Pokazem nowego, opracowanego w Polsce i produkowanego w podpoznańskim Bolechowie autobusu turystycznego Solaris Vacanza rozpoczął się wczoraj Tour Salon Na MTP. Prezentowany na targach pojazd to drugi egzemplarz nowej rodziny Solarisa.
Kierowana przez małżeństwo — Solange i Krzysztofa Olszewskich — firma autobusowa pojawiła się na polskim rynku pięć lat temu. Teraz w ramach nowej firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., produkują nie tylko autobusy miejskie, ale także turystyczne.
Zmiana nazwy
Do tego roku usytuowana w Bolechowie fabryka firmowana była nazwą Neoplan Polska. Autobusy tej marki użytkowane są w wielu zakładach komunikacji miejskiej, w tym także na terenie Poznania. We wrześniu tego roku roku prezes Olszewski odkupił 30 procent udziałów od niemieckiej firmy Gottlob Auwarter GmbH, właściciela nazwy Neoplan. Powstała tym samym spółka Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., zajmująca się od kilku miesięcy produkcją autobusów miejskich, rodziny Urbino.
O stworzeniu polskiego autokaru prezes Olszewski myślał już od kilku lat. Pod koniec 2000 roku rozpoczęła się finansowa kalkulacja. — Pierwsze rysunki Solarisa Vacanza powstały na początku tego roku — mówił podczas wczorajszej premiery prezes Krzysztof Olszewski. — Dzisiaj możemy zaprezentować efekt pracy naszych inżynierów, konstruktorów, stylistów i pracowników linii produkcyjnej — dodał.
Trapez na kółkach
Słowo Vacanza, jak podkreślają jego twórcy, kojarzy się jednoznacznie z wakacjami, wypoczynkiem i ma w sobie element lekkości, który kojarzy się łatwo z autobusem turystycznym. Podobne kryteria przyświecały inżynierom podczas prac konstrukcyjnych nad pierwszym produkowanym w Polsce od kilku lat nowoczesnym autokarem. Uwagę w konstrukcji Solarisa Vacanza zwraca mocno przeszklona część pasażerska, pozwalająca światłu dziennemu docierać do wnętrza pojazdu. Ważnym elementem stylistycznym jest kształt klina, potęgowany dodatkowo bocznymi szybami w kształcie trapezu. Początkowo Vacanza dostępna bedzie w 12-metrowej wersji. — W przyszłym roku pojawią się dwie kolejne odmiany o długości nadwozia 13,7 i 15 metrów — mówił nam Olszewski.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?