MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań Główny w czołówce największych dworców w Polsce, ale bez funduszy na przebudowę

Szymon Paź
Szymon Paź
Poznań Główny to 2. najbardziej zatłoczony dworzec kolejowy w Polsce. I największy w Wielkopolsce, odpowiadający za aż 35,5 proc. wymiany pasażerskiej w województwie. W 2023 r. z Poznania Głównego skorzystało 24,92 mln podróżnych.
Poznań Główny to 2. najbardziej zatłoczony dworzec kolejowy w Polsce. I największy w Wielkopolsce, odpowiadający za aż 35,5 proc. wymiany pasażerskiej w województwie. W 2023 r. z Poznania Głównego skorzystało 24,92 mln podróżnych. Adam Jastrzębowski
Poznań Główny, z prawie 25 milionami podróżnych w 2023 roku, utrzymuje pozycję drugiego największego dworca kolejowego w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Jego popularność nieustannie rośnie, a w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba korzystających z niego osób zwiększyła się o ponad 7 milionów. W grudniu 2023 roku, miasto uzgodniło z PKP plany znaczącej przebudowy, która miała przemienić oblicze dworca. Jednakże, według nowych wypowiedzi z Ministerstwa Infrastruktury, nie przewiduje się funduszy na realizację tego ambitnego projektu.

Poznań Główny nie ustępuje konkurencji

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2023 roku Poznań Główny obsłużył 24,92 miliona podróżnych, co oznacza znaczący wzrost w porównaniu do 22,06 miliona w 2022 roku. Średnio, każdego dnia z usług dworca korzystało prawie 68,5 tysiąca osób. Poznań Główny, choć obecnie znajduje się na drugim miejscu, w przeszłości był liderem w kraju pod względem liczby pasażerów.

Jedynie Wrocław Główny przyciągnął w 2023 roku więcej podróżnych, z rekordową liczbą 29,4 miliona. Poznań wyprzedza natomiast takie węzły jak Kraków Główny, Katowice czy Gdynia Główna, potwierdzając swoją pozycję w czołówce polskich dworców kolejowych.

Planowana przebudowa bez finansowania

Pomimo rosnącej liczby pasażerów i prognoz, według których do 2050 roku Poznań Główny mógłby obsługiwać nawet 90 tys. osób dziennie, nie ma obecnie przewidzianych środków na jego rozbudowę. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wyraził opinię, że nawet potencjalne zwiększenie liczby obsługiwanych pasażerów do 100 tys. nie uzasadnia tak kosztownej inwestycji, jakiej oczekuje miasto. Szacunkowy koszt przewidywanej przebudowy to około 5 miliardów złotych.

Poznań Główny pozostaje kluczowym punktem na mapie polskich podróży kolejowych, a jego rozwój i modernizacja są niezbędne dla dalszego wzrostu mobilności i komfortu podróżujących. Mimo obecnych przeszkód finansowych, znaczenie i potencjał Poznania jako węzła komunikacyjnego pozostaje niekwestionowany.

Bez kontroli bezpieczeństwa i limitów bagażu. Z możliwością swobodnego poruszania się po składzie i, jeśli to konieczne, pracy. Z ciągle zmieniającym się krajobrazem za oknem.

Nie tylko Praga. Tam dojedziesz w jeden dzień z Poznania poc...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto