Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uważaj, gdzie się reklamujesz

Katarzyna Mucha
Katarzyna Mucha
Reklama na budynkach, billboardach, planszach świetlnych, na skrzyżowaniach i rusztowaniach - współczesne miasta są nią wypełnione po brzegi. Ale czy aby na pewno są legalne?

Można jej nie lubić, ale nie można nie zwracać na nią uwagi. Czy tego chcemy, czy nie reklama jest wszechobecna. Duża konkurencja na rynku produktów i usług zmusza przedsiębiorców do coraz bardziej oryginalnych form promocji. Nie wszyscy reklamujący swoje usługi respektują przepisy dotyczące budowy reklamowych nośników, zasad ich lokalizacji czy też miejsca i montażu bądź instalowania urządzeń reklamowych. Choć  powinni.

Dlatego Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowalnego postanowił przeprowadzić kontrole mające na celu wykrycie reklam nielegalnych, oszpecających miasto i utrudniających funkcjonowanie jego mieszkańców.
- Od dłuższego czasu dochodziły nas różne informacje dotyczące właśnie reklam – mówi Paweł Łukaszewski, powiatowy inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania. – Postanowiliśmy więc zająć się sprawą w sposób kompleksowy.

Podczas przeprowadzonej w latach 2008-2009 kontroli na 51 sprawdzonych nośników reklamowych jedynie 16 z nich okazało się obiektami legalnymi. Reszta, czyli aż 68 proc. skontrolowanych urządzeń, było samowolą budowlaną.
- 11 z nich otrzymało nakaz rozbiórki – tłumaczy Paweł Łukaszewski. – Wobec reszty prowadzone są postępowania administracyjne, które mają ustalić naruszenia przepisów prawa budowlanego.

Reklama znajdująca się w mieście musi bowiem spełniać wszystkie wymogi prawa budowlanego. Nie wszyscy jednak mają czas i ochotę starać się o odpowiednie pozwolenia.

- Reklama musi być także bezpieczna – wyjaśnia Paweł Łukaszewski. -  Nie może zagrażać bezpieczeństwu, na przykład na drodze. W takim wypadku na reklamodawcę może dodatkowo zostać nałożony mandat.

Reklama umieszczona na budynku nie może z kolei pogarszać jego wartości użytkowych, takich jak na przykład dostęp światła. Często dzieje się tak przy reklamach instalowanych na rusztowaniach przy budynkach. Na tego typu reklamy najczęściej skarżą się mieszkańcy.

Skala problemu jest naprawdę duża. Inspektorzy zapowiadają, że kontrole będą kontynuowane.

- W 2009 roku jak i w kolejnych latach przewidzieliśmy kolejne kontrole urządzeń reklamowych, znajdujących się na terenie miasta Poznania – zapewnia Paweł Łukaszewski.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto