„Testament psa” napisał Brazylijczyk Ariano Suassuna. Reżyser Remigiusz Brzyk przeniósł akcję z Ameryki Południowej na polską prowincję, na dodatek dorzucając cała masę „polskich smaczków” takich jak chociażby biskup hodujący daniele.
Punktem wyjścia dla akcji jest pogrzeb psa. Jego właścicielce bardzo zależy, aby miejscowy proboszcz pogrzebał zwierzę zgodnie z katolickim obrządkiem (i koniecznie z łaciną!). Ksiądz oczywiście nie chce się zgodzić, ale zmienia zdanie, gdy słyszy, że pies przed śmiercią spisał testament. Zapisał w nim księdzu 100 tysięcy, o ile ten zgodzi się go pochować.
Sztuka jest zjadliwą satyrą na chciwość kleru i zabobonną, powierzchowną pobożność wiernych. Temat nie jest niczym specjalnie odkrywczym, postaci są mocno przerysowane, ale i tak ogląda się to znakomicie.
Mniej więcej w połowie spektaklu wszyscy giną, ale... akcja toczy się dalej, a na scenę wkraczają Lucyfer, Matka Boska i Jezus w stroju, który zaskoczy nie tylko bohaterów, ale i widzów.
Przy mocno przerysowanych postaciach aktorzy właściwie nie mają szansy szczególnie wyróżnić się swoimi umiejętnościami, ale mimo wszystko na uwagę zasługuje doskonała kreacja Świerszcza w wykonaniu Grzegorza Skwarka. Świerszcz to sprawca całej intrygi z wymyśleniem tytułowego testamentu, postać nie do końca jednoznaczna, niby mściwy nicpoń, ale nie wstydzący się swoich słabości, świadomy własnej grzeszności – na tle Księdza, Biskupa czy Zakonnic zdecydowanie mniej zakłamany.
Na Sądzie Ostatecznym to właśnie Świerszcz okazuje się osobą najtrudniejszą do osądzenia. Nie zdradzę, kto został zbawiony, a kto potępiony, aby nie psuć odbioru spektaklu kolejnym widzom, ale to właśnie sposób osądzenia bohaterów wydaje się najbardziej intrygujący.
„Testament psa” to komedia raczej mało skomplikowana, ale osoby, które w teatrze lubią się przede wszystkim pośmiać, na pewno nie będą zawiedzione.
Ariano Suassuna, "Historia o miłosiernej, czyli Testament Psa"
Reżyseria i scenografia: REMIGIUSZ BRZYK
Współpraca scenograficzna i kostiumy: MAŁGORZATA ZELEK
AGNIESZKA MAJKUTEWICZ (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
Muzyka i opracowanie muzyczne: FILIP KALINOWSKI
Inspicjent/asystent reżysera: DOROTA KUCZYŃSKA-STANDEŁŁO
Tytuł oryginału: O AUTO DA COMPADECIDA
Przekład: DANUTA ŻMIJ, WITOLD WOJCIECHOWSKI
Premiera: 14 czerwca 2013 r.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?