Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznańskim rowerzystom brakuje ścieżek

Lilia Łada
Lilia Łada
Źle zaprojektowane, jeszcze gorzej wykonane - tak wyglądają ...
Źle zaprojektowane, jeszcze gorzej wykonane - tak wyglądają ... archiwum/Justyna Laskowska
Źle zaprojektowane i fatalnie wykonane - to ścieżki rowerowe w Poznaniu. I jest ich mało: około 90 km. To jeden z gorszych wyników w kraju.

Pod koniec lutego Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Największe udogodnienia wprowadzone dla rowerzystów to zgoda na jazdę parami oraz możliwość poruszania się po chodniku, w przypadku bardzo złych warunków atmosferycznych. Dużym sukcesem jest wyeliminowanie przepisów niezgodnych z konwencją wiedeńską. Teraz ustawa jasno mówi, że pojazd skręcający w drogę poprzeczną będzie musiał ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost.

Dlaczego zatem cykliści nie mają zbyt wielu powodów do zadowolenia? Bo choć w stolicy Wielkopolski jest około 90 kilometrów ścieżek dla cyklistów, to bardzo często są one nieumiejętnie zaprojektowane.

- Istotnym problemem jest bardzo niska jakość wielu istniejących dróg rowerowych. Najczęstsze problemy to nawierzchnia z nierównej kostki, brak segregacji ruchu pieszego i rowerowego oraz niefunkcjonalne rozwiązania na skrzyżowaniach, m.in. przyciski na sygnalizatorach, powodujące duże straty czasu – mówi Ryszard Rakower, prezes poznańskiego stowarzyszenia Sekcja Rowerzystów Miejskich.

W miarę rozwinięta sieć dróg rowerowych występuje obecnie w Poznaniu na Ratajach (m.in. w ulicach Zamenhofa, Piłsudskiego, Chartowo) i na Winogradach (m.in. w okolicach Al. Solidarności, ul. Naramowickiej i ul. Mieszka I).
- Najgorzej wygląda sytuacja ruchu rowerowego na Jeżycach, Łazarzu i Wildzie, gdzie brakuje dróg rowerowych wzdłuż najważniejszych arterii, w tym wzdłuż głównych ulic prowadzących do centrum Poznania – przyznaje Rakower.

Obecnie najbardziej oczekiwaną przez rowerzystów realizacją jest przedłużenie drogi rowerowej na ul. Bukowskiej - od ul. Przybyszewskiego w stronę centrum Poznania. Trasa ta powinna powstać w latach 2011-2012. Poza tym aktualnie budowana jest droga rowerowa przy ul. Witosa od al. Solidarności do ul. Juraszów oraz kilka innych dróg powstających przy okazji kompleksowych inwestycji drogowych.

- Przy ogłaszanych przetargach zamawiający coraz częściej uwzględnia utworzenie także ścieżek rowerowych – mówi Maciej Raczak z firmy Budownictwo Drogowe Sielecki. - W ramach obecnie realizowanych przez nas inwestycji ścieżki rowerowe powstaną w Murowanej Goślinie w ramach przebudowy ul. Raduszyńskiej, w Biedrusku wraz z remontem drogi powiatowej oraz wzdłuż ul. Dymka w Poznaniu.

Znacznie trudniej wybudować ścieżkę rowerową w ramach remontu danej ulicy niż wzdłuż zupełnie nowych nawierzchni. Poznań, szczególnie w centrum, jest ciasnym miastem a plany zagospodarowania przestrzennego często nie pozwalają na niezbędne dla cyklistów poszerzenie jezdni. Inny problem to finansowanie: budowa ścieżki rowerowej to bowiem spory wydatek.

– Szacunkowy koszt budowy ścieżki rowerowej waha się od 100 do 200 zł za m kw. w zależności od zastosowanego materiału – wylicza M. Raczak. - Wybudowanie betonowej ścieżki rowerowej jest znacznie szybsze i tańsze niż na przykład z mas mineralno-asfaltowych. Przy tych ostatnich bardzo często dodaje się bezbarwny asfalt w miejsce czarnego, by móc później skutecznie zabarwić odpowiednim barwnikiem mieszankę. Takie rozwiązanie jest drogie. Tańszą alternatywą są nawierzchnie betonowe pokryte np. żywicą. Te z kolej wymagają wysokiego reżimu technologicznego w zakresie produkcji, transportu, wbudowania mieszanki betonowej szybkowiążącej a także specjalistycznego sprzętu w postaci układarek do betonu. Nie wymagają jednak stosowania podbudowy pod nawierzchnię.

Do budżetu przeznaczonego na budowę dróg rowerowych trzeba jednak jeszcze doliczyć koszty związane z przebudową chodnika i sygnalizacji świetlnej. Zdarza się również, że niezbędna jest przebudowa odwodnienia, gdy na przykład ścieżka rowerowa powstaje w miejscu dotychczasowego rowu, do którego spływała woda.

Do miast, które wyprzedziły Poznań w infrastrukturze rowerowej należy Gdańsk. Tamtejsze ścieżki to tak naprawdę wysokiej jakości asfaltowe drogi rowerowe wzdłuż głównych arterii. W Gdańsku wprowadzono także korzystne dla rowerzystów rozwiązania organizacji ruchu, m.in. możliwość poruszania się rowerem pod prąd wszystkimi ulicami jednokierunkowymi. Pod względem jakości dróg rowerowych stolicę Wielkopolski wyprzedziły też Kraków, Wrocław czy Warszawa.

Czytaj także:
Rowerzyści zatopili... przycisk sygnalizacji świetlnej

Poznańscy rowerzyści powitali wiosnę. Zamiast tradycyjnej marzanny w Cybinie utopili kolejny problem komunikacyjny

Festiwal Kultury Studenckiej ARTenalia
6, 7, 8 maja 2011
Stara Rzeźnia



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto