Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Chlebak" do wyburzenia? Poznań będzie miał nowy dworzec. Są pierwsze konkrety!

OPRAC.:
Nicole Młodziejewska
Nicole Młodziejewska
Budynek nowego dworca miałby się znajdować nad wszystkimi peronami, na poziomie mostu Dworcowego i ulicy Głogowskiej

Przejdź dalej -->
Budynek nowego dworca miałby się znajdować nad wszystkimi peronami, na poziomie mostu Dworcowego i ulicy Głogowskiej Przejdź dalej -->Adam Jastrzębowski
W drugiej połowie przyszłego roku władze stolicy Wielkopolski powinny ogłosić konkurs architektoniczny na projekt nowego dworca kolejowego Poznań Główny. Według koncepcji samorządu i kolejarzy, obiekt na powstać nad dzisiejszymi peronami.

Nowy dworzec kolejowy w Poznaniu. Są pierwsze konkrety!

Stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny zamknięto w 2013 r. Jego funkcję przejął otwarty rok wcześniej obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Nowy dworzec od początku był krytykowany przez pasażerów, mieszkańców i społeczników m.in. za brak funkcjonalności. Według zapowiedzi władz PKP z 2018 r., do końca 2023 r. w Poznaniu miał zacząć działać zrewitalizowany i rozbudowany dawny budynek dworca kolejowego Poznań Główny. Do tej pory nie przedstawiono jego projektu.

W czasie piątkowego połączonego posiedzenia Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji oraz Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej poznańskiej rady miasta, zastępca prezydenta Poznania Bartosz Guss przekazał, że ws. budowy całkowicie nowego dworca zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne - prawdopodobnie w połowie przyszłego roku - a później samorząd ogłosi w tej sprawie konkurs architektoniczny.

- Myślę, że jest to perspektywa drugiej połowy przyszłego roku - ocenił Guss.

Samorządowiec zastrzegł, że termin przeprowadzenia konsultacji i późniejszego konkursu jest uzależniony od wcześniejszego, zrealizowania przez PKP Polskie Linie Kolejowe, ogłoszonego w październiku, przetargu na zaprojektowanie przebudowy Poznańskiego Węzła Kolejowego.

Nowy dworzec w Poznaniu ma mieć osiem peronów i 16 torów

Prezentujący radnym koncepcję budowy nowego dworca Marcin Siwek z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej podkreślił, że obecnie obiekt i układ torowy na stacji utrudniają rozwój kolei, przede wszystkim połączeń metropolitalnych.

- Są problemy z jego przepustowością, z układem torów, które są efektem trwającego 150 lat nawarstwiania się, doklejania kolejnych rozwiązań, które pomagały doraźnie - powiedział Siwek.

Jak dodał, nowy dworzec ma mieć osiem peronów i 16 torów, podobnie jak obecnie, ale mają one mieć układ przelotowy, uporządkowany i zintegrowany. Poszczególne perony będą obsługiwać tylko połączenia lokalne, a inne połączenia dalekobieżne, w tym pociągi dużych prędkości. Budynek nowego dworca miałby się znajdować nad wszystkimi peronami, na poziomie mostu Dworcowego i ulicy Głogowskiej.

- Ten dworzec powinien być w logicznym miejscu, gdzieś w przestrzeni pomiędzy Mostem Dworcowym a Międzynarodowymi Targami Poznańskimi - ocenił.

Siwek wskazał, że przy okazji przebudowy stacji w kierunku Mostu Dworcowego i głównego wejścia na MTP może zostać przeniesiony przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

- Konkurs jest po to, żeby znaleźć pomysł na coś, co będzie całościowe, spójne, funkcjonalne, przede wszystkim otworzy wreszcie przestrzeń miejską, stworzy łatwy, bezpośredni dostęp do miasta i peronów - podkreślił.

Siwek dodał, że według urzędników z MPU budowa nowego dworca pomiędzy Mostem Dworcowym, Kaponierą a Mostem Uniwersyteckim jest niemożliwa ze względu na brak odpowiednio dużej przestrzeni - wymagałoby to m.in. zmiany lokalizacji nowej siedziby Teatru Muzycznego. Dodał, że hipotetyczny rozwój stacji w miejscu dzisiejszej galerii handlowej sąsiadującej z dworcem też jest niemożliwy, ze względu na ograniczenia wynikające z układu torów.

W swojej prezentacji podkreślił, że mocny wpływ na niefunkcjonalność obecnego kształtu głównej stacji w Poznaniu miało XIX-wieczne ograniczenie rozwoju miasta przez wymogi utrzymania w nim fortów i twierdz obronnych.

Jak wskazał, 15 grudnia 1873 r. otwarto w Poznaniu nowy, wyspowy dworzec kolejowy. Zaznaczył przy tym, że ów wyspowy charakter dworca był typowy dla tych miejsc, gdzie ranga stacji przewyższała rangę miasta, a spora część podróżnych po prostu korzystała z dworca by przesiąść się na kolejny pociąg. Jak dodał, pierwotnie poznański dworzec miał także funkcje obronną i w razie konieczności mógł być przekształcony w swoisty fort.

Siwek zaznaczył, że na przełomie XIX i XX w., by sprostać rosnącym potrzebom zwiększenia przepustowości obiektu, rozpoczęto proces doraźnej dobudowy peronów, dzięki czemu powstał układ stacji znany pasażerom do dziś.

- Gdy ten forteczny dworzec powstawał miasto liczyło niespełna 70 tys. mieszkańców i nie miało szans rozwoju jako zamknięte w twierdzy. Gdy miasto zaczęło się rozwijać, dworzec wyraźnie zaczął być niewystarczający - powiedział.

Koncepcję nowego dworca możesz zobaczyć w galerii:

(PAP)

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Miejskie Historie - Trzcianka:

od 16 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: "Chlebak" do wyburzenia? Poznań będzie miał nowy dworzec. Są pierwsze konkrety! - Głos Wielkopolski

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto