13 maja wznowiono ruch na całym odcinku PST, czyli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Prace trwały niespełna 10 miesięcy. Wymieniono nawierzchnię torową długości około 8 km i przebudowano krawędzie na 10 peronach. Wymiana torów była konieczna ze względu na zużycie eksploatacyjne. W grudniu 2022 r. zakończono pierwszą część robót, oddano wtedy do użytku odcinek z kierunku centrum do przystanku Słowiańska wraz z peronami, co pozwoliło wznowić kursowanie tramwajów. Druga część prac obejmuje przywrócenie ruchu na całym odcinku inwestycji, w obu torach, aż do pętli tramwajowej na Osiedlu Sobieskiego.
- Dzięki zastosowaniu podpór sprężystych, czyli specjalnych podkładek ograniczone zostały hałas i drgania, a długofalowo zwiększono trwałość torowiska - mówi Marta Springer, Kierownik Projektu NDI Energy. - Udogodnieniem dla przyszłej eksploatacji jest przygotowanie odcinków nawierzchni bezpodsypkowej umożliwiających zastosowanie rozjazdu nakładkowego, co w przypadku ewentualnych wyłączeń odcinka trasy pozwoli na prowadzenie ruchu tramwajów w częściowym zakresie – dodaje Marta Springer.
Prace zostały zakończone przed terminem wynikającym z umowy.
– Rozumiemy potrzeby mieszkańców Poznania, nasz zespół to przede wszystkim poznaniacy, siedziba naszej firmy znajduje się w powiecie poznańskim, wszyscy korzystamy z miejskiej infrastruktury, stąd od początku inwestycji naszym celem było jak najszybsze wznowienie ruchu - mówi Cezary Chruściński, Prezes Zarządu NDI Energy
W podzięce za wyrozumiałość, na pierwszych pasażerów korzystających z przystanków oddanych do użytku czekała miła niespodzianka, Pracownicy NDI Energy częstowali poznaniaków tradycyjną szneką z glancem, świeżo wypieczoną w lokalnej cukierni. Rozdano ponad 1 tys. drożdżówek na przystankach Szymanowskiego, Kurpińskiego, Lechicka/Poznań Plaza i Alejach Solidarności.
Tramwaje wróciły także do centrum Poznania
Zgodnie z zapowiedziami, w sobotę 13 maja, krótko po godzinie 5.00 ruszyły pierwsze tramwaje w centrum. To epokowa chwila - przypomnijmy: w połowie listopada 2021 roku ulica Święty Marcin została zamknięta dla tramwajów, po zaledwie dwuletniej przerwie, jaka minęła od zakończenia pierwszego etapu przebudowy. Teraz tramwaje wracają na niegdyś reprezentacyjną ulicę centrum, a także na Fredry i Mielżyńskiego.
Obserwuj nas także na Google News
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?