Kontrola NIK w miastach-gospodarzach Euro 2012 trwała od 2 listopada 2010 do 14 stycznia 2011 i objęła lata 2008-2010. Ogólna ocena jest pozytywna - zdaniem kontrolerów w przygotowaniach do EURO 2012 nastąpił postęp. Jednak skala opóźnień, zarzuconych przedsięwzięć oraz źle wykonanych inwestycji jest na tyle duża, że może to zagrażać prawidłowemu przebiegowi imprezy.
Poznań zdaniem NIK wprawdzie prawidłowo realizował w kontrolowanym czasie zobowiązania wobec UEFA, ale już jeśli chodzi o inwestycje sprawa nie przedstawia się tak różowo. W przypadku lotniska Ławica jest bardzo duże ryzyko niezakończenia planowanej rozbudowy przed czerwcem 2012. To najbardziej znaczące opóźnienie w stosunku do harmonogramu prac.
Stadion wprawdzie mamy gotowy jako jedyni, ale NIK zarzuca spółce Euro Poznań 2012, że wystąpiły tu problemy z przestrzeganiem prawa budowlanego, między innymi zaciąganie zobowiązań przekraczających kwoty określone w umowie oraz niedostateczny nadzór nad prowadzeniem dokumentacji budowy, rozliczeń za wykonane prace oraz przygotowanie obiektu do użytku, co jest obowiązkiem inwestora zastępczego.
Jednak zdecydowanie największe zaniedbania dotyczą modernizacji infrastruktury drogowej. Nie uda się przed mistrzostwami oddać do użytku następnych 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km, m.in. jednego odcinka na zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5. Zagrożone nie oddaniem do użytku przed mistrzostwami są też dwa odcinki na autostradzie A2 o łącznej długości 50 km.
Ponieważ te drogi nie będą ukończone, a kibice jakoś między miastami-gospodarzami Euro muszą się poruszać, konieczne może być wdrożenie przygotowanego przez PKP PLK S.A. programu rewitalizacji połączeń kolejowych między miastami-gospodarzami. Ale i tu są problemy, a głównym jest termin budowy dworca głównego PKP, który także jest już opóźniony.
Kłopoty zdaniem NIK kibice mogą mieć także z poruszaniem się po mieście - w każdej z czterech aglomeracji, w których odbędą się mecze Euro 2012 NIK stwierdziła opóźnienia, przesunięcia harmonogramów oraz ograniczenia w inwestycjach realizowanych w transporcie miejskim.
Prezydenci miast-gospodarzy Euro otrzymali wnioski, by podjęli skuteczne działania przyspieszające realizację inwestycji.Już wkrótce NIK rozpocznie kolejną kontrolę przygotowań do EURO 2012 sprawdzając m.in. przetarg i przebieg budowy odcinków na autostradzie A2 realizowanych przez chińską firmę Covec.
Czytaj także: |
Nowy dworzec PKP na Euro 2012 będzie, ale… Jeśli urzędnicy nie przyspieszą swoich decyzji to kibice Euro 2012 korzystać będą z „pełnego uroku” obecnego dworca PKP. |
Inwestycje na Euro 2012 - będą, nie będą? Przetarg na wykonanie trasy Pestki do Dworca Zachodniego został przedłużony o dwa tygodnie. Czy uda się trasę wykonać zgodnie z planem do Euro 2012? |
Włókniarz Częstochowa - GKM Grudziądz. Trener Robert Kościecha
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?