Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa na Franowo gotowa. Trwają testy [ZDJĘCIA, WIDEO]

Katarzyna Fertsch
45 motorniczych przeszło już szkolenie teoretyczne. Teraz odbywają jazdy próbne nowym tunelem na Franowo. Pierwsze wrażenia? Nowym torowiskiem jeździ się wygodnie. Nadal nie działa jednak sygnalizacja świetlna. W połowie sierpnia nową trasę mają przetestować pierwsi pasażerowie.

MPK może korzystać z nowej trasy w godzinach od 7 do 11 oraz od 16 do 20. W pozostałych godzinach wykonawca ma jeszcze usuwać usterki i wykańczać roboty. - Szkolenia potrwają około dwóch tygodni - wyjaśnia Ryszard Tomczak, szef nadzoru ruchu w MPK. - Planujemy, że pasażerowie pojadą po raz pierwszy na Franowo w połowie sierpnia.

Do tego czasu przeszkolonych zostanie 45 motorniczych. To wystarczy, by uruchomić jedną linię na Franowo (początkowo będzie tam jeździła tylko "szesnastka"). Docelowo szkolenia odbędą wszyscy motorniczowie. - Torowisko jest nowe, a więc i wygodne. Tramwajem nie rzuca - opowiada Dariusz Buczkowski, który miał w poniedziałek okazję przetestować nową trasę. - Jazda tunelem niewiele różni się od jazdy po ulicach. Może trzeba tylko zachować większość ostrożność podczas samego wjazdu. No i sygnalizacja jest inna.

W mieście dla tramwajów sygnalizacja jest inna: to pionowe i poziome kreski, które pokazują, kiedy tramwaj może jechać. W tunelu są to czerwone, zielone i białe światła. - Białe zezwalają motorniczemu dojechać do następnego przystanku. Ostrzegają jednak, że coś jest nie tak. Dlatego musi on zachować szczególną ostrożność i jechać naprawdę wolno - wyjaśnia Ryszard Tomczak.

Co ciekawe, sygnalizatory zostały ustawione także pomiędzy przystankami wewnątrz tunelu. Jeśli jeden tramwaj stoi akurat na przystanku, następny zostanie zatrzymany już kilkadziesiąt metrów wcześniej.

Zobacz, jak przebiegały prace na budowie trasy na Franowo

Wśród pierwszych opinii pojawiły się także takie, że nowa trasa bardzo się jeszcze kurzy. Nie działają też wszystkie zwrotnice. - Motorniczowie nie od dzisiaj jeżdżą tramwajami, dlatego tunel nie jest dla nich wyzwaniem. Muszą jednak wiedzieć, jak zachować się w wyjątkowej sytuacji, jak bezpiecznie wypuszczać pasażerów, gdzie znajdują się wyjścia ewakuacyjne z tunelu - dodaje Ryszard Tomczak.

Czy MPK nie obawia się intruzów, którzy będą wchodzić do tunelu? Okazuje się, że w wejściach do tunelu zamontowano specjalne czujki. Wyczują każdy ruch: człowieka, psa czy na przykład kota. Sygnał od razu dostanie dyżurny nadzoru ruchu. I będzie mógł zareagować: poinformować straż miejską, policję i motorniczego.

- Jeśli to będzie człowiek, dyżurny może przez głośnik nakazać mu opuszczenie tunelu - mówi Ryszard Tomczak.

WIęcej informacji o budowie trasy tramwajowej na Franowo


ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:
Wszystko o Lechu Poznań - BUŁGARSKA.PL: polub serwis na Facebooku
Filmy z Poznania i całej Wielkopolski - GŁOS.TV: polub serwis na Facebooku
Inwestycje i budownictwo w Wielkopolsce - DOM
Baw się i wygrywaj nagrody - KONKURSY


Codziennie rano najświeższe informacje z Poznania i regionu na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto