Hulajnogi zalegające w mieście - na chodnikach, parkingach, przejściach dla pieszych, to problem trwający już długo. Miasto Poznań zdecydowało się na rozwiązanie, które docelowo ma zwalczyć utrudnienia wynikające ze źle odstawionych jednośladów.
- Uporządkowania kwestii nieprawidłowo parkujących hulajnóg elektrycznych oczekują od miasta mieszkańcy, a w szczególności osoby niewidome i niedowidzące, dla których zderzenie z takim pozostawionym na chodniku sprzętem może zakończyć się poważnym wypadkiem - tłumaczy Agata Kaniewska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.
Z tego powodu miasto ma wyznaczyć 273 punkty mikromobilności Hop&Go. Mają to być parkingi rowerowe, na których będzie można zaparkować również hulajnogi. Łącznie w punktach zainstalowanych zostanie 500 stojaków. W przetargu miasta zgłosiła się jedna firma, która chce zrealizować ten plan. Koszt to prawie 600 tys. zł. Miałby on zostać pokryty z budżetu miasta.
I właśnie to budzi najwięcej kontrowersji. Pojawiły się komentarze mieszkańców, którzy nie są zadowoleni z tego rozwiązania. Wielu z nich nie godzi się z tym, by walka ze źle zaparkowanymi jednośladami była opłacana pieniędzmi podatników.
Podobne zdanie na ten temat mają także radni miejscy.
- To po prostu niesprawiedliwe - mówi Tomasz Dworek, zastępca przewodniczącego Rady Osiedla Stare Miasto. - Wydaje się wręcz nieprawdopodobne, że ktoś, kto zarabia, i to nieźle, na hulajnogach, które nie są usługą publiczną - bo nie każdy ma do nich dostęp - nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów. A co więcej, miast finansuje mu organizację komunikacji.
I dodaje: - W Krakowie po prostu namalowano farbą punkty, w których mogą być zwracane hulajnogi i cała reszta dzieje się w aplikacji operatorów. Dlatego pytanie, czy u nas w Poznaniu potrzebne są kolejne elementy infrastruktury. Nie wiem.
Jak jednak podkreślają przedstawiciele ZDM, rozwiązania, które mają zostać wprowadzone w mieście, zostały przez nich wspólnie wypracowane.
- Operatorzy hulajnóg działający w Poznaniu zadeklarowali, że zaprogramują swoje systemy w taki sposób, że nie będzie można zakończyć wypożyczenia jednośladu poza obszarem punktu. Pozostali użytkownicy np. rowerzyści będą mogli korzystać z nowej infrastruktury według potrzeb - tłumaczy Kaniewska.
Potwierdzają to również operatorzy.
- Władze miasta Poznania zaprosiły nas do współtworzenia rozwiązania, mającego pozwolić utrzymywać porządek na poznańskich ulicach. Prace nad dokładnymi zasadami funkcjonowania punktów wciąż trwają - przyznaje Maja Kowalewska, manager operacyjna w Bolt.
Podobnie mówią też przedstawicie firmy Lime.
- Według ostatnich informacji, które otrzymaliśmy, strefy obowiązkowego parkowania powinny zostać wprowadzone w październiku b.r. Oczywiście będziemy odpowiednio przygotowani na tę okoliczność, dotyczy to zarówno przeszkolenia lokalnych współpracowników, jak i wprowadzenia odpowiednich danych do naszej aplikacji. W przypadku gdy użytkownik będzie znajdował się w strefie obowiązkowego parkingu i spróbuje zakończyć przejazd nie we wskazanym punkcie, otrzyma stosowny komunikat w aplikacji Lime, która podpowie, gdzie powinien pozostawić pojazd - komentuje Damian Kupczak, Senior Operations Manager Lime Poland.
- Na terenie Poznania działają także inni operatorzy, dlatego niezwykle trudne byłoby stworzenie miejsc parkingowych do wyłącznej dyspozycji użytkowników Lime. Cały czas jesteśmy otwarci na wsparcie miasta w działaniach tworzących sprzyjające warunki dla mikromobilności.
Ostatecznie ZDM przyznaje, że kwestie płatności za parkingi będą jeszcze uzgadniane z firmami.
- Jesienią tego roku planujemy kolejne spotkanie z operatorami sprzętu współdzielonego, na którym będą omawiane m.in. kwestie odpłatności za zajmowanie przestrzeni - podkreśla Agata Kaniewska z ZDM.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?