Studenckie Centrum Badań Turystycznych Explorers działające przy Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu sprawdziło wpływ Strefy Kibica na działalność okolicznych lokali gastronomicznych. Badanie rozpoczęto tuż przed turniejem Euro, a drugi etap przeprowadzono już po zamknięciu Strefy. Dzięki sondażowi można się dowiedzieć, którzy restauratorzy są mile zaskoczeni, a którzy rozczarowani.
Badanie przebiegało dwuetapowo. Na potrzeby projektu w dzień przed inauguracją Euro 2012 studenci z SCBT Explorers przeprowadzili wywiady kwestionariuszowe z właścicielami i menedżerami 57 lokali gastronomicznych. Lokale – restauracje, bary i puby – podzielono na trzy rejony rozciągające się koncentrycznie wokół Strefy: pierwsza, w odległości do 2 minut drogi pieszo od niej, druga w odległości do 4 min i trzecia oddalona do 7 min drogi od placu Wolności. W ten sposób do badań załapały się także lokale działające przy Starym Rynku.
Prowadzących lokale spytano o ogólne oczekiwania wpływu Strefy Kibica UEFA Euro 2012 na działanie ich przedsiębiorstwa, liczbę klientów polskich i zagranicznych oraz ich skłonność do wydatków na konsumpcję. Pytania dotyczyły również funkcjonowania obiektów: wprowadzenia dodatkowych usług, zwiększenia zatrudnienia, zmian w logistyce, czasu otwarcia i zmian cen.
Przed rozpoczęciem rozgrywek wśród restauratorów panował względny optymizm: 6 na 10 było przekonanych, że bliskość Strefy Kibica wpłynie pozytywnie na prowadzoną przez nich działalność, a tylko 2 na 10 twierdziło, że na tym stracą. Ponadto im bliżej Strefy znajdował się lokal, tym większe i bardziej pozytywne były oczekiwania menedżerów - 69 proc. lokali w pierwszej strefie nastawionych było pozytywnie, w trzeciej odsetek ten wynosił już tylko 51 proc.
Po zamknięciu Strefy Kibica studenci wrócili do swoich rozmówców i zadali im te same pytania. Okazało się, że oceny przedstawicieli branży gastronomicznej w poszczególnych strefach uległy zmianie.
– Najbardziej rozczarowani byli restauratorzy z najbliższej strefy, aż 46 proc. z nich zmieniło swoją ocenę po Euro na negatywną – opowiada Piotr Durski, prezes Explorersów. – Można powiedzieć, że im Strefa dała najbardziej w kość, po prostu byli zbyt blisko, by nie odczuwać hałasu, tłoku i utrudnień logistycznych. Ale też mieli największe, może przesadzone, oczekiwania. Za to pozytywnie zaskoczeni są właściciele lokali położonych w ostatniej strefie, która oczywiście i tak znajdowała się bardzo blisko Strefy Kibica. 42 proc. menedżerów oceniło wpływ Strefy na działalność swoich lokali jako pozytywny, 36 proc. było zawiedzionych. W środkowej strefie opinie się zbilansowały.
Na co najbardziej liczyli właściciele restauracji i pubów przed rozpoczęciem mistrzostw? Przede wszystkim, że odwiedzi ich dużo gości z zagranicy (nie liczyli na Polaków), przez co zwiększy się sprzedaż posiłków i napojów. Nie planowali jednak w związku z tym zmian cen oraz zmian organizacyjnych funkcjonowania swoich lokali. Nie mylili się, te elementy były najlepiej oceniane także po mistrzostwach.
- Dużą pozytywną różnicę pomiędzy nastawieniem a rzeczywistością zanotowaliśmy także w przypadku wysokości wydatków gości oraz brakiem kosztów związanych z zabezpieczeniem lokali przed niesfornymi kibicami – relacjonuje dr Piotr Zmyślony, opiekun koła naukowego. – Zależność jest prosta: im więcej kibiców kręcących się wokół Strefy i więcej sprzedanego piwa i innych trunków, tym bardziej zadowoleni byli restauratorzy. Ci, którzy sprzedali mniej, byli niezadowoleni. Ogólna ocena wpływu Strefy Kibica na dany lokal w największym stopniu powiązana była z liczbą konsumentów i sprzedanych napojów.
Działalność Studenckiego Centrum Badań Turystycznych Explorers jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
**
**
Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?