Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy układ tras tramwajowych sparaliżuje centrum Poznania? Radni z Jeżyc są zaniepokojeni. "Pojedzie tam siedem obciążonych linii"

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Przy moście Teatralnym powstanie węzeł kumulujący przebieg newralgicznych linii – i może dojść do paraliżu w razie ich awarii w tym miejscu.
Przy moście Teatralnym powstanie węzeł kumulujący przebieg newralgicznych linii – i może dojść do paraliżu w razie ich awarii w tym miejscu. Adam Jastrzębowski
Od nowego roku ma być wprowadzony nowy stały układ linii tramwajowych w Poznaniu. Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia, że pozwoli on na lepsze dopasowanie przebiegu linii do potrzeb pasażerów przy wykorzystaniu możliwości, jakie dają nowe inwestycje. Jak się jednak okazuje, przy moście Teatralnym powstanie wówczas węzeł kumulujący przebieg newralgicznych linii – i może dojść do paraliżu w razie ich awarii w tym miejscu.

Zapowiedzi miasta są optymistyczne: koniec remontów licznych fragmentów torowisk oznacza, że „tramwaje będą kursować przez nowoczesną trasę kórnicką i w pełni wrócą do centrum miasta”, a także, że „już niebawem Poznań będzie dysponował siecią tramwajową o dużo większym potencjale, niż kilka lat temu”.

- Braliśmy pod uwagę fakt, że część zmian wprowadzanych podczas remontów spotkała się z dużym pozytywnym odbiorem pasażerów – mówił Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu. - Jeśli coś dobrze się sprawdza, jak przykładowo łącząca Naramowice i Winogrady z Grunwaldem linia numer 3, wówczas nie należy tego zmieniać.

Jak się okazuje, propozycja nowego układu tras tramwajowych wzbudziła zaniepokojenie jeżyckich radnych, którzy na ostatniej sesji Rady Osiedla Jeżyce przygotowali swoje stanowisko w sprawie zapowiadanego obciążenia odcinka ul. Roosevelta między mostem Teatralnym a ul. Roosevelta, gdzie planowane jest przekierowanie linii nr 13 oraz nr 16.

- Oznacza to, że na pojedzie tam siedem obciążonych linii o wysokiej częstotliwości, a to może powodować spore opóźnienia – obawiają się radni jeżyccy. - Konieczne jest stałe monitorowanie priorytetu dla tramwajów na tych węzłach i wprowadzanie ewentualnych poprawek, aby tramwaje przejeżdżały maksymalnie szybko. Ponadto należy skoordynować godziny odjazdów tramwajów różnych linii z przystanków leżących na Jeżycach (zwłaszcza rynek Jeżycki) tak, by nie odbywały się w podobnym czasie, lecz wzajemnie się uzupełniały, zapewniając jak najczęstszy takt, w tym także w soboty i dni świąteczne.

Nowy układ tras przewiduje m.in., że na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Junikowo wróci tramwaj nr 13 i on w obydwu kierunkach pojedzie przez Fredry i most Teatralny. Tramwaj linii numer 15 zostanie skierowany z Osiedla Sobieskiego trasą PST, przez Kaponierę i zrewitalizowane centrum (Święty Marcin i Aleje Marcinkowskiego), a następnie pojedzie Kórnicką i Górnym Tarasem Rataj do pętli Unii Lubelskiej. Linia nr 16 ma być skoordynowana z 15-tką i będzie kursować przez Kaponierę i Św. Marcin, a nie jak przed rozpoczęciem remontów, przez most Teatralny i Fredry. Linia numer 8 wróci na stałą trasę sprzed lat: z Mostu Teatralnego nie skręci w Roosevelta w kierunku Górczyna, ale pojedzie na Ogrody prosto, ulicą Dąbrowskiego. Przez Fredry pojedzie linia numer 9 (na odcinku – Plac Wolności – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego) – co 20 minut i 19-tka, także co 20 minut, ale w godzinach szczytu, łącząca Połabską z Dębcem, na trasie biegnącej m.in. przez Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna.

- Projekt nowego układu linii tramwajowych jest obecnie przygotowywany we współpracy z MPK do wprowadzenia w życie od początku 2024 r. - mówi Bartosz Trzebiatowski z ZTM Poznań. - Dołożymy wszelkich starań w celu takiej koordynacji rozkładów jazdy, żeby umożliwić pasażerom jak najlepsze warunki do korzystania z przesiadek. Jednym z priorytetów nowego układu jest maksymalne wykorzystanie wygodnych przesiadek w obrębie kluczowych węzłów komunikacyjnych. Na odcinku ulicy Roosevelta (pomiędzy mostem Teatralnym a Kaponierą) liczba linii będzie taka sama. Dziś kursują tam tramwaje linii numer 3, 8, 10, 11, 15, 16 i 18, po zmianie także będzie to 7 linii, z tym, że pojawi się tu zapewniająca lepszą możliwość przesiadki na Grunwald.

Miasto nie uznaje projektu za ostateczny - po wykonaniu pomiarów frekwencji i zebraniu opinii pasażerów w pierwszych miesiącach funkcjonowania nowego układu będzie możliwe wprowadzenie korekt, zarówno tras, jak i częstotliwości kursów.

- Zależy nam na tym, żeby układ jak najlepiej zaspokajał potrzeby pasażerów - dodaje Bartosz Trzebiatowski.

Zobacz też: Wielkopolanie pamiętają. Na zabytkowym cmentarzu na wileńskiej Rossie zapłonęły znicze pamięci

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Nowy odcinek "Miejskich Historii" - Piła:

od 16 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowy układ tras tramwajowych sparaliżuje centrum Poznania? Radni z Jeżyc są zaniepokojeni. "Pojedzie tam siedem obciążonych linii" - Głos Wielkopolski

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto