po prostu traci dochody, czyli dobrowolnie rezygnuje z pieniędzy, które mogłoby mieć. MPK mogłoby nie kupić biletów, nie ponieść kosztów, ale wtedy musiałoby renegocjować układ zbiorowy, a ze związkami zawodowymi nie chce zadzierać. Właściwie, nie musi, skoro ma „dobrego wujka” – radnych, którzy mogą mieć gest i powiększyć grupę uprzywilejowanych. Rolą związków zawodowych jest obrona interesów pracowniczych. Radni powinni mieć na uwadze interes miasta. A miasto to nie tylko pracownicy MPK. To także np. emeryci z Zarządu Zieleni Miejskiej. Czy ich będziemy obdarowywać darmowymi roślinkami? Tu mi kaktus wyrośnie, jak do tego dojdzie.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3