Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań - Unia dokłada do remontów mostów

Katarzyna Fertsch, Bogna Kisiel
Drogowcy złożyli wniosek o dofinansowanie budowy węzła Antoninek z budżetu Unii Europejskiej
Drogowcy złożyli wniosek o dofinansowanie budowy węzła Antoninek z budżetu Unii Europejskiej Waldemar Wylegalski
– Potrzebne są dodatkowe fundusze z ministerstwa na budowę węzła Antoninek – twierdzi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. – Nie mamy pieniędzy, a 45 procent inwestycji zostało już zrealizowane. Dlatego tam kierujemy teraz główne siły.

Drogowcy wstąpili o dofinansowanie przebudowy wiaduktu z funduszy unijnych. – Wniosek został pozytywnie oceniony – dodaje prezydent Kruszyński. – Znalazł się jednak na liście rezerwowej. Liczymy, że uda się zdobyć te pieniądze.

Maksymalnie Zarząd Dróg Miejskich może otrzymać ponad 84 mln zł. Teraz poznański projekt czeka w kolejce na dofinansowanie. Zawsze jest szansa, że pojawią się dodatkowe pieniądze. Zdarza się, że niektóre projekty są wycofywane z listy podstawowej i wtedy inny może „wskoczyć” w to miejsce.

– Przykładem takiej inwestycji, która dostała dotację, gdy już była w trakcie realizacji, jest modernizacja ulicy Winogrady – przypomina Dorota Wesołowska z ZDM.
Wiadukt Antoninek znajdował się w bardzo złym stanie technicznym. Było tak kiepsko, że trzeba było go rozebrać i zbudować od nowa. W fatalnym stanie jest także estakada na trasie katowickiej. Już w ubiegłym roku Jerzy Witczak, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, alarmował, że wiadukt wymaga gruntownego remontu.

Pierwotnie zakładano zakończenie remontu do końca 2011 roku. Ten termin nadal obowiązuje. ZDM wystąpił do nadzoru budowlanego z wnioskiem o jego zmianę, argumentując, że przygotowanie przetargu wymaga czasu. Chce, by go przesunąć do 2012 roku. W związku z tym inspektor zobowiązał ZDM do przedstawienia aktualnej oceny technicznej wiaduktu na trasie katowickiej. Teraz wszystko zależy od ekspertyzy. Jej przygotowanie drogowcy zlecili Politechnice Poznańskiej.

– W przypadku niekorzystnej opinii, termin pierwotnie wyznaczony zostanie utrzymany, a w przypadku niewykonania zaleceń zawartych w decyzji trasa zostanie zamknięta – poinformowano nas w WINB.

Pieniądze z Unii na pewno dostaniemy na remont kolejnego wiaduktu w złym stanie: Górczyńskiego. Umowa opiewa na dotację w wysokości 85 mln zł. Trzy lata temu wyremontowana została nitka wyjazdowa z Poznania.

– Nitka wjazdowa też musi zostać zbudowana od nowa – mówi Kazimierz Skałecki, zastępca szefa ZDM. – Prace ruszą pod koniec 2012 roku. Koszty inwestycji szacowane są na ponad 100 mln zł. Wysokość przyznanej nam dotacji z budżetu unijnego jest maksymalna.

Większość poznańskich wiaduktów powstała w latach 70. Ich projektanci nie zakładali takiego ruchu i tak dużej masy pojazdów po nich jeżdżących. Stąd konieczność przeprowadzania gruntownych napraw. Unia dofinansowała już remont mostu Przemysła I oraz wiaduktów Franowo, Dolna Wilda i wyjazdowej nitki Górczyńskiego (łączenie dostaliśmy 80 mln zł).

Podobnie jest z rondem Kaponiera, które również powstało w latach 70. Wczoraj drogowcy ogłosili przetarg na jego przebudowę.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto