Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zdążyć przed Euro 2012

Redakcja
Wyrobimy się z planowanymi na Euro 2012 inwestycjami komunikacyjnymi w Poznaniu – zapewniają przedstawiciele spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012.

- Ja muszę zdążyć. Nie ma innej możliwości jak tylko zdążyć – zapewnia Andrzej Nowakowski, prezes zarządu spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - Mogę nie zdążyć z kosmetyką, przystanki nie będą tak piękne jak powinny, może nie zadziałają jeszcze biletomaty, może gdzieś jeszcze cała infrastruktura informacyjna na przystankach (bo chcemy tam tworzyć elektroniczne informacje), drzewek nie nasadzimy wszędzie. Ale tramwaj będzie jechał.

Spółka Infrastruktura Euro 2012 odpowiedzialna jest za realizacje kilku projektów komunikacyjnych, związanych z przygotowaniem Poznania do Euro 2012. Jednym z nich jest przedłużenie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do dworca PKP. Jak zapewnia Nowakowski, termin realizacji projektu nie jest w żaden sposób zagrożony – jest już pozwolenie na budowę, przetarg w wyniku którego zostanie wybrany wykonawca zostanie rozstrzygnięty pod koniec lutego. I jeśli nie będzie protestów to budowa rozpocznie się na początku marca. Jeśli protesty się pojawią, ten termin opóźni się o miesiąc.

- Przedłużenie PST do peronu siódmego to przede wszystkim odciążenie mostu Teatralnego i Kaponiery, ale także zapewnienie dobrej komunikacji zarówno ze strefą dla fanów, jak i samym stadionem z rejonu dworca PKP, tak aby zmniejszyć konieczność biegania na przykład na most Dworcowy – wyjaśnia Zbigniew Rusak, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

O wiele trudniejsze technicznie będzie przedłużenie trasy tramwajowej z osiedla Lecha na Franowo.
- To inwestycja duża i skomplikowana – mówi Andrzej Nowakowski.-  Tam są tunele, głębokie wykopy, a także dwa razy przejście trasy przez ul. Chartowo i Kurlandzką.

Infrastruktura Euro Poznań 2012 wyznaczyło bardzo krótki termin realizacji tego całego przedsięwzięcia – bo tylko dwunastomiesięczny. Nie spodobało się to kilku firmom, które do przetargu przystąpiły i już na pierwszym jego etapie oprotestowały przetarg z powodu ich zdaniem nierealnego terminu.
- Krajowa Izba Odwoławcza protest oddaliła – wyjaśnia Nowakowski. - KIO uznało, że jeśli startujecie to wykonujecie, albo się wycofujecie.
Prace przy budowie trasy powinny rozpocząć się jeszcze w marcu tego roku. Jak jednak uzasadnić przedłużenie trasy tramwajowej na Franowo z organizacją mistrzostw, które odbywać się będą w zupełnie innej części miasta?

- Te inwestycje muszą być zrealizowane ponieważ wynikają z zobowiązań zawartych między miastem Poznań a UEFA – tłumaczy Zbigniew Rusak. - Przewidujemy w rejonie centrów handlowych parkingi park and ride. Nasze doświadczenia z obecnych meczów pokazują, że nikt z nich nie korzysta. Dlatego musimy zabezpieczyć dobre i szybkie połączenie ze stadionem. A to gwarantuje tylko i wyłącznie tramwaj.


Najtrudniejszym zadaniem związanym z transportem na Euro 2012 jest remont ul. Grunwaldzkiej. Podzielono go na dwa etapy. Pierwszy to remont ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego i Grunwaldzkiej od wysokości Matejki do hotelu Sheraton. Prace na tym odcinku Grunwaldzkiej powinny rozpocząć się jeszcze wiosną.

- Z jednej strony jesteśmy związani decyzją Rady Miasta o budowie Grunwaldzkiej, a z drugiej strony musimy robić tak, żeby cały ten transport publiczny dostosować do pozostających w Poznaniu, żyjących tu mieszkańców – mówi Andrzej Nowakowski. - Normalnie rondo Jana Nowaka Jeziorańskiego powinno się zamknąć na dwa miesiące, zacząć pracować, wyrzucić wszystko i po dwóch miesiącach mamy całość gotową. Natomiast my będziemy robili połówkami, ćwiartkami… Tak, żeby umożliwić mimo korków ruch, tak aby mieszkańcom nie odciąć całkowicie transportu.

Znacznie bardziej skomplikowany jest drugi etap budowy – wykonanie wiaduktów tramwajowych i drogowych nad skrzyżowaniem z planowana trzecią rama komunikacyjną, przebudowa torowiska na ul. Grunwaldzkiej  i samej ulicy Grunwaldzkiej oraz przebudowa pętli tramwajowej Junikowo i utworzenie w tym miejscu zintegrowanej pętli autobusowo-tramwajowej.

Problemem są w tym przypadku pieniądze. O ile są środki na przebudowę torowiska, to brakuje pieniędzy na przebudowę ul. Grunwaldzkiej na dwupasmową. Brakuje na ten cel 34 mln zł.

- Jeśli się okaże, że nie uzyskamy akceptacji Rady Miasta na poszerzenie ul. Grunwaldzkiej to trzeba będzie wyłączyć z projektu część drogową – zapowiada Andrzej Nowakowski. – A tego się nie da zrobić automatycznie, ponieważ cała infrastruktura: odwodnienia, kable przechodzą w części drogowej. Można to zrobić kosztem czasu, przeprojektować, wyłożyć dodatkowe pieniądze, ale wtedy nie zdążyłbym na maj 2012 roku.

Przeczytaj także:
Trasa tramwajowa na Franowo – jest zgoda na budowę!

Wojewoda wielkopolski, Piotr Florek wydał pozwolenie na budowę trasy tramwajowej na Franowo. Prace ruszą w przyszłym roku i zakończą się w kwietniu 2012 r.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto