Podpoznański Solaris Bus& Coach Sp. z o.o., należący od 2018 roku do hiszpańskiej grupy CAF, S.A., jest dziś jednym z największych w Europie producentów autobusów miejskich i podmiejskich, skupiając się na rozwoju pojazdów zeroemisyjnych – elektrycznych, wodorowych i trolejbusów.
Jak mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik spółki, w ubiegłym roku wyprodukował 1500 pojazdów, w ponad 80 procentach bateryjnych i wodorowych oraz trolejbusów i hybryd, a w pozostałych 20 procentach – z napędem spalinowym i CNG (na gaz ziemny). Kilka dni temu zjechał z taśmy autobus Urbino 12 electric, w barwach ATM Milano, przewoźnika z Mediolanu. Jednak od innych autobusów dla ATM różni się dumnym napisem „25 000 Solaris Buses” na burtach – bo to egzemplarz wyjątkowy – 25-tysięczny!
Przy okazji: ATM odebrało już 450 autobusów i trolejbusów Solarisa
- Ten autobus jest jeszcze u nas, ale za kilka dni, w czerwcu, pojedzie do zamawiającego przewoźnika – mówi Mateusz Figaszewski.– Mamy też innego wyjątkowego Urbino, który otworzył tę wyjątkową serię: pierwszego wyprodukowanego w 1999 roku. Po generalnym remoncie jest w bardzo dobrej kondycji i w eksploatacji! Ten pojazd w 1999 roku został zakupiony przez bydgoski ForBus, później trafił do wrocławskiego Polbus-u, skąd go odkupiliśmy. Teraz jeździ na wyjątkowej trasie: na liniach turystycznych w Poznaniu, gdzie debiutował w 2021 roku.
Miasto Poznań informuje, że rozwiązania zastosowane właśnie w tym autobusie, takie jak funkcja przyklęku czy ABS były nowością w Polsce.
Pierwszy niskopodłogowy autobus miejski Solaris Urbino miał swoją publiczną premierę 26 maja 1999 roku, na targach motoryzacyjnych w Poznaniu. Dziś Solaris Bus & Coach podaje, że przez 25 lat produkcji Urbino wyprodukowano 25 tysięcy autobusów z napędem wodorowym, elektrycznym, hybrydowym, CNG i spalinowym oraz trolejbusów, które jeżdżą w taborach przewoźników z ponad 850 miast w 33 krajach, w tym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w Maroku czy na Martynice.
- Śledzimy tempo i kierunki zmian w transporcie publicznym w Europie, widzimy, że elektryfikacja transportu miejskiego zdecydowanie przyspiesza i dlatego zwiększamy udział w sprzedaży i produkcji pojazdów nisko - i zeroemisyjnych – mówi Mateusz Figaszewski.
Oprócz autobusów bateryjnych, Solaris oferuje od kilku lat autobusy z napędem wodorowym, w którym energia elektryczna produkowana jest przez paliwowe ogniwa wodorowe.
Obecnie firma pracuje nad nową konstrukcją autobusów elektrycznych i wodorowych na rynki Ameryki Północnej. Ocenia się, że do USA ten Urbino mógłby trafić już w ciągu dwóch lat.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
![od 12 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.4/images/video_restrictions/12.webp)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?